Festival Janáček Brno 2024 bude ve znamení Roku české hudby

6. listopad 2023, 1:00

Festival Janáček Brno 2024 bude ve znamení Roku české hudby

Motto 9. ročníku festivalu Bez hranic!... inspirovala právě Janáčkova opera Výlety páně Broučkovy, kde se s hlavním hrdinou vydáme na Měsíc i cestu časem do 15. století. Právě s ní bude festival slavnostně zahájen v režii Roberta Carsena a pod taktovkou Marko Ivanoviće. Na festival se po provedení Zápisníku zmizelého na minulém ročníku vrací britský tenorista Nicky Spence, tentokrát v roli Matěje Broučka. Chystaný ročník festivalu do Brna pozval světově uznávané osobnosti a soubory jako jsou Jakub Hrůša, Nicky Spence, Adam Plachetka, Josef Špaček, Robert Carsen, Christian Thielemann, Claus Guth a Staatsoper Berlin, Bamberger symphoniker, Pavel Haas Quartet a další.

“Festivalový program se v ročníku 2024 dotkne hvězdných výšin. Pomyslnou laťku kvality se během krátké doby podařilo zvednout na úroveň, která splňuje parametry prvořadé evropské kulturní události. Jsem velmi rád, že význam festivalu ocení i Ministerstvo kultury ČR, se kterým uzavřeme Memorandum o spolupráci, které nám zajistí předvídatelné financování. Jedině tak bude možno dosaženou úroveň udržet i do budoucna.” vyjádřil se k festivalu Martin Glaser, ředitel NdB. Devátý ročník Festivalu Janáček bude probíhat od 1. do 24. listopadu 2024.

Operní řada nabídne průřez Janáčkovou tvorbou od jeho prvního operního úspěchu po dvě vrcholná díla. Její pastorkyňa, verze 1904, se představí v interpretaci čistě ženského inscenačního týmu pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové a v hudebním nastudování Anny Novotné Peškové v koprodukci opery Moravského divadla Olomouc a Janáčkovy opery NdB. Vzácným hostem festivalu bude vynikající soubor Staatsoper Berlin, který přiveze skvělou inscenaci Věci Makropulos v režii Clause Gutha oceněného v rámci Opera Award 2023 jako Režiséra roku a pod taktovkou Roberta Jindry. Příhody lišky Bystroušky oslaví 6. listopadu 100. výročí své světové premiéry. Na festivalu se představí nová produkce Národního divadla moravskoslezského v režii izraelského choreografa Itzika Galiliho a v hudebním nastudování Marka Šedivého. Liščí narozeninové blahopřání si připravil i brněnský soubor inscenací Jiřího Heřmana a Marko Ivanoviće s mimořádnými hosty Kateřinou Kněžíkovou jako Bystrouškou a Adamem Plachetkou v roli Revírníka. Jeden z festivalových večerů bude patřit Davidu Radokovi a jeho interpretaci jedné z nejoblíbenějších českých oper – Dvořákovy Rusalky.  Jako vyvrcholení Roku české hudby festival přinese i zřídka uváděná díla. Takovým je i opera Šarlatán brněnského skladatele Pavla Haase, která měla v roce 1938 v Mahenově divadle světovou premiéru.  Festivaloví diváci ji uvidí v režii Ondřeje Havelky a v podání ostravského operního souboru. Jako již  tradičně budou součástí festivalu i nová díla studentů JAMU a komponovaný pořad brněnské Konzervatoře věnovaný skladatelce Vítězslavě Kaprálové. 

Rovněž dramaturgie koncertní řady je cele zaměřena na oblast české hudby a reflektuje stoleté výročí prvního Roku české hudby, vyhlášeného v roce 1924. Vedle důrazu na tvorbu Leoše Janáčka tak přinese na koncertech symfonických, komorních i recitálech nejenom díla českých skladatelů, jejichž životní  data končí v české hudbě až mýtickou čtyřkou (Bedřich Smetana, Antonín Dvořák, Leoš Janáček, Josef  Suk), ale představí i další autory, např. Janáčkova oblíbeného žáka Pavla Haase, či skladatelé mladších  generací jako Miloslava Ištvana, Luboše Fišera ad.  

Na festival se vrací i Jakub Hrůša, tentokrát se svým tělesem Bamberger Symphoniker, aby se  představili s ryze českým programem, Janáčkovým Tarasem Bulbou, Sukovým Zráním a Dvořákovým  Klavírním koncertem v provedení jedinečného klavíristy Daniila Trifonova. Jedná se o program  úvodního koncertu Roku české hudby, který se konal v lednu 1924, tehdy v provedení orchestru  brněnského Národního divadla, brněnské konzervatoře a členy orchestru německého divadla, uvádí  dramaturg koncertní řady Jiří Zahrádka.

Výjimečnost festivalu Janáček Brno 2024 podtrhuje jeho vizuální podoba, kterou na základě motta Bez  hranic!... připravil přímo pro festival Petr Sís: “Měl jsem pocit, že jak se vítr točil nad Valašskem a  Lašskem, uchvátil mladého Leoše Janáčka, aby ho nesl životem. Na hudebním nebi byl obláčkem  lyrické svébytnosti a jeho krajina pocitů je možná svým způsobem nesdělitelná..." Umělec je také autorem festivalové grafiky věnované 100. výročí opery Příhody lišky Bystroušky

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Poslední letošní orchestrální koncert Ensemblu Opera Diversa, uvedený pod názvem Double Concerto, kladl důraz na speciální vztah mezi tímto souborem a slovenským, v Brně působícím houslistou Milanem Paľou (*1982). Toto propojení bylo na úterním koncertu v Domě umění zdůrazněno nejen v obvyklé rovině interpretační, ale Paľa se tentokrát publiku představil v trojroli houslisty, violisty a skladatele. Orchestr pod vedením Mariána Lejavy, který se souborem navázal spolupráci po roční odmlce, provedl světovou premiéru Paľova koncertu pro housle a smyčce Ossth (2019).  více

Poslední operní premiérou Národního divadla Brno uvedenou v tomto roce se stal titul Hurvínek prodává nevěstu, který vznikl v koprodukci s Divadlem Spejbla a Hurvínka. Premiéra pokračuje v tematickém zaměření spojeném s rokem české hudby a odehrála se 24. listopadu ve velkém sále divadla Reduta.  více

Čtvrtečním koncertem s titulem Bruckneriana odstartovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese abonentní řadu Filharmonie v divadle I. Orchestr provedl skladby Antona Brucknera a Stanisława Skrowaczewského, polsko-amerického dirigenta a skladatele, který se Brucknerovu dílu celoživotně věnoval. Před publikum nastoupili hráči s karmínovými šerpami s nápisem Hraju forte!, čímž se připojili k iniciativě Nenechme kulturu utichnout, která upozorňuje na podfinancování kultury a staví se proti vládnímu plánu investovat v příštím roce do kultury pouhých 0,64 % státního rozpočtu a vzdaluje se tak čím dál více svému slibu vydávat alespoň jedno procento.  více

Nejnovější produkcí Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stala Korunovace Poppey italského skladatele přelomu renesance a baroka Claudia Monteverdiho a libretisty Giovanniho Francesca Busenella. Tato Monteverdiho poslední opera měla premiéru v roce 1643 při benátském karnevalu a je jednou z prvních oper, které námět čerpaly z reálných historických událostí. V Divadle na Orlí mělo nové nastudování, v režii Vladimíra Johna, který poněkud upravil obsazení a několik rolí sloučil, premiéry 18. a 19. listopadu 2023. V hlavních rolích během první reprízy 21. listopadu vystoupili Jana Tajovská Krajčovičová (Agripina), Zuzana Jeřábková (Nerone), Zuzana Badárová (Poppea), Anna Zedníčková (Ottavia), Laura Uhorskaiová (Ottone), Václav Jeřábek (Seneca), Michael Robotka (Arnalta), Pavel Valenta (Lucano, Nutrice, 1. voják, 1. Senekův žák), Vladislav Agamuradov (Liberto, Console, 2. voják, 2. Senekův žák), Denis Zjatik (Mercurio, Littore, Tribuno, 3. Senekův žák), Nela Drozdová (Fortuna, Valleto), Veronika Zaplatilová (Virtu, Drusilla) a Petra Burgetová (Amore, Damigella).  více

Britská skupina The Beatles je širokou veřejností i mnohými hudebními kritiky považována za jednu z nejúspěšnějších, nejvlivnějších a nejpokrokovějších kapel všech dob. Zájem o jejich hudbu neochabuje ani po více než půl století od rozpadu legendy a vydání posledního alba Let It Be v roce 1970. Což mj. potvrzuje výběr písní na novém albu kytaristy, pedagoga a publicisty Milana Bátora, který na svoje nově vzniklé LP I Beatles nahrál osmnáct písní této čtyřky v úpravě pro sólovou kytaru z pera italského kytaristy a skladatele Maria Gangiho. Brněnský křest alba proběhl v pondělí 20. 11. ve vile Löw-Beer, tedy týden po křtu ostravském.  více

Nejčtenější