Jazz, world music a soudobá hudba v Besedním domě

Jazz, world music a soudobá hudba v Besedním domě

V Besedním domě se rozběhnou dva netypické abonentní cykly. Jeden je věnován jazzu a world music, ve druhém bude Brno Contemporary Orchestra uvádět vážnou hudbu současnosti.

Jazz a hudba z celého světa

Jazz a world music dokáží pod svá křídla schovat nespočet typů tvůrčích výstupů hudebníků z celého světa, jimž dominuje spontaneita a improvizace. Právě tyto atributy jsou vlastní i všem účinkujícím v druhé sezoně abonentního cyklu Jazz & World Music. Mezi účinkujícími jsou tři výrazné ženy: izraelská klarinetistka a saxofonistka Anat Cohen, indická zpěvačka Kiran Ahluwalia a zdejší populární cimbalistka a zpěvačka Zuzana Lapčíková. Déjà vu možná zažijeme s klavíristou Yaronem Hermanem, rozhodně však ne v uměleckém slova smyslu; tentokrát totiž rozvine hudební rozhovor s houslistou Adamem Baldychem. Po letech se do Brna vrací i francouzský kytarista Sylvain Luc.

O start sezony se postará nový projekt umělců známých spíše ze světa klasiky – Jiří BártaKarel Košárek budou jazzovat za asistence vynikající pražské rytmiky Dvorský – Novák a potvrdí tak, že hudba je prostě jen jedna. Abonentní cvyklus začíná v úterý 14. 10. 2014 od 19.30 hod. v Besedním domě.

Cyklus hudby ze současnosti i doby nedávné

Speciální cyklus koncertů soudobé hudby v podání souboru Brno Contemporary Orchestra probíhá ve spolupráci Filharmonie Brno s àTRIUM, z.s., a Muzeem města Brna. Mladý ambiciózní ansámbl pod vedením Pavla Šnajdra uvede české i světové premiéry a představí významná díla autorů nejmladších skladatelských generací. První z koncertů spojuje strunné nástroje všech typů, druhý vyzdvihne sólový zpěv v soudobé hudbě, třetí je inspirován věčností. Čtvrtý koncert je pozoruhodný především svým prostředím – probíhá v architektonickém skvostu, funkcionalistické vile Tugendhat (UNESCO), jejíž kapacitní limity nutí k čtyřnásobnému provedení programu a zároveň zaručují téměř rodinné prostředí. Tyto pondělní večery budou věnovány židovským autorům narozeným v českých zemích.

Úvodní koncert celého cyklu proběhne ve čtvrtek 16. 10. 2014 od 19.30 hod. v Besedním domě.

Na oba dva cykly lze zakoupit předplatné až do dne prvního koncertu.

Anat Cohen, foto Jimmy Katz. BCO, foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart fotografa a tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější