Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Po více než třiceti letech se na prkna Janáčkova divadla vrací velkolepá opera Richarda Strausse Růžový kavalír. V režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka vystoupí sólisté Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková, Jana Šrejma Kačírková a Jan Šťáva.

Jedna z nejlépe hodnocených oper Richarda Strausse zpracovává v mnohovrstevném libretu Huga von Hofmannsthala témata jako hledání věčného mládí, strach ze stárnutí, mezilidské vztahy, nevěru a lásku. A právě tato témata jsou rozvíjena v brněnském zpracování operní inscenace Jiřího Heřmana a Roberta Kružíka. „Pokud bych měl pojmenovat téma naší inscenace, pak je to čas, zejména proměna lidských vztahů v čase. V nové brněnské inscenaci rozehráváme nebezpečné vztahy dvou hlavních dospělých‎ postav. Maršálce i Ochsovi se nebezpečné vztahy vymstí. Mně osobně je blízká melancholie Maršálky, její hudební motivy jsou smutné i bolestné, ale zároveň moudré, zaryjí se každému do srdce,“ popisuje téma opery režisér Jiří Heřman a dodává „Každé představení, které vytvářím, spěje k nadčasovému obrazu našeho bytí. Tentokrát jsem se inspiroval obrazem Lucase Cranacha a jeho Fontánou mládí.“

Soubor se rozhodl inscenovat Růžového kavalíra z důvodu vhodného pěveckého obsazení, kterým nyní disponuje. Navíc dle slov dramaturgyně Patricie Částkové „Růžový kavalír patří na repertoár každého velkého divadla.“ Sám Strauss uvádí, že například Maršálka musí být „mladá a krásná, nejvýše dvaatřicetiletá žena a Ochs musí být venkovský nápadník ve věku třicet pět. Premiéra je ohlášena na 29. listopadu 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

V roli Maršálky vystoupí Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková coby Octavián a Jana Šrejma Kačírková jako Sophie. Titulní mužská role připadla Janu Šťávovi. Všechny hlavní role jsou bez alternací. Zpěváky bude doprovázet bezmála stočlenný orchestr, který bude z důvodu omezeného prostoru umístěn nejen v orchestřišti, ale také za scénou. Zajímavostí hudebního doprovodu je použití basetového rohu, který je v operních inscenacích velmi vzácný. Diváky možná také překvapí účinkování živého psa na scéně.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Růžový kavalír

29.11.2019, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více

Dva měsíce po zahajovacím koncertu sezóny se Filharmonie Brno vrátila do provizoria sálu brněnského Stadionu, tentokrát s prvním koncertem spadajícím do abonentní řady Filharmonie na Stadionu. Program včerejšího večera s názvem Emoce a vášně mile překvapil, stejně jako jeho precizní provedení brněnskou filharmonií.  více