Kočár do Vídně: Světová premiéra s Filharmonií Brno a Ensemble Opera Diversa

Kočár do Vídně: Světová premiéra s Filharmonií Brno a Ensemble Opera Diversa

V rámci festivalu Moravský podzim proběhne světová premiéra původní divadelní inscenace Kočár do Vídně. Národní divadlo Brno, Filharmonie Brno a Ensemble Opera Diversa se spojí v jednom projektu, jehož předlohou je novela Jana Procházky Kočár do Vídně a stejnojmenný film, který podle ní roku 1966 natočil Karel Kachyňa a k němuž složil hudbu Jan Novák.

„Dramatizace“ bude vycházet primárně z knižní předlohy, z filmu však bude použita Novákova hudba, kterou živě provede Ensemble Opera Diversa. Komorní příběh zoufalé venkovské ženy Kristy, které němečtí vojáci pro výstrahu oběsili manžela, se odehrává v posledních dnech druhé světové války. Krista touží pomstít manželovu smrt, a to vraždou mladého vojáka, který k ní přišel na statek a vyzval ji, aby ho koňským povozem odvezla do Vídně. Během cesty Krista čeká na vhodný okamžik pomsty; když však nastane, zabít nedokáže… „Moravským rolníkům odjakživa sloužily tyto dobré vozy při všech příležitostech: zastaly křtinový kočár, svatební ekvipáž, pohřební lafetu, odvozily selata na jarmark, telata k řezníkům i báby k rodičkám… A nejednou byly i milostnou postelí.“  (Jan Procházka, Kočár do Vídně). Premiéra je ohlášena na 15. října od 19:00 v Mahenově divadle.

Příprava projektu se v půli srpna nečekaně zastavila. Připravený režijní koncept Štěpána Pácla, doprovázený řadou schůzek nad textem a partiturou s dirigentkou Gabrielou Tardonovou i zástupci orchestru Ensemble Opera Diversa, byl vzhledem k náhlému onemocnění režiséra vložen do nových rukou. Na Páclovo místo nastoupila režisérka Aminata Keita, která projekt dokončila.

Režie: Aminata Keita

Režijní koncepce: Štěpán Pácl

Dramaturgie: Barbara Gregorová

Dirigent: Gabriela Tardonová

Výprava: Michael Spratek

Osoby a obsazení:

Krista: Hana Drozdová

Vojáček: Pavel Čeněk Vaculík

Frajtr: Tomáš David

Vyšší partyzán: Michal Bumbálek

Nižší partyzán: Petr Kubes

Foto archiv NdB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější