Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Filharmonie Brno oslaví 150 let Besedního domu festivalem. V pondělí ho zahájí pěvecké sbory

Besední dům, ve kterém sídlí brněnská filharmonie, letos slaví 150 let od svého slavnostního otevření. V roce 1783 se stal kulturní a společenskou baštou moravských vlastenců v tehdy německém Brně. K oslavám výročí je připraven čtrnáctidenní festival zahrnující sérii koncertů inspirovaných těmi, které se odehrály krátce po otevření, dále edukace, výstavu, konference i prohlídky budovy. Přímý přenos jednoho z koncertů chystá Česká televize na pátek 5. května, v přestávce premiérově odvysílá dokument Já Besední dům, který natočila právě k výročí stavby.

Oslavy začnou v pondělí 1. května v 17:00 na nádvoří Besedního domu. Předznamená je sborový zpěv z balkonu Besedního domu do Komenského náměstí od 16:30. O půl hodiny později nádvoří a foyer postupně zaplní sbory Beseda Brněnská a Láska opravdivá. „Nebudou chybět dobové kostýmy, chleba se solí nebo Sokolové, kteří k historii budovy neodmyslitelně patří,“ upozornila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Tři festivalové koncertní programy nesledují dogmaticky každý detail původního programu, ale významně z něj vycházejí. Hned na pondělí je připraven koncert Když Smetana v Brně poprvé hrál sestavený z klavírních skladeb, sborových děl a operních árií v podání sopranistky Pavly Vykopalové, klavíristy Igora Ardaševa a tří pěveckých sborů. Ve čtvrtek a pátek se posluchači mohou těšit na koncerty Janáček a Horňácká muzika. Orchestr spolu s Horňáckou muzikou Petra Mičky a Českým filharmonickým sborem Brno přichystal koncertní provedení Janáčkova baletu Rákos Rákoczy. Připomenou tak koncert moravské lidové hudby, který vedl Janáček. Tehdy se na pódiu Besedního domu objevili lidoví hudebníci, kteří však v nezvyklém prostředí propadli trémě a svou roli nezvládli. „Velická kapela a zpěváci nebyli a nemohou býti nikdy doma mezi palmami na pódiu rozsáhlé dvorany, plně zlatých ozdob, světel, plné upjatě pozorujícího obecenstva. (…) Po ukončení koncertu rozproudila se volná zábava. Připomínáme to zde proto, že teprve při ní se Slováci u jednoho stolu sedící více rozjařili a s větší chutí zazpívali i zatančili na prosté podlaze než na pódiu.“ Toto se psalo v dobové kritice v časopise Český lid. Páteční koncert vysílá živě Česká televize a v jeho pauze premiérově promítne dokument Já Besední dům, který u příležitosti výročí natočil režisér Tomáš Kratochvíl.

O týden později, ve čtvrtek a pátek zazní v sále Mozartovo Requiem, které patří k jedněm z památných koncertů v prvních letech existence Besedního domu. Jeho iniciátorem i dirigentem byl tehdy opět Janáček, který také přispěl na jeho výlohy. Pódium tehdy osmdesátičlennému sboru a stejně početnému orchestru nestačilo a muselo se nastavit. V Moravské orlici vyšla dva dny po koncertě oslavná kritika: „Dojem celku na mysl citlivou byl nevýslovný. Však i provedení bylo mistrné! (…) Že dílo tak velkolepé v provedení tak dokonalém jsme slyšeli, toho zásluha patří sl. výboru Besedy a hlavně sbormistru jejímu, neúnavnému p. Janáčkovi.

Výročí připomenou i tři koncerty v sobotu 6. května. Janáčkovo kvarteto na nich po krátkém lektorském úvodu zahraje Listy důvěrné, které měly svoji světovou premiéru právě v místě, kde zazní – v hlaholně, tedy sborové zkušebně, Besedního domu.

Při oslavách si zájemci mohou prohlédnout originály architektonických plánů Theophila von Hansena, podle kterých byl Besední dům postaven. Výstava se koná ve spolupráci s Moravskou galerií, v sousedním Pražákově paláci, který navrhl také Hansen. Obě budovy představují vrchol jeho architektonického díla v Brně a patří mezi nejhodnotnější soubory staveb na brněnské okružní třídě. „Vznikly na místě městských hradeb, které se po napoleonských válkách bouraly. Z popudu císaře Františka Josefa I. místo nich ve Vídni vznikla okružní třída s reprezentativními budovami propojující město s jeho předměstím. Brno tento příklad vzápětí následovalo a vedle stejného urbanistického principu si z Vídně půjčilo i stejné architekty,“ uvedl kurátor výstavy Rostislav Koryčánek s tím, že Hansen ve Vídni navrhl například budou Rakouského parlamentu nebo koncertní dům Musikverein. Vernisáž se koná ve čtvrtek 4. května v 17.00 na spojených nádvořích. Rozsvítí se při ní také světelná plastika Point, kterou k oslavám navrhl vizuální umělec Pavel Korbička. „Tvoří ji dva světelné objekty. První z nich je tyrkysový kruh vložený do vstupní brány vedoucí z Besední ulice. Tvar kruhu promlouvá k bohaté kulturní minulosti Besedního domu. Pandánem kruhu je červeně zářící vertikála, jež prochází korunou stromu na nádvoří. Do nebe se deroucí přímka míří do budoucnosti,“ pospal svoje dílo Korbička. Kromě originálů Hansenových návrhů si lidé mohou prohlédnout originály soch ze střechy Besedního domu, které jsou jinak uloženy v jeho suterénu, ale na několik dní ozdobí nádvoří.

Další sondu do historie i současnosti budovy představuje mezinárodní konference Koncertní dům 19. a 21. století, která se koná v sobotu 6. května a je zdarma přístupná veřejnosti. „Přednášející historici i muzikologové představí Besední dům nejen jako architektonické dílo, ale zasadí jej také do historických souvislostí, aby vyzdvihli jeho význam ve vlasteneckých a spolkových souvislostech doby jeho vzniku. Například muzikolog Miloš Štědroň připomene jeden z unikátních koncertů, který se zde odehrál v roce 1966, muzikolog Michael Beckerman se zaměří na problematiku míst, ve kterých se hudba provozuje,“ uvedla Kučerová.

Všechny večerní koncerty jsou již vyprodány, vstupenky zbývají už jen na sobotní koncerty Janáčkova kvarteta v 16, 17 a 18 hodin. Kromě těchto příležitostí si mohou zájemci prohlédnou Besední dům v rámci Autentických prohlídek 3., 7. a 8. května (pořádá TIC Brno) a také při akci Open House Brno, která čtrnáctidenní oslavy v neděli 14. května uzavře.

Podrobný program oslav najdete zde.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější