Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

24. září 2015, 4:00

Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

Před 50 lety budovu divadla otevřela Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky. Nyní to bude Její pastorkyňa v režii ředitele NdB Martina Glasera a v hudebním nastudování šéfdirigenta opery Marka Ivanoviće. V hlavních rolích vystoupí Maida Hundeling, Pavla Vykopalová, Veronika Hajnová-Fialová a Peter Berger.

Její pastorkyňa Leoše Janáčka je s Brnem spjata velmi úzce. První uvedení této opery zde proběhlo 21. ledna 1904 v dnes již neexistujícím Divadle na Veveří. Operní libreto vzešlo ze stejnojmenného dramatického textu Gabriely Preissové, který ve své době vzbudil vlnu nevole a pobouření. Dnes je tato opera řazena mezi to nejlepší z Janáčkova díla.  V titulních rolích se představí Maida Hundeling nebo Pavla Vykopalová jako Jenůfa, Szilvia Rálik nebo Veronika Hajnová-Fialová jako Kostelnička a Peter Berger jako Laco.  Slavnostní premiéra se uskuteční v pátek 2. října 2015 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Její pastorkyňa patří ke stálicím brněnského operního repertoáru. Janáček zde zachytil jednotlivé charaktery Jenůfy, Kostelničky, Laca a Števy v mistrné dramatické zkratce, vzbuzující odpor i soucit. Režisér Martin Glaser o své inscenaci řekl:  Janáček se projevil jako skvělý dramaturg a svou úpravou získal z původní hry dokonalé drama, kde není slovo navíc, jediná jalová replika. Čeká nás náročná práce, abychom se vyhnuli veškeré přibližnosti, aby každé gesto, pohyb i obraz byly konkrétní a směřovaly k cíli, který si vytyčil Janáček ve své partituře.

Stavba Janáčkova divadla započala roku 1961 podle architektonického projektu Jana Víška. Slavnostní otevření proběhlo 2. října 1965. Budova divadla je určená pro velká operní a baletní díla klasického i moderního repertoáru. Hlediště je uspořádané jako stupňovitý amfiteátr s kapacitou 1055 míst. Přestože budova aktuálně prochází rekonstrukcí, provoz divadla zatím zasáhla jen minimálně.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější