Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Inkluze ticha: Brno Contemporary Orchestra a příběh Anny Ticho na Zelném trhu

Do některých náhrobků na Židovském hřbitově v Brně je vytesáno „TICHO“. Zřejmě nejvýznamnější nositelkou tohoto jména byla brněnská rodačka Anna Ticho, která se stala námětem a inspirací pro příběh se světovou premiérou, kterou pro Brno Contemporary Orchestra napsala česká skladatelka Jana Vöröšová. Premiéra proběhne dnes v Divadle Husa na Provázku. BCO tímto pod vedením Pavla Šnajdra zahájí svou 11. koncertní sezonu.

Malířka Anna Ticho pochází z domu Zelný trh č. 21/02. V roce 1909 se se svou rodinou odstěhovala do Vídně, kde vystudovala výtvarné umění a odkud v roce 1912 se svým manželem očním lékařem původem z Boskovic odešla do Jeruzaléma. Jejich dům ve Svatém městě sloužil jako oční klinika, ale také jako útočiště pro místní a britské vládní úředníky a mnoho umělců, spisovatelů, akademiků a intelektuálů. Anna Ticho ho po své smrti celý odkázala Izraelskému národnímu muzeu a pod jménem TICHO HAUS - Tichův dům dnes slouží jako galerie, košér restaurace a místo pro koncerty. Tento příběh se stal předlohou a leitmotivem pro světovou premiéru a úvodní koncert 11. sezony BCO.

První koncert nové sezony má název INKLUZE TICHA a odehraje se příznačně "na Zelňáku" – v Divadle Husa na Provázku. Příběh židovské umělkyně se stal inspirací pro celou koncepci prvního koncertu sezóny. BCO oslovil českou skladatelku Janu Vöröšovou, aby pro mezzosopranistku Irenu Troupovou a BCO napsala kompozici reflektující Annu Ticho – zpřítomnění, inovace, vykořeněná tradice. Celek je koncipován jako recitál pěvkyně Ireny Troupové, která s BCO pravidelně spolupracuje. Stejně tak další skladby zapadají do zamýšlené koncepce. Koncert je ohlášený na dnešní den, tedy 21. listopadu 2022 od 19:30 v Divadle Husa na provázku. 

„Existence této velmi zajímavé brněnské osobnosti je pro mne novinkou. V Brně se mimo jiné nacházelo mnohem více nositelů jména TICHO. Zašel jsem se podívat na nádherný Židovský hřbitov v Židenicích a náhrobků s tímto jménem je tam několik. Jsem velmi zvědav, jak vyzní TICHO Na Provázku“, říká Pavel Šnajdr, umělecký vedoucí a dirigent BCO.

„V 11. koncertní sezoně BCO s názvem OPĚTOVNÉ OŽIVENÍ / RECONVERSION vrátíme prázdným termínům jejich původní význam tím, že je opětovně oživíme. Budeme inovativní, inkluzivní, investigativní, individuální a kreativní, interaktivní a multidisciplinární, komunitní a participativní, konfirmační a virální. Budeme prostě postmoderní a postdigitální, transparentní a hypermoderní, a přesto navýsost tradiční“, vysvětluje svůj záměr Viktor Pantůček, dramaturg BCO.

PROGRAM zahajovacího koncertu 11. sezony:
INKLUZE TICHA

21. listopad 2022, Divadlo Husa na provázku, 19:30
JAN DUŠEK
Židovské sny pro soprán a smyčce (komponováno pro Irenu Troupovou)
DMITRIJ JANOV-JANOVSKIJ
Noční hudba: Hlas v listí 
MILOSLAV KABELÁČ
Eufemias Mysterion (Tajemství ticha)
JANA VÖRÖŠOVÁ
Anna Ticho pro soprán a ensemble (objednávka BCO) 

IRENA TROUPOVÁ soprán 
JOSEF KLÍČ violoncello
BRNO CONTEMPORARY ORCHESTRA/ PAVEL ŠNAJDR dirigent

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější