Francouzský týden Filharmonie Brno s dirigentkou Marií Jacquot

Francouzský týden Filharmonie Brno s dirigentkou Marií Jacquot

Francouzsky laděný „minifestival“ připravila na tento týden Filharmonie Brno. Zítra jej odstartuje komorní koncert Belle Époque, ve čtvrtek a pátek následují koncerty Schumann a barvy Paříže, orchestr povede mladá francouzská dirigentka Marie Jacquot.

„Jsme rádi, že u nás přivítáme mladou francouzskou dirigentku Marie Jacquot, o kterou jsme dlouho usilovali. Její mezinárodní kariéra strmě stoupá, řídí nejvýznamnější evropské orchestry, loni se stala šéfdirigentkou Dánského královského divadla a také získala nominaci na Objev roku od International Opera Awards,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Středeční komorní večer patří uskupení Harmonie brněnských filharmoniků, tedy jedenácti hráčům orchestru pod vedením klarinetisty Emila Drápely. Posluchače přenesou do Paříže přelomu 19. a 20. století, do šťastného období prosperity Paříže, kdy v ní kvetla veškerá umění, včetně hudby, kdy se impresionismus a secese prosazovaly proti klasicismu a hudebnímu pozdnímu romantismu. „Významný pařížský hudebník a pedagog Paul Taffanel v té době založil dechový komorní soubor s párovým obsazením a výrazně volal po nové, kvalitní, dechové komorní literatuře. Vyslyšela ho řada skladatelů a my na koncertě představíme čtyři z nich,“ uvedl umělecký vedoucí souboru Emil Drápela.

Jako první zareagoval na Taffanelovu výzvu Charles Gounod se svou půvabnou, elegantní a barvami hýřící Malou symfonií. Albert Roussel souboru věnoval Divertimento, radostné a idylické dílo, kde dechové nástroje doplňuje klavír. Třetí skladbou večera bude Šanson a tance Vincenta d´Indyho. Patrně nejosobitěji přistoupil k úkolu Louis Théodore Gouvy, jeho Malá galská suita je ryzí esencí francouzské hudby.

Čtvrtek a pátek nabídne srovnání nejen tří francouzských autorů, ale i různých tendencí francouzské hudby 19. a 20. století, které na sebe bezprostředně reagovaly: Debussyho impresionismus byl reakcí na konzervatismus ars gallica, hudba pařížské Šestky se zase vyrovnávala s impresionismem. Tři francouzská díla nepatří k často uváděným, přesto vypovídají mnohé nejen o stylech samotných autorů, ale i o výše zmíněných tendencích. „Schumannův Klavírní koncert a moll, který také zazní, je naopak ikonickou a proslulou skladbou hudby období romantismu,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš.

Sólového partu se ujme německý klavírista Markus Schirmer, uznáván pro svoji charismatickou hru a schopnost vyprávět prostřednictvím nástroje živé příběhy. Vystihuje jej jeden z recenzních ohlasů: Krysař klavíru… Hudba, která vychází přímo ze srdce, mozku a konečků prstů. Za svůj mimořádný umělecký přínos Schirmer obdržel Music Manual Award na Mezinárodním hudebním shromáždění Euromusic, je také držitelem jednoho z nejprestižnějších rakouských ocenění, ceny Karla Böhma. Brněnský koncert provede na vlastní klavír značky Bösendorfer, který si za tímto účelem přiveze.

Francouzský program tohoto týdne je druhým ze tří filharmonických „minifestivalů“ stávající sezony. První z nich se na konci listopadu věnoval Benjaminu Jusupovovi, kdy za osobní účasti autora a částečně v jeho podání zaznělo ve třech večerech pět jeho českých a jedna světová premiéra. Další minifestival je připraven na začátek března: nejprve uvede houslistka Yumi Hwang-Williams pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese Houslový koncert D dur Williama Bolcoma, v následujícím týdnu, opět za řízení šéfdirigenta, se představí Milan Pal´a ve Čtvrtém houslovém koncertu Alfreda Schnittkeho. Všichni tři protagonisté doplněni o klavíristku Katarínu Pal´ovou se mezi těmito dvěma koncerty setkají v Besedním domě, kde zazní mimo jiné druhé sonáty pro housle a klavír obou uvedených skladatelů.

Koncert Belle Époque, středa 19.00 Besední dům

CHARLES GOUNOD Malá symfonie pro dechové nástroje

ALBERT ROUSSEL Divertimento pro dechové nástroje a klavír op. 6

VINCENT D’INDY Šanson a tance, divertimento pro dechové nástroje op. 50

LOUIS THÉODORE GOUVY Malá galská suita pro dechové nástroje op. 90

Harmonie brněnských filharmoniků:

Petr Pomkla flétna, Anikó Kovarikné Hegedűs hoboj, Zdeněk Nádeníček hoboj, Emil Drápela klarinet, Stanislav Pavlíček klarinet, Milan Mrazík lesní roh, David Ryšánek lesní roh, Dušan Drápela fagot, Jiří Jakubec fagot, Dana Drápelová klavír, umělecký vedoucí Emil Drápela

Koncert Schumann a barvy Paříže, čtvrtek a pátek 19.00 Besední dům

GERMAINE TAILLEFERRE Petite suite (Malá suita)

ROBERT SCHUMANN Klavírní koncert a moll op. 54

CLAUDE DEBUSSY arr. HENRI BÜSSER Petite suite (Malá suita)

CAMILLE SAINT-SAËNS Symfonie č. 2 a moll op. 55

Markus Schirmer klavír, Filharmonie Brno, dirigentka Marie Jacquot

Marie Jacquot/ foto Werner Kmetitsch

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Arménský jazzový pianista Tigran Hamasyan se dlouho věnoval buď vlastní tvorbě, nebo inspiraci arménským folklorem. Až na svém desátém albu StandArt se rozhodl pracovat s jazzovými standardy, skladbami, které fungují u většiny jazzových hudebníků jako základní průprava a jako materiál, na kterém se shodnou hráči z celého světa při společném jamování. Své aktuální album pianista představí v pátek 24. března 2023 v brněnském Sono Centru v rámci festivalu JazzFestBrno.  více

Po americkém turné Filharmonie Brno vedená šéfdirigentem Dennisem Russel Daviesem připravila minifestival tří propojených večerů s názvem Dialogy. Každý z těchto večerů nabízel ojedinělou dramaturgii s mimořádným repertoárem. Částečně se vázal ke zmiňovanému turné (např. koncert Z Ameriky do Česka). Závěrečný koncert trilogie, který se konal v pátek 10. března v Janáčkově divadle, nabídl domácímu publiku monumentální orchestrální díla z per skladatelů Alfreda Schnittkeho a Sergeje Rachmaninova. Celý koncert v přímém přenosu vysílala stanice Vltava Českého rozhlasu.  více

La Cantiga de la Serena je trio z jižní Itálie, které se zaměřuje na hudbu Středomoří, chápaného jako most mezi Západem a Východem. Repertoár souboru tvoří středověké tance a písně, písně duchovní včetně poutnických, středověké světské písně i písně sefardských židů, kteří museli na konci 15. století opustit dnešní Španělsko a Portugalsko. V roce 2021 skupina vydala své třetí a zatím nejnovější album La Mar a v létě 2022 vystoupila v Brně na festivalu Maraton Hudby. Koncert si můžete připomenout i díky tomuto rozhovoru. Na naše otázky odpovídají Fabrizio Piepoli, který zpívá a hraje na italskou chitarru battente, dále Giorgia Santoro, hráčka na nejrůznější druhy fléten a píšťal včetně indické bansuri nebo irské tin whistle, a také na keltskou harfu. A konečně třetím členem je Adolfo La Volpe, který hraje na arabskou loutnu, na klasickou kytaru nebo irské buzuki.  více

Koncert s podtitulem „Soudružnost, spolupráce, podvratnost a pořádná bitka na konec“ v režii souboru Brno Contemporary orchestra (BCO) nabídl pozoruhodný program soudobé hudby. Jednalo se o tři české a jednu světovou premiéru, které zazněly v Besedním domě 27. února pod taktovkou kmenového dirigenta Pavla Šnajdra. Výběr koncertního sálu nebyl náhodný. Besední dům letos slaví 150 let od otevření a těleso uspořádalo výroční, komunitní koncert k důležitému jubileu.  více

Loňské album Morytáty a romance brněnského písničkáře a televizního dramaturga Ivo Cicvárka boduje ve výročních anketách nejen v čistě folkovém žánru. Ivo svůj velký projekt natočil se svou přejmenovanou kapelou, které nyní říká Živo, a s řadou hostů. V rozhovoru vysvětluje, co se skrývá za jednotlivými písněmi výpravného alba, a hovoří také o svých dalších plánech.  více

Nejčtenější