Jiří Plocek představí novou knihu Píseň jako symbol

Jiří Plocek představí novou knihu Píseň jako symbol

Jiří Plocek bude svoji novou knihu Píseň jako symbol (Po stopách fenoménu lidské kultury), která vyšla v prosinci loňského roku v nakladatelství Galén, prezentovat v brněnském knihkupectví Academia.

Píseň – stejně jako její matka hudba – je všudypřítomná a kulturotvorná. Zkusme si představit svět, v němž píseň nebo hudba chybí, svět, v němž si člověk ani nezapíská jednoduchou melodii či jen tak nevyťuká jednoduchý rytmus. To snad ani nelze. A pokud ano, tak se dostáváme mimo náš svět. Mimo lidský svět. Píseň nás baví, těší, povzbuzuje, léčí. Spojuje nás skrze tradici s minulostí, ale též otevírá budoucnost, nové prostory lidského ducha. Je prorokem změn. Písní jsme obklopeni natolik, že si ani mnohdy neuvědomujeme, co vše pro nás znamená. Co symbolizuje? Co o nás vypovídá? Znějící píseň je symbolem živého člověka. Autor této knihy se pokusil z různých stran zachytit píseň jako živoucí fenomén, který spoluutváří naše životy. Obecnější promýšlení spojil s každodenní realitou. Využil k tomu svou dráhu aktivního hudebníka (Poutníci, Teagrass, Plocek & Šuranská), hudebního vydavatele a producenta (Gnosis Brno), rozhlasového redaktora (Český rozhlas Brno) a publicisty. K výsledné podobě knihy významně přispěla autorova nespočetná setkání s konkrétními lidmi a situacemi a také s ozvěnami minulosti i současnou rezonující písní. Kniha Píseň jako symbol je prvním dílem publicistických výstupu autorova širšího projektu Píseň duše.

Beseda spojená s autogramiádou autora je naplánována na úterý 14. února 2023 od 17:00 v Literární kavárně (Knihkupectví Academia, nám. Svobody 13).

Foto Jiří Sláma

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější