Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

24. září 2015, 4:00

Janáčkovo divadlo oslaví 50 let své existence premiérou Její pastorkyně

Před 50 lety budovu divadla otevřela Janáčkova opera Příhody lišky Bystroušky. Nyní to bude Její pastorkyňa v režii ředitele NdB Martina Glasera a v hudebním nastudování šéfdirigenta opery Marka Ivanoviće. V hlavních rolích vystoupí Maida Hundeling, Pavla Vykopalová, Veronika Hajnová-Fialová a Peter Berger.

Její pastorkyňa Leoše Janáčka je s Brnem spjata velmi úzce. První uvedení této opery zde proběhlo 21. ledna 1904 v dnes již neexistujícím Divadle na Veveří. Operní libreto vzešlo ze stejnojmenného dramatického textu Gabriely Preissové, který ve své době vzbudil vlnu nevole a pobouření. Dnes je tato opera řazena mezi to nejlepší z Janáčkova díla.  V titulních rolích se představí Maida Hundeling nebo Pavla Vykopalová jako Jenůfa, Szilvia Rálik nebo Veronika Hajnová-Fialová jako Kostelnička a Peter Berger jako Laco.  Slavnostní premiéra se uskuteční v pátek 2. října 2015 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Její pastorkyňa patří ke stálicím brněnského operního repertoáru. Janáček zde zachytil jednotlivé charaktery Jenůfy, Kostelničky, Laca a Števy v mistrné dramatické zkratce, vzbuzující odpor i soucit. Režisér Martin Glaser o své inscenaci řekl:  Janáček se projevil jako skvělý dramaturg a svou úpravou získal z původní hry dokonalé drama, kde není slovo navíc, jediná jalová replika. Čeká nás náročná práce, abychom se vyhnuli veškeré přibližnosti, aby každé gesto, pohyb i obraz byly konkrétní a směřovaly k cíli, který si vytyčil Janáček ve své partituře.

Stavba Janáčkova divadla započala roku 1961 podle architektonického projektu Jana Víška. Slavnostní otevření proběhlo 2. října 1965. Budova divadla je určená pro velká operní a baletní díla klasického i moderního repertoáru. Hlediště je uspořádané jako stupňovitý amfiteátr s kapacitou 1055 míst. Přestože budova aktuálně prochází rekonstrukcí, provoz divadla zatím zasáhla jen minimálně.

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Stylově rozkročený je abonentský cyklus Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ už v názvu a dramaturgický plán staví na uvádění hudby starších období do souvislostí s hudbou (post)moderní. Po zahajovacím koncertu abonmá, na kterém si posluchači mohli vychutnat díla Antonína Dvořáka a Laurie Anderson vedle sebe, na koncertech 23. a 24. ledna pořadatelé postavili skladby vzdálené bezmála tři století. První polovina večera patřila kantátám Liebster Jesu, mein Verlangen a Also hat Gott die Welt geliebt Johanna Sebastiana Bacha, ta druhá pak Requiem nejvýznamnějšího současného arménského skladatele Tigrana Mansurjana, který byl provedení přítomen. Ve všech skladbách vystoupili sopranistka Anja Petersen a barytonista Andrew Redmond, kteří stanuli také u premiéry Mansurjanova díla v roce 2011, a sbor Czech Ensemble Baroque Choir pod vedením Terezy Válkové. Koncert řídil Alexander Liebreich, na jehož objednávku bylo pro Mnichovský komorní orchestr a berlínský sbor RIAS toto Requiem zkomponováno. Společně s Anjou Petersen a Andrewem Redmondem nahrál Alexander Liebreich v minulém roce Requiem pro ECM Records. Výsledný nosič byl nominován nejen na cenu Grammy, ale obdržel také prestižní International Classical Music Award.  více

Jurovi Hradilovi se před několika lety stal zázrak. Tento vyznavač elektronické nu jazzové alternativy přijel do zvlněné karpatské krajiny kamsi na pomezí Moravy a Slovenska a uslyšel píseň, jednu, dvě, stovky. Nebyla to rozostřená ozvěna starých časů, ale jasný tón horňácké písničky.  více

Třetí koncert abonentního cyklu Filharmonie Brno Doma I nazvaný Z Nové Říše do světa včera představil v Besedním domě tvorbu autorů, které pojí společný původ v Nové Říši i skutečnost, že jsou jejich díla v koncertních sálech dosud uváděna velmi zřídka. Jako klíčový bod vzácného programu se měl podle původního plánu představit koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička – role sólového houslisty a hráčského středobodu večera se však po ohlášení Vodičkovy indispozice s předstihem pouhých dvou dní ujal houslový virtuos Milan Paľa. Skladby novoříšských rodáků Jana Nováka a Antonína a Pavla Vranických řídil stálý dirigent Janáčkovy opery Robert Kružík.  více

Původně mělo jít o třetí část projektu YM, v jehož rámci jednotliví členové skupiny Květy natáčejí sólové desky různých žánrů a kolegové z kapely je doprovázejí. Po Lorenzových hoších Martina Kyšperského ve stylu country a po elektronickém Japonci Aleše Pilgra vyšlo žánrově těžko zařaditelné Solárium Ondřeje Kyase. Jako sólová deska, s epizodní účastí Aleše Pilgra a bez hráčského vkladu Martina Kyšperského.  více

Malý hudební klub Ponava V Brně je již několik let znám svou velmi kvalitní hudební produkcí. Místy se v jeho rozmanitém programu objevují také folklorní projekty. Ve čtvrtek zde vystoupilo duo známého multiinstrumentalisty Mariana Friedla a lašské zpěvačky Sabriny Pasičnyk.  více