JazzFestBrno oslaví mezinárodní den jazzu s Emmetem Cohenem

JazzFestBrno oslaví mezinárodní den jazzu s Emmetem Cohenem

Mezinárodní den jazzu připadá na 30. dubna. V Brně se díky festivalu JazzFestBrno bude slavit po celý měsíc. V rámci nové klubové řady Club Life zahraje v Cabaret des Péchés v české premiéře americké trio New Jazz Underground, které spojuje virtuozitu, improvizaci a energii s humorem. S čerstvou Grammy jako jedna z největších hvězd světového jazzu přijede do již vyprodaného Sono Centra americká zpěvačka Samara Joy. Dále se v Cabaretu des Péchés společně představí americká zpěvačka Gretchen Parlato a beninský kytarista a zpěvák Lionel Loueke. Řadu Club Life pak pro první polovinu letošního roku uzavře americký klavírista a klávesista Julian “J3PO” Pollack se svým triem. Jazzový duben pak v Brně vyvrcholí oslavami mezinárodního dne jazzu, které obstarají v Divadle Husa na provázku americký pianista Emmet Cohen s triem a Kravchenko Clees Duo ukrajinské zpěvačky Kateryny Kravchenko a lucemburského vibrafonisty Arthura Cleese. 

Amerického trio New Jazz Underground tvoří dvacátníci Abdias Armenteros (saxofon), Sebastian Rios (kontrabas) a TJ Reddick (bicí), kteří se setkali na slavné a prestižní Julliard School, kde tuto kapelu založili v období pandemie koronaviru. Nemožnosti hrát v klubech se ale nelekli a začali vystupovat na ulicích či v parcích. Zároveň si založili YouTube kanál, na kterém oslovili dva miliony diváků. „Jejich hudba swinguje i bluesuje v jazzové tradici, je ovšem postavena na ryze současné improvizaci a hlavně mladistvé energii. Navíc názvy jejich skladeb navíc napovídají, že kromě skvělé hudby si s nimi užijeme i spoustu zábavy,” přibližuje umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Zpěvačka Samara Joy nadchla diváky poprvé v roce 2022 na festivalovém koncertě v Tišnově. „Od té doby kariéra mladé newyorské zpěvačky doby nabrala raketovou rychlost. Se třemi Grammy se vyšvihla v pouhých čtyřiadvaceti mezi smetánku jazzového zpěvu. Sama je interpretkou v tom nejklasičtějším slova smyslu, následovnicí Billie Holiday, Elly Fitzgerald nebo Sarah Vaughan. Z jejich repertoáru si také vybírá písně pro koncerty i alba,” říká Spilka.

Sedmačtyřicetiletá americká zpěvačka Gretchen Parlato patří mezi nejoceňovanější jazzové zpěvačky střední generace. O tři roky starší kytarista a zpěvák Lionel Loueke je původem z Beninu, student pařížské konzervatoře a bostonské Berklee. Oba se potkali v roce 2001 během studií na Thelonious Monk Institute of Jazz v Los Angeles. „Začali jsme spolu hrát víc a víc. Bylo mi jasné, že jsme propojeni,“ říká Loueke. Vzájemné hostování se opakovalo ještě několikrát, teprve loňské album Lean In, na němž je doprovodili vrcholní jazzoví profesionálové, ukázalo naplno možnosti dua a bylo nominováno na Grammy za loňský rok.

Sérii Club Life pak pro první půlrok uzavře americký klavírista a klávesista Julian “J3PO” Pollack se svým triem, které fúzuje elektroniku, syntezátory, samply a lo-fi beaty. J3PO patří  mezi největší syntezátorové mistry dneška. Newyorský Timeout o něm napsal, že „vyvažuje virtuozitu s něhou“. Už ve dvaceti letech měl Julian Pollack na kontě dvě alba s klavírním triem. Prostředí New Yorku ale jeho zájmy soustředily také na elektroniku, hip hop a soudobé jazzové fúze. V roce 2019 obohatil svoje občanské jméno přezdívkou J3PO a vydal album Small Plates, které úplně převrátilo jeho dosavadní rukopis. „Elektronika, syntezátory, samply, lo-fi beaty, skladby sahaly od syrových elektronických struktur až po ty sofistikované označované jako „jazztronica future house“, přibližuje jeho styl publicista Ondřej Bezr. 

Oslavy mezinárodního dne jazzu 30. dubna obstarají v CED - Huse na provázku americký pianista Emmet Cohen se svým triem a Kravchenko Clees Duo ukrajinské zpěvačky Kateryny Kravchenko a lucemburského vibrafonisty Arthura Cleese. „Emmet Cohen ve svých třiceti třech letech stihl udělat pro jazzovou scénu víc, než zástupy jiných,” zdůrazňuje Vilém Spilka. Založil totiž videostream s mnoha milionovou sledovaností Live from Emmet’s Place, kde týden co týden se svým triem hrál jazz a hostil zajímavé další muzikanty, jak starší generace, jako je Joe Lovano, nebo nové objevy, mezi nimiž byla třeba Samara Joy. Duo s lucemburským vibrafonistou Arthurem Cleesem je pro Katerynu Kravchenko v současné době nejkomornější projekt, kterému se věnuje a pro který skládá své písně. „Je to pro mě prostor pro experimenty. Píšeme spolu hudbu a zkoumáme barvy naší neobvyklé kombinace nástrojů – vibrafonu a zpěvu,“ říká polovina dua.

Jazzový program bude v Brně pokračovat i v květnu. Nejprve legendární americká formace Snarky Puppy, pětinásobní držitelé Grammy, zahraje na jediném tuzemském koncertě 1. května v Brně v rámci turné, na kterém oslaví dvacet let od svého založení. Držitel Grammy za desku Impressions Chris Botti, nejen Stingův dvorní trumpetista, ale i spoluhráč Paula Simona a mnohých dalších světových hvězd, přiveze 12. května do Brna vlastní kapelu pohybující se na hraně R´n´B, jazzu, funku a gospelu. První polovinu letošního ročníku festivalu JazzFestBrno pak zakončí 2. června v CED - Huse na provázku tradiční Slavnosti synkop. Tentokrát poprvé s česko-americkým programem, rozděleným půl na půl: Immanuel Wilkins, Kassa Overall, 2in2out a Limbo.

PROGRAM:

středa 31.01.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): Nduduzo Makhathini 

čtvrtek 15.02.2024 v 17:00 a 19:30 / Sono: Béla Fleck: My Bluegrass Heart

sobota 17.02.2024 / Besední dům: Bill Laurance & Michael League

středa 13.03.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): Keyon Harrold

čtvrtek 21.03.2024 / CED (Club Life): Lakecia Benjamin, Takuya Kuroda

úterý 26.03.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): Trio Grande

úterý 09.04.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): New Jazz Underground

sobota 13.04.2024 / Sono: Samara Joy 

čtvrtek 18.04.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): Gretchen Parlato & Lionel Loueke

neděle 21.04.2024 / Cabaret des Péchés (Club Life): Julian "J3PO" Pollack Trio

středa 24.04.2024 / Divadlo na Orlí: Koncert studentů Katedry jazzu JAMU

úterý 30.04.2024 / CED: International Jazz Day: Kravchenko Clees Duo, Emmet Cohen Trio 

středa 01.05.2024 / Sono: Snarky Puppy

neděle 12.05.2024 / Janáčkovo divadlo: Chris Botti

neděle 02.06.2024 / CED: Slavnosti synkop 

Emmet Cohen/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější