Janáček Brno 2022 zahájil předprodej vstupenek

Janáček Brno 2022 zahájil předprodej vstupenek

Osmý ročník mezinárodního festivalu Janáček Brno 2022 nese podtitul „Quo Vadis“ – citaci z duchovní kantáty Felikse Nowowiejského, oblíbeného díla Leoše Janáčka. Na podzim příštího roku se v Brně sejde česká dirigentská špička – Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović. Festival nabídne výjimečné operní i koncertní produkce.

Janáček Brno 2022 se uskuteční ve dnech 2. - 20. listopadu 2022. Program je nabitý tituly v podání předních operních domů, věhlasných dirigentů, režisérů a interpretů. „Festival Janáček Brno získal jedno z nejprestižnějších ocenění, jaké operní festivaly mohou získat. Jako první a dosud i jediný operní a hudební festival v České republice obdržel The International Opera Award za nejlepší festival roku 2018,” připomíná ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

Slavnostní zahájení bude patřit výjimečnému projektu. „Před více než dvěma lety mne dirigent Jakub Hrůša oslovil s myšlenkou uvést Janáčkovu operu Z mrtvého domu společně s jeho Glagolskou mší scénicky. Takovému podnětu se nedalo odolat, obzvláště se souborem Janáčkovy opery NdB, který patří ke špičkovým interpretům Janáčkovy hudby. Inscenace bude zároveň živě přenášena v rámci programu OperaVision, jehož jsme součástí.” říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB a režisér inscenace v jedné osobě.

Obrovskou šíři v možnostech interpretace Janáčkových oper ukazuje festival už tradičně a ani ročník 2022 nebude výjimkou. Grand Théâtre de Genève přijede s inscenací Káti Kabanové režisérky Tatjany Gürbaca v hudebním nastudování Tomáše Netopila. Pražské Národní divadlo pak předvede zpracování téže opery, za kterým stojí režisér Calixto Bieito a dirigent Jaroslav Kyzlink. Diváky tak čekají dva velmi zajímavé interpretační pohledy.

Další výjimečné představení předvede Velšská národní opera, která přiveze Věc Makropulos v režii Olivie Fuchs pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny od Ervína Schulhoffa opět v režii Calixta Bieita. „Plameny tvoří zajímavou paralelu k Věci Makropulos. Tam, kde Janáčkova Elina najde své vysvobození skrze smrt, jejíž konečnost naplňuje náš život, je Schulhoffův Don Juan potrestán za svoje činy tím, že musí zůstat navěky nesmrtelný, “ dodává Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB.

Koncertní řada festivalu reflektuje inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Z bohaté koncertní řady to bude již zmíněná kantáta Quo Vadis pod taktovkou Johna Fioreho s orchestrem Janáčkovy opery NdB a sborem SND. „Janáček chtěl Quo Vadis za každou cenu v roce 1910 provést, ale nepodařilo se mu dát dohromady orchestr. Uslyšíme tedy po 112 letech v Brně dílo, které si Janáček tolik přál, aby zde zaznělo.”, říká muzikolog Jiří Zahrádka. Z dalších koncertů to pak jsou vynikající tělesa, jako Orchestre de la Suisse Romande, orchestr Welsh National Opera a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Komorní koncertní řada představí špičkové soubory, jako jsou Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet a nebude chybět ani Janáčkův Zápisník zmizelého ve dvou provedeních, první mezinárodně oceněný s Juliem Drakem, Nicky Spencem a Václavou Krejčí Houskovou a druhý v instrumentaci Miloše Štědroně s neméně známou interpretkou Ivou Bittovou a předním českým tenoristou Jaroslavem Březinou.

Festival podporuje a dává prostor také nejmladší generaci umělců ve spolupráci s Konzervatoří Brno a Janáčkovou akademií múzických umění. V rámci programu tak zazní např. dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.

Kompletní program najdete zde. Do 14. prosince 2021 je připravena sleva 20% na všechna představení z programu.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější