JazzFestBrno zveřejnil další jména z programu. Přijede Ibrahim Maalouf, Jaga Jazzist a Concept Art Orchestra

JazzFestBrno zveřejnil další jména z programu. Přijede Ibrahim Maalouf, Jaga Jazzist a Concept Art Orchestra

JazzFestBrno doplnil program podzimní části festivalu. Téměř po deseti letech se do Brna vrátí francouzský trumpetista s libanonskými kořeny Ibrahim Maalouf. V rámci off-programové série Tension vystoupí v brněnské premiéře norská kapela Jaga Jazzist. Novinkou je také rozšíření již dříve oznámeného koncertu amerického ansámblu Clayton-Hamilton Jazz Orchestra s hostujícím Danem Bártou.

„Kromě podzimních koncertů jsme doplnili také kompletní program Slavností synkop, našeho festivalu ve festivalu, který během jediného dne představuje kapely z české a slovenské jazzové scény. V Divadle Husa na provázku 25. června přivítáme jubilujícího zpěváka Petra Lipu, vokální skupinu Skety, Ochepovsky Project a šest dalších kapel. Mezi nimi například Glance bubeníka Petra Nohavici, který pokřtí stejnojmenné album vycházející u našeho festivalového vydavatelství Bivak Records,“ říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka.

Trumpetista Ibrahim Maalouf se vrací do Brna, aby zde představil Trumpets of Michel Ange – svůj inovativní projekt, který ale zároveň nese jeho nezaměnitelný rukopis. Zavede nás do světa, kde folklór a moderna splývají v jedno. V názvu odkazuje na italského génia Michelangela a jako obvykle se pouští do tvorby, která kloubí sofistikovanost a náročnost s přístupností co nejširšímu publiku. Zakořeněná je v jazzu, popu a world music, ale vznikla také pod nepřehlédnutelným vlivem urban music. Maalouf je v současnosti zřejmě nejpopulárnějším instrumentalistou francouzské hudební scény. Jeho obliba na domácí scéně v kombinaci s vydatnou porcí práce pro filmový průmysl znamená, že Maaloufovy výjezdy do zahraničí se stávají čím dál větší vzácností. Koncert na festivalu JazzFestBrno má tak veškeré předpoklady pro to, aby se stal jednou z hlavních hudebních událostí podzimu. Ibrahim Maalouf v Sono Centru vystoupí 5. prosince 2023.

Repertoár kapely Jaga Jazzist mísí nesčetné hudební vlivy a inspirace. Zvukový rozsah a rozmanitost skladeb této norské kapely je skutečně nebývalá. Kapelu založili v roce 1994 v malém městě Tønsburg tři sourozenci Horntvethovi. Jaga Jazzist až do dnešních dnů vydali u kultovního vydavatelství Ninja Tune šest úspěšných alb. Všichni současní členové ovlivňují nejen s touto kapelou, ale i s vlastními projekty podobu norské hudební scény. O to pozoruhodnější je, že pět ze současných osmi členů hraje v kapele od první zkoušky. Přestože Jaga Jazzist příští rok oslaví třicet let od svého vzniku, stále se jim daří vyhnout předvídatelnosti, která se u kapel dosahujících podobné dlouhověkosti občas dostaví. Jaga ale s každým koncertem znovu a znovu dokazuje, že rozhodně nepřešlapuje na místě a kráčí stále vpřed.

Progresivní český big band Concept Art Orchestra uvádí svůj dosud největší projekt v atypickém mezinárodním obsazení. Sedm osobností české hudební scény vytváří ve spolupráci s ikonickým norským skladatelem Helge Sundem více než hodinový proud živé hudby, obrazu a světel s názvem Music for Lights & Shadows. Konzistentní série kratších kompozic vychází z působivých snímků současných norských fotografů. Inspirací pro hudbu se v tomto případě stávají autentické i výrazně upravené snímky přírody, záběry opuštěných domů ponechaných napospas drsné severské krajině nebo abstraktnější díla vytvořená nevšedními technikami.

Ibrahim Maalouf foto Michel Ange

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější