Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

12. listopad 2021, 2:00

Komorní opera HF JAMU: Albert Herring v podání studentů v Divadle na Orlí

Albert Herring je tříaktová komická opera patřící mezi nejhranější kusy britského skladatele Benjamina Brittena v České republice. V Brně ji představí studenti v rámci Komorní opery Hudební fakulty JAMU v Divadle na Orlí.

Albert Herring, mladík z chudé rodiny zelinářů, stojí na rozcestí. Je poslušný své matce, v dospívání mu ale nikdo nepomáhá. Pro děti okolo je starý, mezi dospělé nezapadá. Vše se změní při volbě májové královny ctnosti. Vzhledem k nedostatku „mravně čistých“ dívek je nakonec zvolen on – z královny bude král, z hocha se stává muž. „Opera pochází z roku 1947, přesto je její téma stále aktuální. Rádoby vysoká morálka, pokrytectví, přetvářka. To vše lze potkat i dnes. Jak jinak s tím může člověk bojovat než nadhledem, humorem a mladickou svěžestí ducha,“ představuje inscenaci režisérka Jana Tajovská Krajčovičová.

Operní dílo dostálo i jménu studentského projektu. Britten napsal operu pro třináct zpěváků a třináct hráčů v orchestru, má tak blízko komornímu uskupení. „Orchestr je zredukován. Navíc kdyby klavírní part hrál sám dirigent, což Benjamin Britten umožňuje, bude hráčů o jednoho méně,“ vysvětluje dirigent Ľubomír Zelenák. Opakem je náročnost jednotlivých partů. „Museli jsme dílo zkrátit, přesto odehrajeme téměř dvouhodinové představení. Komičnost podporuje i hudební stránka, v partituře najdeme pohyblivou basovou linii vystřiženou z barokní sonáty, klasicistní finále s fugatem a koloraturami, valčíkové rytmy a mnoho dalšího,“ doplňuje Zelenák. Premiéra je ohlášena na 20. a 21. listopadu 2021 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Komickou operní inscenaci představil Benjamin Britten v roce 1947 na Glyndebourne Opera Festival. Titulní roli zazpíval jeho partner, tenorista Peter Pears. Námětem byla povídka francouzského spisovatele Guy de Maupassanta, libreto napsal Eric Crozier, v českém překladu Eva Bezděková. V Česku lidé viděli dílo poprvé v roce 1958 v Divadle Josefa Kajetána Tyla v Plzni. Celkem se dočkala sedmi interpretací; jde tak o nejhranější Brittenovo dílo u nás.

Foto archiv KO JAMU

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Když přibližně před třemi lety hudební těleso Brno Contemporary Orchestra uvádělo v sále Konventu Milosrdných bratří šestivětý cyklus Má vlast vzniklý na objednávku orchestru a vycházející ze Smetanovy stejnojmenné symfonické básně, bylo tomu ke stému výročí vzniku naší republiky. Skladatelé Petr Kofroň, Marek Piaček, Miloš Štědroň, Pavel Zemek Novák, Miroslav Tóth a Daniel Forró si „rozebrali“ původní věty (v některých případech spíše tematické inspirace) Smetanovy Mé vlasti a pokusili se sdělit, jak tato hudba rezonuje u dnešních autorů. V říjnu 2021 vyšla pod hlavičkou Navona Records (NV6349) nahrávka „nové“ Mé vlasti šestice skladatelů a Brno Contemporary Orchestra (řídí Pavel Šnajdr) pod názvem My Country – A cycle of symphonic poems after Bedřich Smetanavíce

Dlouho odkládaná premiéra skladby The Basement Sketches (Sklepní skici) skladatele Michala Nejtka, jejíž provedení bylo plánováno už na loňský červen 2020 a která vznikla přímo na objednávku Filharmonie Brno, konečně zazněla ve čtvrtek 25. listopadu v sále Besedního domu. Spolu se Sklepními skicami zazněly i Variace na Haydnovo téma B dur op. 56a Johannese Brahmse a Violoncellový koncert op. 22 Samuela Barbera. Kromě hráčů brněnské filharmonie vystoupili také violoncellista Matt Haimovitz a klavíristka Nikol Bóková. Dramaturgický pestrý večer složený ze tří výrazně odlišných hudebních děl i dobových kontextů řídil šéfdirigent tělesa Dennis Russell Daviesvíce

V pořadí druhý koncert slavnostní desáté sezóny hudebního tělesa Brno Contemporary Orchestra nazvaný Kamenné mantry představil v pondělí 22. listopadu v brněnském pavilonu Anthropos skladby Fausta Romitelliho, Michala Rataje, Miloslava Ištvana a nedávno zesnulého (brněnským posluchačům dobře známého) litevského skladatele Bronia Kutavičiuse. Vedle samotného orchestru vystoupili také sopranistka Irena Troupová, hráč na marimbu Martin Opršál a recitátor Pavel Zajíc, který nahradil v programu původně uvedeného Otakara Blahu. Koncert pořádaný ve spolupráci s Moravským zemským muzeem řídil umělecký vedoucí tělesa Pavel Šnajdrvíce

Součástí Českého rozhlasu Brno je už téměř sedmdesát let také folklorní redakce. V rozhovoru s jejím současným dramaturgem, ale také cimbalistou a pedagogem Jaroslavem Kneislem se dozvíte, co se v nově zrekonstruované budově brněnského rozhlasu právě chystá. A dále vám kupříkladu prozradíme, proč by měl každý milovník lidové hudby ladit tuto stanici právě v listopadu.  více

Sváteční večer 28. října oslavila část brněnských folklorních nadšenců v honosném prostoru Mahenova divadla. Hned dvakrát po sobě zde stejným programem oslavil své půlkulaté čtyřicáté páté výročí Dětský národopisný soubor brněnský Valášek.  více

Nejčtenější