Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

Janáčkova Káťa Kabanová poprvé na scéně Italské státní opery v Římě

V minulém týdnu byla poprvé uvedena opera Káťa Kabanová v Teatro dell'Opera di Roma. Sérii představení doprovází přímo v prostorách divadla výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka. Výstava vznikla ve spolupráci Moravského zemského muzea, TICu BRNO a Českého centra Řím.

Koprodukční inscenace Janáčkovy Káti Kabanové s Royal Opera House Covent Garden v režii Richarda Jonese měla premiéru v Londýně před dvěma lety a získala cenu Laurence Oliviera jako nejlepší nová operní produkce za rok 2019. Letos mají možnost vidět koprodukční představení návštěvníci Italské státní opery v Římě. Je to přitom vůbec první uvedení Káti Kabanové na této scéně. Jak je na operních jevištích obvyklé, Káťa Kabanová se hraje v původním jazyce, tedy česky. Hudebního nastudování se ujal americký dirigent David Robertson, v titulní roli vystupuje sopranistka Corinne Winters, která se letos v létě představí jako Káťa také na Salcburském festivalu pod taktovkou Jakuba Hrůši.

Přímo v prostorách divadla doprovází uvedení Káti Kabanové výstava velkoformátových portrétních fotografií Leoše Janáčka, kterou připravilo Moravské zemské muzeum a TIC BRNO ve spolupráci s Českým centrem Řím. Leoš Janáček (1854–1928) byl již od sedmdesátých let 19. století vnímán jako významná osobnost, což pochopitelně přitahovalo zájem fotografických ateliérů, profesionálních fotografů i nadšených fotoamatérů. Není proto divu, že během skladatelova života vznikla bohatá fotografická dokumentace, jejíž podstatnou část tvoří Janáčkovy portrétní fotografie. Jejich význam spočívá především ve skutečnosti, že dokumentují téměř celý skladatelův život a většinu pořídili tehdejší mistři portrétní fotografie, mezi jinými též ateliér Drtikol či Langhans.

S Českým centrem Řím i s produkcí opery Teatro dell'Opera di Roma se nám velmi dobře spolupracovalo. Opera do budoucna plánuje uvedení dalších janáčkovských inscenací. Příště snad bude možné realizovat i ochutnávku Janáčkových oblíbených dezertů podle kuchařky jeho hospodyně, která byla plánovaná po premiéře Káti Kabanové, ale nebylo možné ji realizovat z důvodu protiepidemických opatření. Jde o mezinárodní úspěch projektu zaměřeného na propagaci osobnosti Leoše Janáčka a jeho spojení s městem Brnem, na kterém pod TIC BRNO a ve spolupráci s Moravským zemským muzeem pracujeme,“ uvedla Šárka Zahrádková, manažerka projektu Janáčkovo Brno.

Jedinečné janáčkovské fondy jsou soustředěny v Archivu Leoše Janáčka Moravského zemského muzea, který byl zapsán v mezinárodním registru Paměti světa UNESCO. V Památníku Leoše Janáčka Moravského zemského muzea je umístěna stálá expozice Život a dílo Leoše Janáčka.

Foto FB Teatro dell'Opera di Roma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější