Jiří Plocek představí novou knihu Píseň jako symbol

Jiří Plocek představí novou knihu Píseň jako symbol

Jiří Plocek bude svoji novou knihu Píseň jako symbol (Po stopách fenoménu lidské kultury), která vyšla v prosinci loňského roku v nakladatelství Galén, prezentovat v brněnském knihkupectví Academia.

Píseň – stejně jako její matka hudba – je všudypřítomná a kulturotvorná. Zkusme si představit svět, v němž píseň nebo hudba chybí, svět, v němž si člověk ani nezapíská jednoduchou melodii či jen tak nevyťuká jednoduchý rytmus. To snad ani nelze. A pokud ano, tak se dostáváme mimo náš svět. Mimo lidský svět. Píseň nás baví, těší, povzbuzuje, léčí. Spojuje nás skrze tradici s minulostí, ale též otevírá budoucnost, nové prostory lidského ducha. Je prorokem změn. Písní jsme obklopeni natolik, že si ani mnohdy neuvědomujeme, co vše pro nás znamená. Co symbolizuje? Co o nás vypovídá? Znějící píseň je symbolem živého člověka. Autor této knihy se pokusil z různých stran zachytit píseň jako živoucí fenomén, který spoluutváří naše životy. Obecnější promýšlení spojil s každodenní realitou. Využil k tomu svou dráhu aktivního hudebníka (Poutníci, Teagrass, Plocek & Šuranská), hudebního vydavatele a producenta (Gnosis Brno), rozhlasového redaktora (Český rozhlas Brno) a publicisty. K výsledné podobě knihy významně přispěla autorova nespočetná setkání s konkrétními lidmi a situacemi a také s ozvěnami minulosti i současnou rezonující písní. Kniha Píseň jako symbol je prvním dílem publicistických výstupu autorova širšího projektu Píseň duše.

Beseda spojená s autogramiádou autora je naplánována na úterý 14. února 2023 od 17:00 v Literární kavárně (Knihkupectví Academia, nám. Svobody 13).

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější