Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Do některých náhrobků na Židovském hřbitově v Brně je vytesáno „TICHO“. Zřejmě nejvýznamnější nositelkou tohoto jména byla brněnská rodačka Anna Ticho, která se stala námětem a inspirací pro příběh se světovou premiérou, kterou pro Brno Contemporary Orchestra napsala česká skladatelka Jana Vöröšová. Premiéra proběhne dnes v Divadle Husa na Provázku. BCO tímto pod vedením Pavla Šnajdra zahájí svou 11. koncertní sezonu.

Malířka Anna Ticho pochází z domu Zelný trh č. 21/02. V roce 1909 se se svou rodinou odstěhovala do Vídně, kde vystudovala výtvarné umění a odkud v roce 1912 se svým manželem očním lékařem původem z Boskovic odešla do Jeruzaléma. Jejich dům ve Svatém městě sloužil jako oční klinika, ale také jako útočiště pro místní a britské vládní úředníky a mnoho umělců, spisovatelů, akademiků a intelektuálů. Anna Ticho ho po své smrti celý odkázala Izraelskému národnímu muzeu a pod jménem TICHO HAUS - Tichův dům dnes slouží jako galerie, košér restaurace a místo pro koncerty. Tento příběh se stal předlohou a leitmotivem pro světovou premiéru a úvodní koncert 11. sezony BCO.

První koncert nové sezony má název INKLUZE TICHA a odehraje se příznačně "na Zelňáku" – v Divadle Husa na Provázku. Příběh židovské umělkyně se stal inspirací pro celou koncepci prvního koncertu sezóny. BCO oslovil českou skladatelku Janu Vöröšovou, aby pro mezzosopranistku Irenu Troupovou a BCO napsala kompozici reflektující Annu Ticho – zpřítomnění, inovace, vykořeněná tradice. Celek je koncipován jako recitál pěvkyně Ireny Troupové, která s BCO pravidelně spolupracuje. Stejně tak další skladby zapadají do zamýšlené koncepce. Koncert je ohlášený na dnešní den, tedy 21. listopadu 2022 od 19:30 v Divadle Husa na provázku. 

„Existence této velmi zajímavé brněnské osobnosti je pro mne novinkou. V Brně se mimo jiné nacházelo mnohem více nositelů jména TICHO. Zašel jsem se podívat na nádherný Židovský hřbitov v Židenicích a náhrobků s tímto jménem je tam několik. Jsem velmi zvědav, jak vyzní TICHO Na Provázku“, říká Pavel Šnajdr, umělecký vedoucí a dirigent BCO.

„V 11. koncertní sezoně BCO s názvem OPĚTOVNÉ OŽIVENÍ / RECONVERSION vrátíme prázdným termínům jejich původní význam tím, že je opětovně oživíme. Budeme inovativní, inkluzivní, investigativní, individuální a kreativní, interaktivní a multidisciplinární, komunitní a participativní, konfirmační a virální. Budeme prostě postmoderní a postdigitální, transparentní a hypermoderní, a přesto navýsost tradiční“, vysvětluje svůj záměr Viktor Pantůček, dramaturg BCO.

PROGRAM zahajovacího koncertu 11. sezony:
INKLUZE TICHA

21. listopad 2022, Divadlo Husa na provázku, 19:30
JAN DUŠEK
Židovské sny pro soprán a smyčce (komponováno pro Irenu Troupovou)
DMITRIJ JANOV-JANOVSKIJ
Noční hudba: Hlas v listí 
MILOSLAV KABELÁČ
Eufemias Mysterion (Tajemství ticha)
JANA VÖRÖŠOVÁ
Anna Ticho pro soprán a ensemble (objednávka BCO) 

IRENA TROUPOVÁ soprán 
JOSEF KLÍČ violoncello
BRNO CONTEMPORARY ORCHESTRA/ PAVEL ŠNAJDR dirigent

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

V letošním roce navštívilo Mezinárodní folklorní festival ve Strážnici více jak 41 000 lidí tedy rekordní počet. Číslo, které překvapí. V době, do které se tolikrát předpovídal zánik folkloru i folklorismu, se na jednom místě sejde tak obrovské množství lidí. Co je k tomu vede? Letošní jubilejní 80. ročník tomu jistě napomohl, ale samotné výročí by určitě nestačilo. V čem spočívá její kouzlo? Každý návštěvník si z festivalu odnáší jiný zážitek, jinou vzpomínku, jiný příběh. A právě ten svůj vám nyní nabídnu. Jaká tedy byla moje Strážnice 2025? A našla jsem odpověď na otázku, co stojí za tak velkým zájmem?  více

Jedním z členů mezinárodní poroty letošního ročníku Veszprém Street Music Festivalu bude Milan Tesař – programový ředitel, vedoucí hudební redakce Radia Proglas, šéf panelu World Music Charts Europe a dramaturg festivalu Maraton hudby Brno. Vyslání zástupce právě z Brna není náhodné – město je stejně jako Veszprém člen sítě UNESCO Creative Cities of Music a pravidelně zapojuje do mezinárodní kulturní spolupráce a podpory mladých talentů.  více

Závěrečný koncert jubilejního 30. ročníku festivalu Concentus Moraviae, který nesl název Rondo festivo, se uskutečnil několik kilometrů za českými hranicemi, v dominikánském kostele v malém rakouském městečku Retz. Zde v podání belgického souboru Bryggen zazněly skladby Maxe Richtera a Edwarda Griega. Dvojrole houslistky a dirigentky se ujala umělecká vedoucí souboru Jolente De Maeyervíce

Benefiční akce s názvem Večery s Ondrášem opět oživila nádvoří hradu Špilberk. Vojenský umělecký soubor Ondráš zde ve druhé půli června předvedl dva celovečerní programy, které připomněly nové i starší choreografie a hudební úpravy. První večer nabídl premiéru pořadu Pocta Jaroslavu Juráškovi, připravenou ke stému výročí narození této významné osobnosti folklorního hnutí druhé poloviny 20. století. Druhý večer s názvem Ondrášovské putování provedl hudbou i tancem po regionech Čech, Moravy, Slezska, Slovenska a Rumunska.  více

První brněnský koncert 30. ročníku „putovního“ festivalu Concentus Moraviae se odehrál v neděli 22. června v sále konventu Milosrdných bratří. V podání ansámblu a nocte temporis ve složení Anna Besson (traverso, musette), Myriam Rignol (viola da gamba), Béatrice Martin (cembalo), Simon Linné (theorba) a Reinoud Van Mechelen (tenor, umělecký vedoucí) zazněl program pojmenovaný Oh, ma belle brunette! (Ó, má krásna brunetko). Název brunetka je vedle označení hnědovlasé dámy také hudební forma vycházející z dvorské písně, která byla velmi populární ve Francii na přelomu 17. a 18. století. Pařížský vydavatel Christophe Ballard publikoval mezi lety 1703–1711 tři sbírky těchto brunetek, které doplňovaly i písně dvorské či pijácké. Tento repertoár při nedělním koncertu doplnilo několik instrumentálních kompozic.  více

Nejčtenější