Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno připravuje další stream. Na programu jsou dvě symfonie Johannese Brahmse a Philipa Glasse. Od obou zazní jejich druhé symfonie, Glassova v české premiéře. Koncert, který bude živě přenášen z Besedního domu řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies, ten také během pauzy povede rozhovor s Philipem Glassem.

„Za touto kombinací rozhodně nehledejme prvoplánovou snahu využít shodné číslovky k tomu, aby program takzvaně vypadal dobře na plakátě. Spojení obou děl bylo vedeno hlubším dramaturgickým záměrem. Jejich autoři se k prvním symfoniím odhodlali až ve zralém věku – Brahms jako třiačtyřicetiletý, Glass dokonce jako pětapadesátiletý –, aby se poté ve druhých symfoniích definitivně oprostili od jiných vlivů, Brahms od Beethovena, Glass od Bowieho, a vytvořili zcela svébytná díla,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Orchestr se v takto velkém obsazení sejde téměř po šesti týdnech. „Vše samozřejmě za dodržení všech nařízení, která jsou stále přísnější. I tak ale naše touha hrát vítězí. Na druhou stranu podle nás nemá příliš smysl streamovat za každou cenu, proto vybíráme ty projekty, které opravdu stojí za to, které řadíme ke klíčovým z celé sezony. Přesto musíme některé z nich vynechat, například ty se sborovým zpěvem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Koncert, který se bude živě přenášet z Besedního domu je ohlášen na 15. dubna 2021 od 20:00. Sledovat ho můžete zde nebo na FB a YT kanále Filharmonie Brno. V jeho pauze se mohou posluchači těšit na rozhovor, který s Philipem Glassem povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Naše spolupráce trvá už dobrých čtyřicet let. Začala za mého působení coby generálního hudebního ředitele Stuttgartské státní opery, kdy jsem dirigoval úžasné nové inscenace jeho raných oper Satyagraha a Akhnaten, a pokračovala v New Yorku, kde jsem postupně řídil premiéry jeho Prvního houslového koncertu, Symfonie „Low“ a dalších orchestrálních a komorních děl. Než se objevila Druhá symfonie, stali se z nás blízcí přátelé (a také otcové) s velmi podobným pohledem na hudbu a život obecně,“ řekl Davies. Symfonii č. 2 Glass věnoval Brooklynskému filharmonickému orchestru a právě Daviesovi, kteří ji premiérovali 15. října 1994.

Druhá symfonie představovala důležitý mezník v Glassově tvůrčím životě, neboť se v ní definitivně odhodlal k následování tradice symfonie, ovšem s využitím výlučně svého vlastního rytmického a melodického materiálu. „Druhou symfonii jsem dirigoval několikrát v 90. letech, od té doby však už nikoli, a proto se velmi těším na příležitost chopit se této výzvy znovu, tím spíš, že to bude s Filharmonií Brno,“ doplnil Davies.

Brahmsova Symfonie č. 2, která přenos zahájí, vznikla zhruba rok po symfonii první. Premiéry se dočkala 30. prosince 1877 ve Vídni pod taktovkou Hanse Richtera, v lednu následujícího roku ji v lipském Gewandhausu řídil sám autor, stejně jako o měsíc později v Amsterdamu a Haagu.

foto/ Andreas Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kdo zná B-Side Band především z interpretace světových hitů se zpěvem Vojtěcha Dyka, případně z loňského alba Folk Swing, bude možná novým nastudováním Missy Jazz Jaromíra Hniličky překvapen. Málokterá skladba je však s tímto brněnským big bandem spojena tak pevně jako právě legendární Hniličkova Jazzová mševíce

U příležitosti svých loňských 66. narozenin vydal dokumentarista, písničkář, hudebník, divadelník a spisovatel Jiří Vondrák dvojalbum, které je spíše (téměř) reprezentativním průřezem jeho hudebními aktivitami než výběrem největších hitů. Více než o „best of“ jde o zajímavou směs typu „od hitů k raritám“, od starých písní k novým a od folku k bigbítu. Výborná příležitost pro základní seznámení s Vondrákem coby renesanční osobností brněnské scény, díky jinde nevydaným nebo stěží sehnatelným nahrávkám nepostradatelná kolekce pro sběratele a v neposlední řadě 2CD, jehož minimálně první polovina se moc dobře poslouchá.  více

Tramp-swingová kapela s brněnskými kořeny Hajcman (název je odvozený z pojmenování důlní ocelové výztuže odkazuje k zálibě frontmana, jeskyňáře Martina Škrobáka; jeho první kapela se ostatně jmenovala Stalaktit) vydala očekávané debutové album Jednou to bude. Kdo předpokládal, že půjde o autorský projekt, tipoval správně. Ovšem nikoliv z pera členů kapely, přestože malá dvoupísňová ochutnávka od Martina Škrobáka dává naději na další desku poskládanou z vlastního autorského zpěvníku. Gros debutové písňové kolekce plánované více než desetiletí pochází ze šuplíku Jaroslava Velinského alias Kapitána Kida. Tato legenda trampské písně je i Martinův dlouholetý kamarád, spolupracovník a vzor. Jak je popsáno ve sleevenote k albu i k připojenému zpěvníčku, nahrávku „prastarých vykopávek“ plánoval Kapitán Kid už kolem roku 2005 ještě s předchozí Škrobákovou kapelou Banjo Gang. Ke společnému nahrávání s Martinem a jeho kamarády nakonec došlo, ovšem přednost dostaly Velinského nejznámější trampské hity na CD Tempo di kůň (vyšlo 2007). Na již provedenou inventuru šuplíků a Kapitánem Kidem revidovaný předvýběr tak přišel čas až několik let po autorově smrti – jde tedy víceméně o hold váženému autorovi.  více

V rámci týdenního hudebního maratonu Please, do not disturb, který se uskutečnil 15.–21. března, navštívilo komorní těleso Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra sedm brněnských hotelů. V nich dalo zaznít výběru z děl současných hudebních skladatelů. Projekt, který vznikl ve spolupráci s platformou Terén – Pole performativního umění, však nechtěl být pouhým záznamem koncertů. A tak měl každý večer své tematické ukotvení, režii i herce. O prvních čtyřech „hotelových toulkách“ jsme referovali v předchozí recenzi – dnes je na řadě závěrečná hotelová trojice.  více

Zatímco koncertní sály a operní domy zejí prázdnotou, v sedmi brněnských hotelích bylo díky komornímu tělesu Brno Contemporary Orchestra pod taktovkou Pavla Šnajdra a platformě Terén – Pole performativního umění neobvykle rušno. Každý večer v týdnu od 15. do 21. března měli milovníci moderní artificiální hudby možnost navštívit prostřednictvím služby YouTube jeden z vybraných hotelů. Mohli se nechat pohltit nejen přízračnou atmosférou prázdných pokojů a chodeb, ale také pestrou dramaturgií spojenou s netradičním vizuálním uchopením. Cyklus Please, do not disturb, jak svůj počin Brno Contemporary Orchestra a Terén nazvali, nesestával pouze z tradičních koncertních záznamů. Každým večerem totiž prostupovala ještě samostatná „příběhová“ linka, která někdy přímo, jindy jen zpovzdálí interagovala s hudebníky či samotným prostorem.  více