Filharmonie Brno míří do Velké Británie. Zahajuje turné s šéfdirigentem Daviesem a českou hudbou

Filharmonie Brno míří do Velké Británie. Zahajuje turné s šéfdirigentem Daviesem a českou hudbou

Filharmonie Brno vystoupí v nejlepších sálech Velké Británie. V sobotu zahajuje turné, při kterém odehraje sedm koncertů v sedmi městech – například v ikonickém sále v Birminghamu nebo v Usher Hall v Edinburghu.

Orchestr povede šéfdirigent Dennis Russell Davies a na ostrovy vyveze českou hudbu. Ve třech různých programech zazní Janáčkův Taras Bulba a Žárlivost, Dvořákovy Symfonie č. 8 a 9 nebo Korngoldův Houslový koncert. „Když jsem před pěti lety nastupoval na pozici šéfdirigenta a uměleckého ředitele v Brně, deklaroval jsem, že se chci soustředit na české autory. To se nám daří v každé sezoně, stejně tak jako na našich nahrávkách, ale toho, že vezeme české autory, a speciálně ty spjaté s Brnem i do zahraničí si velmi cením,“ uvedl Davies. Sólových partů se ujme houslista Milan Paľa (při prvním koncertě v Bradfordu), na dalších koncertech pak houslista Alexander Sitkovetsky a violoncellistka Laura van den Heijden, oba patřící k mezinárodním mladým hvězdám žijícím v Británii.

Turné orchestr zahájí sobotním koncertem v Bradfordu. Odtam se přesune do Edinburghu, do nejlepšího sálu ve Skotsku s kapacitou přes 2 000 posluchačů. Následuje Middlesbrough a Basingstoke. V britské metropoli čeká těleso koncert v tamní Cadogan Hall. Poté se přesune do Cardiffu, hlavního města Walesu. Do sálu z 80. let minulého století. „Tam zahrajeme jediného nečeského autora, a sice Ralpha Vaughana Williamse. Je to jeden z nejvýznamnějších britských skladatelů a na 12. října připadá 150. výročí jeho narození, které se všude na ostrovech připomíná mnoha koncerty,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Orchestr zahraje Williamsovu Fantazii na téma Thomase Tallise. Jednovětá skladba pro smyčcový orchestr zpracovává hudební téma ze 16. století. Britské turné filharmonici uzavřou v Birminghamu, jehož sál je považován za jeden z nejlepších na světě. Vznikl v roce 2001 a jeho akustiku vyzdvihují odborníci, hudebníci i publikum. „Navštívili jsme ho před několika lety, když jsme hledali inspiraci a sbírali zkušenosti pro projekt našeho nového brněnského sálu. Je to neuvěřitelně působivé místo s dokonalou akustikou, ve kterém hostují nejlepší světová tělesa a vznikají oceňované nahrávky,“ uvedla Kučerová.

Na turné se orchestr vydává jen pár dní po návratu z rakouského Salcburku. Při prestižním hostování obsadil tři večery po sobě podium Velkého festivalového domu a zahájil tamní koncertní sezonu. „Publikum jsme vždy strhli k ovacím. Hudebníci si velmi chválili akustiku sálu, která jim učarovala především tím, že se při hraní dokonale vzájemně slyšeli,“ uvedla Kučerová.

V únoru příštího roku filharmoniky čeká velké turné do Spojených států. Během tří týdnů tam odehrají několik koncertů, nevyjímaje newyorskou Carnegie Hall.

Přesný program britského turné 2022

08. 10. Bradford St George’s Hall (Program A)

09. 10. Edinburgh Usher Hall (Program B)

11. 10. Middlesbrough Town Hall (Program B)

13. 10. Basingstoke The Anvil (Program C)

14. 10. London Cadogan Hall (Program A)

15. 10. Cardiff St David’s Hall (Program B)

16. 10. Birmingham Symphony Hall (Program A)

Program A, Milan Paľa (Bradford), Alexander Sitkovetsky (London, Birmingham) – housle

LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba, rapsodie pro orchestr

ERICH WOLFGANG KORNGOLD Houslový koncert D dur

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 9 e moll Z Nového světa

Program B, Laura van der Heijden (Edinburgh, Middlesborough, Cardiff) – violoncello

RALPH VAUGHAN WILLIAMS Fantasie na téma Thomase Tallise

BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro violoncello a orchestr č. 1

LEOŠ JANÁČEK Žárlivost, předehra k Její pastorkyni

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 9 e moll Z Nového světa

Program C, Laura van der Heijden (Basingstoke) – violoncello

LEOŠ JANÁČEK Taras Bulba, rapsodie pro orchestr

BOHUSLAV MARTINŮ Koncert pro violoncello a orchestr č. 1

LEOŠ JANÁČEK Žárlivost, předehra k Její pastorkyni

ANTONÍN DVOŘÁK Symfonie č. 8

Filharmonie Brno/ foto archiv orchestru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější