Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno plánuje stream. Zazní Glassovo dílo v české premiéře

Filharmonie Brno připravuje další stream. Na programu jsou dvě symfonie Johannese Brahmse a Philipa Glasse. Od obou zazní jejich druhé symfonie, Glassova v české premiéře. Koncert, který bude živě přenášen z Besedního domu řídí šéfdirigent Dennis Russell Davies, ten také během pauzy povede rozhovor s Philipem Glassem.

„Za touto kombinací rozhodně nehledejme prvoplánovou snahu využít shodné číslovky k tomu, aby program takzvaně vypadal dobře na plakátě. Spojení obou děl bylo vedeno hlubším dramaturgickým záměrem. Jejich autoři se k prvním symfoniím odhodlali až ve zralém věku – Brahms jako třiačtyřicetiletý, Glass dokonce jako pětapadesátiletý –, aby se poté ve druhých symfoniích definitivně oprostili od jiných vlivů, Brahms od Beethovena, Glass od Bowieho, a vytvořili zcela svébytná díla,“ řekl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Orchestr se v takto velkém obsazení sejde téměř po šesti týdnech. „Vše samozřejmě za dodržení všech nařízení, která jsou stále přísnější. I tak ale naše touha hrát vítězí. Na druhou stranu podle nás nemá příliš smysl streamovat za každou cenu, proto vybíráme ty projekty, které opravdu stojí za to, které řadíme ke klíčovým z celé sezony. Přesto musíme některé z nich vynechat, například ty se sborovým zpěvem,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Koncert, který se bude živě přenášet z Besedního domu je ohlášen na 15. dubna 2021 od 20:00. Sledovat ho můžete zde nebo na FB a YT kanále Filharmonie Brno. V jeho pauze se mohou posluchači těšit na rozhovor, který s Philipem Glassem povede šéfdirigent Dennis Russell Davies. „Naše spolupráce trvá už dobrých čtyřicet let. Začala za mého působení coby generálního hudebního ředitele Stuttgartské státní opery, kdy jsem dirigoval úžasné nové inscenace jeho raných oper Satyagraha a Akhnaten, a pokračovala v New Yorku, kde jsem postupně řídil premiéry jeho Prvního houslového koncertu, Symfonie „Low“ a dalších orchestrálních a komorních děl. Než se objevila Druhá symfonie, stali se z nás blízcí přátelé (a také otcové) s velmi podobným pohledem na hudbu a život obecně,“ řekl Davies. Symfonii č. 2 Glass věnoval Brooklynskému filharmonickému orchestru a právě Daviesovi, kteří ji premiérovali 15. října 1994.

Druhá symfonie představovala důležitý mezník v Glassově tvůrčím životě, neboť se v ní definitivně odhodlal k následování tradice symfonie, ovšem s využitím výlučně svého vlastního rytmického a melodického materiálu. „Druhou symfonii jsem dirigoval několikrát v 90. letech, od té doby však už nikoli, a proto se velmi těším na příležitost chopit se této výzvy znovu, tím spíš, že to bude s Filharmonií Brno,“ doplnil Davies.

Brahmsova Symfonie č. 2, která přenos zahájí, vznikla zhruba rok po symfonii první. Premiéry se dočkala 30. prosince 1877 ve Vídni pod taktovkou Hanse Richtera, v lednu následujícího roku ji v lipském Gewandhausu řídil sám autor, stejně jako o měsíc později v Amsterdamu a Haagu.

foto/ Andreas Bitesnich

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější