Jubilejní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby se letos neuskuteční

Jubilejní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby se letos neuskuteční

Ani letos se Velikonoční festival duchovní hudby neuskuteční. Tradiční akce se tak stává jednou z prvních v republice, která se ruší už podruhé.

„V loňském roce jsme měli vše hotovo, ve městě visely plakáty zvoucí na koncerty, a my jsme museli akci zrušit pár dnů před jejím začátkem. V plánování letošního ročníku, který měl být mimochodem jubilejní, třicátý, jsme proto byli obezřetnější. Bylo velmi obtížné odhadovat vývoj situace a podle toho přemýšlet o zahraničních umělcích, sborovém zpěvu, omezení kapacity a dalších věcech, kterých se dotýkají všechna omezení. Přesto jsme byli připraveni a doufali jsme, nicméně vzhledem k vývoji situace musíme být realisté. Je nám proto moc líto, že ani letos neprožijeme velikonoční čas spolu s našimi posluchači,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Loňský ročník festivalu nesl podtitul Světlo/Iluminace. Ten letošní podtitul Tělo/Vtělení. „Naplánovali jsme proto pro rok 2021 splynutí obou ročníků, vtělení jednoho do druhého. Původní emblémy těla - umučeného i oslaveného - se tak staly ještě aktuálnějšími. Velikonoční festival je už dlouhá léta prostorem rezonance: skladby (znovu)ožívají v posvátných prostorách a v posvátném čase, jim určených. Posluchačům tak festival kromě samotného hudebního zážitku dával možnost se v oněch dvou týdnech i jednotlivých chrámech zastavit k rozjímání nad utrpením i radostnou zvěstí. V této době se znovu idea festivalu stává spíše spícím semínkem, symbolem naděje. Doufejme, že obrodu a uzdravení naší společnosti bude možné oslavit již o svátcích vzkříšení lásky v roce 2022,“ uvedl dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Velikonoční festival duchovní hudby se poprvé uskutečnil v roce 1992 jako vůbec první akce svého druhu v České republice a ojedinělá i v evropském měřítku. Nabízí výhradně duchovní hudbu určenou pro Svatý a Velikonoční týden s akcentací na objevnou dramaturgii a vynikající interpretační výkony. Koncerty se konají v brněnských kostelích a chrámech, za účasti mezinárodně uznávaných interpretů včetně světových premiér psaných na objednávku festivalu. Specifikem akce jsou tenebrae, tzv. temné hodinky uváděné ve zhasnutých kostelích, pouze při svíčkách.

VFDH 2017/ foto Petr Francán

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na konci roku 2020 vydala Filharmonie Brno dvojici nahrávek sestávajících z děl Antonína Dvořáka a Antonína Rejchy. „Dvořákovské“ CD se skladatelovou první symfonií a Maličkostmi v úpravě a instrumentaci šéfdirigenta brněnské filharmonie Dennise Russella Daviese jsme zde již recenzovali. Nyní se zaměříme na nahrávku hudebního obrazu Lenora skladatele Antonína Rejchy na text balady Gottfrieda Augusta Bürgera. Na CD se představili Martina Janková v roli Lenory, Pavla Vykopalová jako její matka, Wojciech Parchem v roli vypravěče a Jiří Brückler jako zesnulý voják Vilém. Po boku orchestru Filharmonie Brno vystoupil také Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Stejně jako v případě nahrávky s díly Antonína Dvořáka, i tento projekt řídil dirigent Dennis Russell Davies.  více

Současný jazz je jedním z nejobtížněji definovatelných hudebních stylů. Existuje totiž v celé řadě podob: od víceméně puristických historických podžánrů (ragtime, swing, dixieland, bebop, hard bop, free jazz a další) se postupně víc a víc rozvolňuje do nejrůznějších fúzí, čerpá novou inspiraci mimo jiné z rocku, world music, folklóru či z vážné hudby. Takže vedle autorů a interpretů straight-ahead jazzu se také u nás vyprofilovalo několik autorských osobností hledajících a vytvářejících jeho novou podobu.  více

Po lednových streamovaných koncertech doplněných sérií originálních video-upoutávek se Czech Ensemble Baroque včera opět vrátil se živým večerním přenosem. Tentokrát se jednalo o druhý koncert z cyklu Bacha na Mozarta, který byl přeložený z 21. října. Z prostor Konventu Milosrdných bratří na něm zazněl, jako stěžejní část programu, žalm Dixit Dominus Georga Friedricha Händela.  více

Koronavirová krize roku 2020 (a 2021) měla a stále má takový dopad na podobu hudebního trhu, že si badatelé s odstupem budou možná klást otázku, zda v této době vyšly vůbec nějaké nahrávky, které neovlivnila. Robert Křesťan s Druhou trávou chtěl pracovat na dvojalbu, na kterém měl vedle sebe postavit coververze písní svých oblíbenců a novou autorskou tvorbu. Součástí ambiciózního projektu se stal britský producent Eddie Stevens, avšak přerušená možnost cestování mezi Českem a Londýnem zastavila i práce na 2CD. Kapela se rozhodla nečekat na uvolnění a vydala Díl první samostatně. Nejde o přesnou podobu původně zamýšleného prvního disku. „Vydat jen převzaté skladby bez jakékoli patrné vazby mezi nimi a původní tvorbou nám připadlo nedostatečné a producentský styl Eddieho Stevense je natolik jednotlivý a jistým způsobem jednotící, že jsme se rozhodli na prvním nosiči vydat mix obou a s druhým dílem počkat,“ vysvětluje Křesťan. Před sebou tedy máme Díl první, což ovšem není žádná polovičatá nahrávka nebo nedokončené dílo. Druhé trávě se navzdory vyšší moci podařilo nahrát jednu z nejsilnějších českých desek roku 2020.  více

Stávající epidemiologickou situaci s nemožností živého koncertování využila řada větších i menších hudebních těles k přípravě nových nosičů. Jedním z nich je i Filharmonie Brno, která rozšířila svoji nabídku o vlastní edici CD nahrávek s odvážným mottem: Hudba, kterou hned tak někde nekoupíte. Ačkoliv by se mohlo zdát, že jde v prvé řadě o povedený slogan marketingové sekce, tato stručná charakteristika není pouhým a prázdným lákadlem. Již první dvojice desek vydaných na konci roku 2020 nabídla neprávem pozapomenuté oratorium Antonína Rejchy Lenora (zaznělo při koncertech 5., 6. a 7. února 2020). Filharmonici nahráli také program s Dvořákovou Symfonií č. 1 v c moll Zlonické zvony a skladbou Bagatelles, op. 47 (Maličkosti), obojí v úpravě (a v případě Maličkostí i bohatší instrumentaci) šéfdirigenta Filharmonie Brno Dennise Russella Daviese. A právě toto album bude předmětem našeho hodnocení.  více