Filharmonie Brno vzdá poctu Mendelovi s Janáčkem a světovou premiérou Mansurjana

21. červenec 2022, 2:00

Filharmonie Brno vzdá poctu Mendelovi s Janáčkem a světovou premiérou Mansurjana

Už zítra čeká Filharmonii Brno výjimečný koncert – programem i tím, kolika cestami se může dostat k posluchačům. V rámci festivalu Mendel 2022 zahraje orchestr Janáčkovu Glagolskou mši a ve světové premiéře uvede skladbu, kterou arménský autor Tigran Mansurjan složil na objednávku filharmonie a festivalu. Mansurjan bude prvnímu provedení svého díla s názvem Orhnerg – Navapet Bari (Hymnus – Dobrý kapitán) osobně přítomen.

Koncert se uskuteční v pátek 22. července v 19:00 v bazilice na Starém Brně pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese. Vzhledem k očekávanému velkému zájmu se bude živě streamovat na hlavní podium před bazilikou, na sociální sítě a živě ho vysílá také Český rozhlas Vltava. „Streamování koncertu ven je ve světě běžná záležitost, my jsme jedni z prvních, kdo to u nás vyzkouší. Ze zkušeností i ohlasů víme, že venkovní posluchači si atmosféru vždy hodně chválí, někteří koncert pojímají třeba jako piknik, berou si i slunečníky, deky, víno. Samozřejmostí je špičková kvalita zvuku i obrazu, kterou zaručujeme i u nás v Brně,“ uvedl Matěj Hollan z organizačního týmu Mendel Festivalu.

Na úvod koncertu zazní Mansurjanův Hymnus. „Jsem pyšná na vztahy, které máme s mnoha současnými světovými autory. V případě Tigrana Mansurjana je to vztah opravdu blízký a intenzivní. Stejně jako my, i on vzpomíná na českou premiéru Requiem, kterou publikum v Besedního domě odměnilo po dva večery neskutečnými ovacemi. I proto rád souhlasil s touto objednávkou,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Mansurjan psal svůj hymnus s vědomím, že zazní v bazilice, kterou navštívil a jejíž atmosféra na něj silně zapůsobila. „Janáčkovo dílo miluji, celé. Je pro mě velká čest, že Hymnus zazní v místech, kde on hrál na varhany. Stejně tak je velká čest skládat poctu Mendelovi. Jsem ohromen jeho životem i prací – oddaností víře i vědě, jeho houževnatostí. Než jsem začal psát, ponořil jsem se do jeho životopisu… a bylo mi jasné, že než vstoupím do sfér skladatelského umění, musím jít do hlubin víry, do hlubin lidské duše, podstaty, kde je ukryta všechna individualita – a pokusit se ji hudebně vyjádřit. Lidstvo odpradávna ví, že dítě vypadá jako jeden z rodičů, nebo jako oba, do doby Mendela to ale nikdy nebylo téma pro výuku ve školách, pro vědu,“ uvedl Mansurjan.

Při komponování bral v potaz, že jeho Hymnus zazní před Glagolskou mší. „Je mocná, plná dynamiky. Proto jsem se vydal opačným směrem, směrem tichým, introspektivním. Vybral jsem dva hymny arménských duchovních z 5. století a zhudebnil je pro sólisty, sbor a malý orchestr. Vybral jsem tvar skromný, asketický s důrazem na hodnoty, které lidstvo prožívá po staletí, někdy na výsluní zájmu, někdy na jeho okraji,“ doplnil.

Glagolská mše patří k zásadním duchovním dílům Leoše Janáčka. „Přestože ji zkomponoval až na sklonku života, ke kořenům jejího vzniku se musíme vrátit do jeho dětství, kdy jako malý chlapec nastoupil coby fundatista do augustiniánského kláštera na Starém Brně a ocitl se tak přímo v centru cyrilometodějského hnutí, souvisejícího také s národně obrozeneckými snahami,“ uvedl muzikolog Jiří Zahrádka. Glagolská mše, označovaná jako jedna z vrcholných duchovních kompozic 20. století vznikla v srpnu 1926 během tří týdnů v Luhačovicích. Premiéra se konala o rok později, 5. prosince 1927, v sále brněnského Stadionu. Koncert byl s velkým úspěchem živě přenášený v rozhlase, jak o tom svědčí kritika vyzdvihující především svérázné zpracování mešního textu, který Janáček „rozřešil zcela svým způsobem: naprosto bez tradice, ba proti tradici”. Z recenzí je zřejmé, že skladba působila strhujícím dojmem. Krátce po premiéře však Janáček Glagolskou mši ještě přepracoval a toto znění pak vyšlo také tiskem.

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější