Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno zahajuje svoji druhou sezonu

24. říjen 2023, 1:00

Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno zahajuje svoji druhou sezonu

Juniorský soubor Baletu Národního divadla Brno přípravuje program s názvem Tma / Královská večeře / Symfonie č. 7 Allegretto. Premiérově ho uvede v divadle Reduta.

Mladí tanečníci mají za sebou první rok působení v Baletu Národního divadla Brno, kde absolvovali nespočet představení nejen vlastních nebo po boku hlavního souboru, ale i několik zájezdů mimo scénu NdB. Jejich třetí program bude následovat dva předchůdce svým formátem komponovaného večera. V průběhu vystoupení se představí tři původní choreografie, které vytvořila trojice choreografů Markéta Pimek Habalová, Uladzimir Ivanou a Mário RadačovskýPremiéra je ohlášena na 26. října 2023 od 19:00 v divadle Reduta.

Premiérový večer otevře choreografie Markéty Pimek Habalové s názvem Tma. Ztvárňuje příběh dvou lidí, muže a ženy, jejichž nezlomná láska se snaží překonat nepřízeň osudu. Čeká je těžká zkouška v podobě nuceného odloučení, které přináší mladým hrdinům strach, bolest, ale i naději, která jim pomáhá překonat chvíle největšího soužení.

Komická, hravá a odlehčená bude druhá část večera. Na Královské večeři Uladzimira Ivanoua za doprovodu hudby Jana Dismase Zelenky budou diváci svědky těch nejhorších lidských vlastností a činů. Hlavní roli zde bude hrát nejen samotná Královna v podání Izabely Gracíkové, ale i přetvářka, pokrytectví, lež a zrada.

Mário Radačovský v závěrečné choreografii uchopí závažné téma brutální agrese vůči svobodnému národu skrze hudbu Dmitrije Šostakoviče. Jeho slavná Leningradská symfonie poprvé zazněla v blokádou sužovaném Leningradě v roce 1942. Dílo se pro svět stalo symbolem boje proti fašizmu je paradoxně v dnešní době stále aktuální.

„Jsem velmi hrdý a těším se z toho, kam směřuje vývoj programů baletního souboru NdB2. Tentokrát je část Uladzimira Ivanoua ta, při které si trochu oddychneme a možná se i zasmějeme. Markéta Pimek Habalová a já jsme se nějak podvědomě v našich choreografiích dotkli ztráty. Samozřejmě slovo ztráta je velmi obsáhlé. Ona vytvořila krásný duet o individuální ztrátě. Já jsem se záměrně dotknul toho, co se děje u našich sousedů, kde je válka. Teď se dokonce postupně rozrůstá další konflikt a nemám z toho upřímně nejlepší pocit, ale zároveň cítím, že o tom musíme mluvit a doufat, že hrůzy války nedorazí k nám„ říká umělecký šéf baletu NdB Mário Radačovský.

Foto archiv Baletu NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější