Francouzský týden Filharmonie Brno s dirigentkou Marií Jacquot

Francouzský týden Filharmonie Brno s dirigentkou Marií Jacquot

Francouzsky laděný „minifestival“ připravila na tento týden Filharmonie Brno. Zítra jej odstartuje komorní koncert Belle Époque, ve čtvrtek a pátek následují koncerty Schumann a barvy Paříže, orchestr povede mladá francouzská dirigentka Marie Jacquot.

„Jsme rádi, že u nás přivítáme mladou francouzskou dirigentku Marie Jacquot, o kterou jsme dlouho usilovali. Její mezinárodní kariéra strmě stoupá, řídí nejvýznamnější evropské orchestry, loni se stala šéfdirigentkou Dánského královského divadla a také získala nominaci na Objev roku od International Opera Awards,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Středeční komorní večer patří uskupení Harmonie brněnských filharmoniků, tedy jedenácti hráčům orchestru pod vedením klarinetisty Emila Drápely. Posluchače přenesou do Paříže přelomu 19. a 20. století, do šťastného období prosperity Paříže, kdy v ní kvetla veškerá umění, včetně hudby, kdy se impresionismus a secese prosazovaly proti klasicismu a hudebnímu pozdnímu romantismu. „Významný pařížský hudebník a pedagog Paul Taffanel v té době založil dechový komorní soubor s párovým obsazením a výrazně volal po nové, kvalitní, dechové komorní literatuře. Vyslyšela ho řada skladatelů a my na koncertě představíme čtyři z nich,“ uvedl umělecký vedoucí souboru Emil Drápela.

Jako první zareagoval na Taffanelovu výzvu Charles Gounod se svou půvabnou, elegantní a barvami hýřící Malou symfonií. Albert Roussel souboru věnoval Divertimento, radostné a idylické dílo, kde dechové nástroje doplňuje klavír. Třetí skladbou večera bude Šanson a tance Vincenta d´Indyho. Patrně nejosobitěji přistoupil k úkolu Louis Théodore Gouvy, jeho Malá galská suita je ryzí esencí francouzské hudby.

Čtvrtek a pátek nabídne srovnání nejen tří francouzských autorů, ale i různých tendencí francouzské hudby 19. a 20. století, které na sebe bezprostředně reagovaly: Debussyho impresionismus byl reakcí na konzervatismus ars gallica, hudba pařížské Šestky se zase vyrovnávala s impresionismem. Tři francouzská díla nepatří k často uváděným, přesto vypovídají mnohé nejen o stylech samotných autorů, ale i o výše zmíněných tendencích. „Schumannův Klavírní koncert a moll, který také zazní, je naopak ikonickou a proslulou skladbou hudby období romantismu,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Sólového partu se ujme německý klavírista Markus Schirmer, uznáván pro svoji charismatickou hru a schopnost vyprávět prostřednictvím nástroje živé příběhy. Vystihuje jej jeden z recenzních ohlasů: Krysař klavíru… Hudba, která vychází přímo ze srdce, mozku a konečků prstů. Za svůj mimořádný umělecký přínos Schirmer obdržel Music Manual Award na Mezinárodním hudebním shromáždění Euromusic, je také držitelem jednoho z nejprestižnějších rakouských ocenění, ceny Karla Böhma. Brněnský koncert provede na vlastní klavír značky Bösendorfer, který si za tímto účelem přiveze.

Francouzský program tohoto týdne je druhým ze tří filharmonických „minifestivalů“ stávající sezony. První z nich se na konci listopadu věnoval Benjaminu Jusupovovi, kdy za osobní účasti autora a částečně v jeho podání zaznělo ve třech večerech pět jeho českých a jedna světová premiéra. Další minifestival je připraven na začátek března: nejprve uvede houslistka Yumi Hwang-Williams pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese Houslový koncert D dur Williama Bolcoma, v následujícím týdnu, opět za řízení šéfdirigenta, se představí Milan Pal´a ve Čtvrtém houslovém koncertu Alfreda Schnittkeho. Všichni tři protagonisté doplněni o klavíristku Katarínu Pal´ovou se mezi těmito dvěma koncerty setkají v Besedním domě, kde zazní mimo jiné druhé sonáty pro housle a klavír obou uvedených skladatelů.

Koncert Belle Époque, středa 19.00 Besední dům

CHARLES GOUNOD Malá symfonie pro dechové nástroje

ALBERT ROUSSEL Divertimento pro dechové nástroje a klavír op. 6

VINCENT D’INDY Šanson a tance, divertimento pro dechové nástroje op. 50

LOUIS THÉODORE GOUVY Malá galská suita pro dechové nástroje op. 90

Harmonie brněnských filharmoniků:

Petr Pomkla flétna, Anikó Kovarikné Hegedűs hoboj, Zdeněk Nádeníček hoboj, Emil Drápela klarinet, Stanislav Pavlíček klarinet, Milan Mrazík lesní roh, David Ryšánek lesní roh, Dušan Drápela fagot, Jiří Jakubec fagot, Dana Drápelová klavír, umělecký vedoucí Emil Drápela

Koncert Schumann a barvy Paříže, čtvrtek a pátek 19.00 Besední dům

GERMAINE TAILLEFERRE Petite suite (Malá suita)

ROBERT SCHUMANN Klavírní koncert a moll op. 54

CLAUDE DEBUSSY arr. HENRI BÜSSER Petite suite (Malá suita)

CAMILLE SAINT-SAËNS Symfonie č. 2 a moll op. 55

Markus Schirmer klavír, Filharmonie Brno, dirigentka Marie Jacquot

Marie Jacquot/ foto Werner Kmetitsch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Když se zmíní cembalo, většina lidí si představí hudbu starou, zejména barokní. Ač se zdálo, že cembalu po vynálezu kladívkového klavíru odzvonilo, mnozí autoři hudby 20. století pochopili, že se jedná o nástroj, který má sice jiné zvukové vlastnosti než piano, je však stále nástrojem plnohodnotným. Pravdivost této teze se ve čtvrtek 22. února v Besedním domě pokusila dokázat Filharmonie Brno pod vedením německého dirigenta Alexandera Liebreicha. Spolu s věhlasným cembalistou Mahanem Esfahanim provedla tři skladby 20. století, které cembalo postavily do tří různých rolí.  více

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Nejčtenější