Festival židovské kultury ŠTETL FEST přiveze do Brna hudebníky z celého světa

Festival židovské kultury ŠTETL FEST přiveze do Brna hudebníky z celého světa

Termín druhého ročníku mezinárodního multižánrového festivalu židovské kultury letos připadá na Evropské dny židovské kultury. Festival pořádá celkem 80 akcí na 15 místech v Brně. Jeho základním posláním i smyslem zůstává podpora vzájemné tolerance a respektu – motto festivalu je „důstojnost v rozmanitosti“. I letošní ročník má významnou hudební linku, na festivalu vystoupí například Karma She, Avraham Taylor nebo Shalosh.

Mezinárodní festival židovské kultury ŠTETL FEST pořádaný v loňském roce Židovskou obcí Brno a spolkem ŠTETL nejen naplnil očekávání, která jsme do něj vkládali, ale dosáhl výsledků, které tato očekávání dalece předčily. Téma judaismu zaujalo jak odbornou, tak laickou veřejnost, a to v místním i mezinárodním měřítku. Projekt „Knihovna ukradených nadějí“, jehož smyslem je navrácení náboženských knih, které byly ukradeny nacisty v době holokaustu, původním vlastníkům a jejich potomkům, dosáhl mezinárodního významu. Nová inscenace „Příběh knihy“ byla prezentována na festivalech Globale v Brémách, Rehearsal for Truth v New Yorku a během Jüdische Woche v Lipsku. Ohlas festivalu a jeho jednotlivých témat byl jedním z rozhodujících podnětů pro uspořádání druhého ročníku. Pro letošní ročník byly jako hlavní téma zvoleny vlaky. Na připomínku a památku více než 10 000 židovských obyvatel města Brna a okolních obcí, kteří byli deportováni do koncentračních táborů a tam systematicky vyvražďováni, jsme se rozhodli zřídit na 5. nástupišti brněnského hlavního nádraží důstojný památník. Tento památník tak bude vybudován v místě, na němž deportace našich nešťastných bližních započala, a bude tak uctěna památka obětí holokaustu,“ řekl ke druhému ročníku předseda Židovské obce Brno Jáchym Kanarek. ŠTETL FEST bude v Brně probíhat od 31. srpna do 3. září 2023.

Kromě bohatého programu, zahrnujícího například komentované prohlídky, besedy, architektonické procházky, židovskou tržnici nebo divadelní představení, bude možné navštívit spoustu koncertů. Připraveny jsou téměř dvě desítky koncertů českých i zahraničních interpretů a kapel. Do Brna zavítá izraelské jazzové trio Shalosh – s vérázní muzikanti, kteří si razí velmi specifickou cestu a vytváří jedinečnou a fascinující syntézu z tak rozmanitých žánrů, jako je rock, klasika, elektronika nebo africká a blízkovýchodní hudba. Dále kapela Di Grine Kuzine z Berlína předvede temperamentní spojení klezmeru, balkánské dechovky, latino groove a ska. Těšit se můžete na svižné beaty, ostré dechy a ohromující vokál Alexandry Dimitroff. Chasidské písně zahraje a zazpívá izraelský kantor Avraham Taylor. Jeho repertoár se skládá převážně z chasidských písní se zvláštním důrazem na melodie z chasidutu Modžic a skladeb rabiho Benziona Shenkera.

Pole alternativní elektronické hudby letos bude zastupovat v Jeruzalémě narozená a v Berlíně žijící multidisciplinární umělkyně Karma She. Se svojí crew dokáže okouzlit nesmírně vizuální show, v níž kombinuje choreografii a extatické rituální prvky, které dokážou vtáhnou do vesmíru inspirovaného židovským dědictvím a dalšími subkulturami. Svoje čerstvé album The Building & Other Songs představí brněnským posluchačům rodák z Detroitu a multiinstrumentalista Daniel Kahn a newyorský houslista Jake Shulman-Ment. Společně se úspěšně vydali na riskantní cestu radikálního zpracování moderních jidiš skladeb nebo autorských jidiš překladů písní světových hudebníků.

Závěr festivalu potom bude patřit velkolepému koncertu v Besedním domě, kde zazní smyčcový kvartet Ludwiga van Beethovena a skladba Steva Reicha Different Trains v podání Škampova kvarteta. Beethovenova skladba a její originální autograf patřil židovské rodině Petschků z Ústí nad Labem. Ta se snažila před Hitlerem uprchnout přes Brno a uschovala zde část svého majetku. Po více než 80 letech loni Moravské zemské muzeum vrátilo znovunalezený autograf rodině zpět. O osudech rodiny Petschků a znovunalezeném autografu se diváci více dozví na besedě před koncertem.

Shalosh/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější