Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno připravuje další stream. Na programu jsou dvě symfonie Johannese Brahmse a Philipa Glasse. Od obou zazní jejich druhé symfonie, Glassova v české premiéře. Koncert, který bude živě přenášen z Besedního domu řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies, ten také během pauzy povede rozhovor s Philipem Glassem.

„Za touto kombinací rozhodně nehledejme prvoplánovou snahu využít shodné číslovky k tomu, aby program takzvaně vypadal dobře na plakátě. Spojení obou děl bylo vedeno hlubším dramaturgickým záměrem. Jejich autoři se k prvním symfoniím odhodlali až ve zralém věku – Brahms jako třiačtyřicetiletý, Glass dokonce jako pětapadesátiletý –, aby se poté ve druhých symfoniích definitivně oprostili od jiných vlivů, Brahms od Beethovena, Glass od Bowieho, a vytvořili zcela svébytná díla,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Orchestr se v takto velkém obsazení sejde téměř po šesti týdnech. „Vše samozřejmě za dodržení všech nařízení, která jsou stále přísnější. I tak ale naše touha hrát vítězí. Na druhou stranu podle nás nemá příliš smysl streamovat za každou cenu, proto vybíráme ty projekty, které opravdu stojí za to, které řadíme ke klíčovým z celé sezony. Přesto musíme některé z nich vynechat, například ty se sborovým zpěvem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Koncert, který se bude živě přenášet z Besedního domu je ohlášen na 15. dubna 2021 od 20:00. Sledovat ho můžete zde nebo na FB a YT kanále Filharmonie Brno. V jeho pauze se mohou posluchači těšit na rozhovor, který s Philipem Glassem povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Naše spolupráce trvá už dobrých čtyřicet let. Začala za mého působení coby generálního hudebního ředitele Stuttgartské státní opery, kdy jsem dirigoval úžasné nové inscenace jeho raných oper Satyagraha a Akhnaten, a pokračovala v New Yorku, kde jsem postupně řídil premiéry jeho Prvního houslového koncertu, Symfonie „Low“ a dalších orchestrálních a komorních děl. Než se objevila Druhá symfonie, stali se z nás blízcí přátelé (a také otcové) s velmi podobným pohledem na hudbu a život obecně,“ řekl Davies. Symfonii č. 2 Glass věnoval Brooklynskému filharmonickému orchestru a právě Daviesovi, kteří ji premiérovali 15. října 1994.

Druhá symfonie představovala důležitý mezník v Glassově tvůrčím životě, neboť se v ní definitivně odhodlal k následování tradice symfonie, ovšem s využitím výlučně svého vlastního rytmického a melodického materiálu. „Druhou symfonii jsem dirigoval několikrát v 90. letech, od té doby však už nikoli, a proto se velmi těším na příležitost chopit se této výzvy znovu, tím spíš, že to bude s Filharmonií Brno,“ doplnil Davies.

Brahmsova Symfonie č. 2, která přenos zahájí, vznikla zhruba rok po symfonii první. Premiéry se dočkala 30. prosince 1877 ve Vídni pod taktovkou Hanse Richtera, v lednu následujícího roku ji v lipském Gewandhausu řídil sám autor, stejně jako o měsíc později v Amsterdamu a Haagu.

foto/ Andreas Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější