JazzFestBrno zakládá vlastní vydavatelství Bivak Records

21. srpen 2021, 2:00

JazzFestBrno zakládá vlastní vydavatelství Bivak Records

JazzFestBrno přichází s vlastním hudebním vydavatelství Bivak Records, jehož cílem je produkce jak studiových nahrávek, tak zvukových záznamů koncertů českých jazzmanů. Špičkovou jazzovou hudbu bude vydávat na tradičních hudebních nosičích i v elektronické podobě. První nahrávkou, která u vydavatelství Bivak Records vychází, je debutové eponymní album brněnské kapely Four in Blue saxofonisty Radka Zapadla.

„Už dvacet let pořádáme koncerty, které se uchovávají pouze v naší paměti. I proto jsme se rozhodli pro založení vydavatelství, jež umožní vybrané koncertní zážitky uchovat jednou provždy a k nim přidat i další ve formě studiových alb. Název Bivak je symbolem pro vytváření základního produkčního komfortu pro námi vydávané umělce, kteří se tak mohou plně soustředit na uměleckou stránku projektů,“ říká jednatel vydavatelství Bivak Records a umělecký ředitel festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka.

První nahrávkou pod hlavičkou vydavatelství Bivak Records je debutové eponymní album brněnské kapely Four in Blue saxofonisty Radka Zapadla. Křest desky se uskuteční dnes, tedy 21. srpna od 19:30 na Alžbětinské scéně Divadla Husa na provázku. Deska je v prodeji na webu Bivakrecords.cz a Animalmusic.cz, kde si zájemci mohou poslechnout i krátké ukázky. „Spolupráce s labelem Animal Music se nabízí zcela přirozeně – je to tradiční vydavatel s dobrým vkusem a prověřenou distribuční sítí, navíc nás váže dlouholeté přátelství. Naše vydavatelské počiny tak vhodně doplní stávající nabídku Animal Music a přidají se tak k jeho dlouholeté podpoře především domácí jazzové a alternativní scény,“ vysvětluje Spilka.

Kapelník seskupení, saxofonista Radek Zapadlo založil kapelu v roce 2017 inspirován legendárními nahrávkami Back At The Chicken Shack a Midnight Special skvělého hráče na hammondky Jimmyho Smithe. Zapadlo se ve Four in Blue obklopil neméně zkušenými hráči tak, aby obsazení kapely respektovalo původní nahrávky – Petr Tureček (vycházející jazzová hvězda z líhně katedry jazzové interpretace JAMU Brno) hraje na bicí, Vladan Ronner (Mulligang, Milan Kašuba Trio ad.) na varhany Hammond a Vilém Spilka (Vilém Spilka Quartet ad.) na kytaru. Kvarteto se od té doby posunulo směrem k vlastní tvorbě v estetice zmíněných nahrávek a stylů. K napsání kompozic pro toto sdružení se donutili všichni členové kapely, dokonce i tradicionalista Radek Zapadlo, známý jazzový konzervativec. Na desce tak zazní například jeho budoucí hity Dog´s Blues, Fried Egg nebo Blues for Magda. „Věříme, že naše hudba zaujme publikum bluesovou pravdivostí a přímým hudebním sdělením,“ říká kapelník Radek Zapadlo.

V Brně žijící saxofonista Radek Zapadlo se věnuje vlastní kapele, stíhá působit v několika žánrově odlišných formacích a k tomu i učit. „V současné době se věnuji různým aktivitám: hraní, práci ve studiu a učení. Hraní je pro mě nejdůležitější, ačkoli úplným základem – tím, z čeho čerpám inspiraci – je poslech hudby. To považuji pro její aktivní provozování za vůbec nejdůležitější,“ shrnuje náplň svých dní Zapadlo a dodává: „Působím v mnoha odlišných kapelách a jsem s takovou situací spokojený. Přesto mi chyběl vlastní projekt a tak došlo na založení kapely Four in Blue.“ Zapadlo vystudoval Konzervatoř Jaroslava Ježka v Praze a brněnskou JAMU. Učí saxofon a klarinet na základních uměleckých školách v Brně, Vranovicích a Pohořelicích. V Brně, kde trvale žije, hraje kromě vlastní kapely Four in Blue také ve Vilém Spilka Quartet, Two-Generation Trio, Heart of Dixie, MulliGang a Cotatcha Orchestra. V Praze Zapadlo působí v kvintetu Mateje Benka, výrazného pianisty a skladatele. S ním také doprovází zpěváka Ondřeje Rumla.

Radek Zapadlo/ foto Roman Franc

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější