Filharmonie Brno vstupuje do své 68. sezony. Uvede mistrovská díla, dramaturgické objevy i Rok české hudby

Filharmonie Brno vstupuje do své 68. sezony. Uvede mistrovská díla, dramaturgické objevy i Rok české hudby

Rok české hudby představí neprávem opomíjené autory, během sezony budou uvedeny monumentální symfonie a připomínky významných výročí. Filharmonie Brno představuje svoji 68. sezonu, která pokračuje v dlouhodobých koncepcích a přináší i novinky pro abonenty. Do nové sezony vstoupí orchestr 14. září s Mahlerovou Symfonií č. 2 „Vzkříšení“ pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese.

Filharmonie Brno hned na úvod sezony naváže na linii uvádění velkých symfonických děl rakouských a německých autorů. „Sem se řadí Wagner, Bruckner nebo Richard Strauss, které budeme hrát. Všechny tyto monumentální kusy, s výjimkou suity z Wagnerova Parsifala, povede šéfdirigent, který je předním světovým znalcem Brucknera i ostatních zmíněných skladatelů,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Ústředním tématem sezony je Rok české hudby, který filharmonici oslaví několika projekty v průběhu celého roku 2024. Jedním z těch tradičnějších je například koncert Dvořák, Suk & Martinů, na jehož provedení se budou podílet dva výrazní představitelé mladší generace českých interpretů: houslista Jan Mráček a dirigent Robert Kružík. Ne zcela typickou poctu české hudbě představuje koncert Rapsodie v modrém 100 s díly Schulhoffa, Gerschwina a Korngolda. „Je to vlastně výroční projekt, uvedená díla či jejich autoři slaví kulatá výročí. Zároveň klade tento náš příspěvek k Roku české hudby poněkud provokativní otázky, zda jsme ochotni přijmout německo-židovského pražského rodáka Schulhoffa, jehož mateřštinou byla němčina, ale aktivně se hlásil k české hudební kultuře. Nebo brněnského rodáka Korngolda, který Brno opustil v útlém věku a svou tvorbu rozvíjel pod zcela jinými vlivy. Ptáme se tak, kde jsou hranice pro to, čemu říkáme česká hudební kultura,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Název koncertu odkazuje ke 100. výročí premiéry Gershwinova populárního díla, jehož symfonický jazz významně působil mimo jiné právě na Schulhoffa. Dalším netradičním příspěvkem k oslavám je projekt Bedřich Smetana 200, kombinující skladby zakladatele české národní hudby s Lisztem a Wagnerem, kteří jeho tvorbu zásadně ovlivnili. Smetanu připomene také narozeninový koncert šéfdirigenta Daviese. Se svou životní i uměleckou partnerkou Maki Namekawou provede Mou vlast ve Smetanově autorské úpravě pro čtyřruční klavír. „Doplníme ji vizualizacemi Coriho O´Lana z Ars Elecronica. V létě spolu navštívíme místa významně se vztahující k historii České republiky, abychom nasbírali záběry pro vizualizace,“ informoval Davies. Smetana zazní v sezoně ještě jednou – a to v unikátním projektu V orchestru, při kterém mohou posluchači sedět při koncertu přímo mezi hudebníky.

V očekávání jara a míru, tedy koncert kombinující Jarní symfonii Jana Nováka spolu s Novým žalmem Antonína Rejchy, v sobě pojí dvě sezonní linie: poctu české hudbě a také koncepční péči o méně uváděné, avšak vynikající autory. „Ostatně Rejchu stejně jako Nováka jsme vydali v nové edici našich nahrávek a rádi bychom v tom pokračovali. Je to hudba, která si rozhodně zaslouží, aby byla uváděna na světových pódiích,“ upozornil Mikeš. Spolu s těmito autory v nové sezoně zazní pravidelně uváděný Alfred Schnittke, Estonec Lepo Sumera nebo Mieczysław Weinberg. Ze světových sólistů přivítá orchestr tenoristu Christopha Prégardiena, houslistu Alexandera Sitkovetského, sopranistku Martinu Jankovou anebo cembalistu Mahana Esfahaniho. „Ten se představí ve všech třech skladbách jednoho večera. Jako vůdčí hlas Krásovy Komorní hudby, jako sólový nástroj doprovázený orchestrem v Poulencově Concertu champêtre a v koncertantním partu Weinbergovy Sedmé symfonie,“ zdůraznila Kučerová.

K orchestru se také vrátí dirigent Michael Schøenwandt, aby provedl Sibeliovu Symfonii č. 1, Tomáš Netopil s kombinací Rachmaninova, Mahlera a Schnittkeho, Alexander Liebreich s Krásou, Poulencem a Weinbergem. Z nových dirigentských tváří se posluchači mohou těšit na Takeshi Moriuchiho, který také usedne ke klavíru v Adamsově skladbě Eros Piano. Po mimořádně úspěšném americkém turné se orchestr chystá do Jižní Koreje a na mnohá prestižní pódia v Rakousku, Německu a Polsku. „Vyjedeme například na letní festivaly do Rheingau, Grafeneggu nebo do vídeňského Konzerthausu,“ uvedl manažer orchestru Pavel Šindelář. Domácí publikum si brněnské filharmoniky poslechne v Ostravě, ve Valticích, Českých Budějovicích a na Smetanově Litomyšli. V nové sezoně pokračují také edukační aktivity pro děti i dospělé: interaktivní workshopy s hudebníky, programy pro školy i školy, ale i maminky s batolaty, výchovné koncerty a projekt Mozartův efekt pro rodiče očekávající narození dítěte. „Úspěšný projekt Za půlku na půlku letos zahrnuje šest večerů v Besedním domě v průběhu celé sezony. Jeho princip spočívá v tom, že první polovinu koncertu je dítě s rodičem v sále, druhou pak s lektorkami, přičemž rodič se vrací na koncert. Je to skvělý způsob, jak přivést ke klasické hudbě děti, které by celý koncert ještě nezvládly a zároveň ho dopřát dospělým,“ uvedla lektorka edukačních aktivit Kristýna Drášilová. Upozornila také na nové abonmá Komorní rodinná odpoledne, při kterém jsou děti doslova nadosah hudebníkům.

Prodej nové sezony začíná v pondělí 29. května ve 12 hodin. Je určen pro všechny abonenty, kteří si chtějí obnovit své předplatné, což mohou udělat on-line z domova nebo přijít fyzicky do předprodeje Filharmonie Brno. V ten den se začnou prodávat také všechny mimořádné koncerty a vstupenky na Festival Špilberk.

V pondělí 19. června pak začíná prodej všech neobnovených abonentních míst, vstupenek na Moravský podzim a také Sezony na míru. „Tu si lidé nově mohou sestavit už od tří koncertů, na které získají slevu 30 %. Stále platí princip, že čím více koncertů vyberou, tím větší zvýhodnění je čeká. Všechna abonmá i jednotlivé vstupenky jsou plně k dostání on-line. Díky přehlednému postupu nákupu se tak nikdy nemusí bát, že by přišel o nejvyšší možnou slevu,“ upozornila Kučerová. Zmínila ještě jednu novinku nadcházející sezony: programy na všech koncertech lidé dostanou zdarma, už si je nebudou muset kupovat u uvaděček. Stejně jako v předchozích sezonách nabízí filharmonie deset abonentních řad: dvě velké v Janáčkově divadle (Oslavná, Temperamentní), jednu v Besedním domě (Noblesní) a sérií komorních, mimořádných, rodinných a jazzových koncertů. Nechybí ani cyklus orchestrálních akademiků Mladá krev a koncerty pěveckého sboru Kantiléna. Katalog 68. sezony Filharmonie Brno ke stažení zde.

Alexander Sikovetsky/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější