Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

12. listopad 2021, 2:00

Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

Albert Herring je tříaktová komická opera patřící mezi nejhranější kusy britského skladatele Benjamina Brittena v České republice. V Brně ji představí studenti v rámci Komorní opery Hudební fakulty JAMU v Divadle na Orlí.

Albert Herring, mladík z chudé rodiny zelinářů, stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. Vše se změní při volbě májové královny ctnosti. Vzhledem k nedostatku „mravně čistých“ dívek je nakonec zvolen on – z královny bude král, z hocha se stává muž. „Opera pochází z roku 1947, přesto je její téma stále aktuální. Rádoby vysoká morálka, pokrytectví, přetvářka. To vše lze potkat i dnes. Jak jinak s tím může člověk bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ představuje inscenaci režisérka Jana Tajovská Krajčovičová.

Operní dílo dostálo i jménu studentského projektu. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a třináct hráčů v orchestru, má tak blízko komornímu uskupení. „Orchestr je zredukován. Navíc kdyby klavírní part hrál sám dirigent, což Benjamin Britten umožňuje, bude hráčů o jednoho méně,“ vysvětluje dirigent Ľubomír Zelenák. Opakem je náročnost jednotlivých partů. „Museli jsme dílo zkrátit, přesto odehrajeme téměř dvouhodinové představení. Komičnost podporuje i hudební stránka, v partituře najdeme pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami, valčíkové rytmy a mnoho dalšího,“ doplňuje Zelenák. Premiéra je ohlášena na 20. a 21. listopadu 2021 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Titulní roli zazpíval jeho partner, tenorista Peter Pears. Námětem byla povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta, libreto napsal Eric Crozier, v českém překladu Eva Bezděková. V Česku lidé viděli dílo poprvé v roce 1958 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Celkem se dočkala sedmi interpretací; jde tak o nejhranější Brittenovo dílo u nás.

Foto archiv KO JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější