Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Janáčkova opera připravuje uvedení Straussova Růžového kavalíra

Po více než třiceti letech se na prkna Janáčkova divadla vrací velkolepá opera Richarda Strausse Růžový kavalír. V režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování Roberta Kružíka vystoupí sólisté Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková, Jana Šrejma Kačírková a Jan Šťáva.

Jedna z nejlépe hodnocených oper Richarda Strausse zpracovává v mnohovrstevném libretu Huga von Hofmannsthala témata jako hledání věčného mládí, strach ze stárnutí, mezilidské vztahy, nevěru a lásku. A právě tato témata jsou rozvíjena v brněnském zpracování operní inscenace Jiřího Heřmana a Roberta Kružíka. „Pokud bych měl pojmenovat téma naší inscenace, pak je to čas, zejména proměna lidských vztahů v čase. V nové brněnské inscenaci rozehráváme nebezpečné vztahy dvou hlavních dospělých‎ postav. Maršálce i Ochsovi se nebezpečné vztahy vymstí. Mně osobně je blízká melancholie Maršálky, její hudební motivy jsou smutné i bolestné, ale zároveň moudré, zaryjí se každému do srdce,“ popisuje téma opery režisér Jiří Heřman a dodává „Každé představení, které vytvářím, spěje k nadčasovému obrazu našeho bytí. Tentokrát jsem se inspiroval obrazem Lucase Cranacha a jeho Fontánou mládí.“

Soubor se rozhodl inscenovat Růžového kavalíra z důvodu vhodného pěveckého obsazení, kterým nyní disponuje. Navíc dle slov dramaturgyně Patricie Částkové „Růžový kavalír patří na repertoár každého velkého divadla.“ Sám Strauss uvádí, že například Maršálka musí být „mladá a krásná, nejvýše dvaatřicetiletá žena a Ochs musí být venkovský nápadník ve věku třicet pět. Premiéra je ohlášena na 29. listopadu 2019 od 19:00 v Janáčkově divadle.

V roli Maršálky vystoupí Alžběta Poláčková, Václava Krejčí Housková coby Octavián a Jana Šrejma Kačírková jako Sophie. Titulní mužská role připadla Janu Šťávovi. Všechny hlavní role jsou bez alternací. Zpěváky bude doprovázet bezmála stočlenný orchestr, který bude z důvodu omezeného prostoru umístěn nejen v orchestřišti, ale také za scénou. Zajímavostí hudebního doprovodu je použití basetového rohu, který je v operních inscenacích velmi vzácný. Diváky možná také překvapí účinkování živého psa na scéně.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější