Festival Krákor: underground u Hitlerovy dálnice

16. červen 2015, 4:00

Festival Krákor: underground u Hitlerovy dálnice

Letošní 17. ročník se uskuteční v Ostopovicích u Brna. Festival nabídne kapely Insania, Budoár staré dámy, Zeměžluč a mnohé další. Koncerty doprovodí výstava plakátů Studia Knajpen Kultur a výstava obrazů Evy Macholánové.

Základním pilířem festivalu je žánrová volnost. Jediným společným jmenovatelem je underground. Velký důraz je kladen na  autorskou tvorbu a to nejen na hudební scéně, ale také na divadelní, literární, filmové a výtvarné. Letošní ročník moderuje Sten Vlč, Marek Kobyla Sobola a Ivoš Krejzek. Festival proběhne od 26. do 27. června u Hitlerovy dálnice v Ostopovicích.

Krákor se poprvé uskutečnil roku 1998 v Silůvkách u Brna, následovaly lesy za Moravským Krumlovem, zámek Radešín, střelnice v Doubravníku a trosky Hitlerovy dálnice v Ostopovicích u Brna, kam se opakovaně vrací. K výročí 15. let festivalu vyšla kniha Kronika potulného festivalu Krákor 1998-2013, kterou vydal kolektiv autorů jako deníkové vzpomínky na uplynulých patnáct let tohoto festivalu nezávislé scény. Jan Faix z His Voice o knize řekl: Je to totiž svým způsobem literární skvost, který lze chápat v českém literárním kontextu v linii Bohumila Hrabala, Jaroslava Haška, Jana Pelce, cimrmanologů či třeba Bondyho Invalidních sourozenců. To vše v koláži, již mohl vytvořit jen sám život a která léta zrála v alkoholem často proplachovaných mozcích hlavních autorů.

Foto Maryen

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více