Filharmonie Brno chystá dvojí premiéru. Skladbu Kurta Schwertsika provede za jeho přítomnosti

Filharmonie Brno chystá dvojí premiéru. Skladbu Kurta Schwertsika provede za jeho přítomnosti

Filharmonie Brno připravuje v tomto týdnu světovou a českou premiéru. Program však čeká jedna změna, oproti tomu původnímu zazní namísto plánované skladby Giji Kančeliho Andělé smutku Mozartova Symfonie č. 32 G dur. Dále dílo Josefa Haydna a Kurta Schwertsik, který se této premiéry osobně zúčastní.

„Ke změně programu jsme přistoupili z preventivních důvodů. Na prvním místě je pro nás zdraví posluchačů i hudebníků. Kančeliho dílo přesuneme po dohodě s šéfdirigentem i sbormistrem Kantilény do následující sezony,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Kromě zmíněné Mozartovy symfonie zazní také Haydnova Symfonie č. 49 f moll „La passione“. A v druhé půli večera Scvrklá symfonie současného autora Kurta Schwertsika, který bude koncertu osobně přítomen. „Scvrklost symfonie měla při svém vzniku pragmatické důvody – scvrklý rozpočet objednatele skladby. Výsledkem je ale hravě seriozní příspěvek do diskuze o směřování symfonie jako žánru a formy v dnešní době,“ okomentoval skladbu z roku 1999 dramaturg Vítězslav Mikeš. 

Krut Schwertsik, který letos oslavil 85 let, patří mezi přední rakouské skladatele, kterého v posledních desetiletích provází pověst rtuťovité osobnosti vídeňského hudebního života. Pojí ho dlouholetý umělecký a přátelský vztah s šéfdirigentem brněnských filharmoniků Dennisem Russellem Daviesem, který oba večery povede. Scvrklá symfonie zazní v české premiéře. A ve světové premiéře bude uvedena přepracovaná, prodloužená, verze skladby Pan K. objevuje Ameriku, jejíž původní verzi si u Schwertsika objednal a kterou také premiéroval Mozarteumorchester Salzburg v rámci projektu podněcujícího vznik nového repertoáru pro mládežnické orchestry podpořené profesionálními tělesy. V skladbě se Schwertsik inspiroval nedokončeným románem Franze Kafky Amerika, na stejný námět zkomponoval roku 2009 s choreografem Jochenem Ulrichem celovečerní balet Kafka Amerika.

Dennis R. Davies a Kurt Schwertsik/ foto Reinhard Winkler

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější