Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

23. únor 2024, 1:00

Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

V pořadí už čtvrtý díl z cyklu Neviditelné město nese název Ministerstvo pravdy – poddle Orwelova románu 1984, jež se zabývá manipulováním minulosti. Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahraje v prostorách bývalého sídla OV KSČ. Ve světové premiéře zazní například kompozice Jiřího Adámka Austerlitze We Are The Power.

Dvanáctá abonentní sezona souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění.;„Hudba neumí budovat lepší zítřky a naštěstí už ani skladatelé to nemají v popisu své práce. Přesto, nebo právě proto nehodnotíme, nediktujeme jedinou pravdu, ale stavíme vedle sebe různé pravdy, různé upřímnosti i různé nesouměřitelné cti a především různé přístupy k hudbě a zvuku“, vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert proběhne 26. února 2024 v 19:00 (od 18:30 vysílají hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974).

Ve světové premiéře zazní kompozice Jiřího Adámka Austerlitze WE ARE THE POWER (vymítání diktátora podle Pussy Riot), inspirovaná příběhem ruských aktivistek, které se pokusily o protestní píseň v moskevském ústředním Chrámu Krista Spasitele. Zmanipulovaný proces proti nim vedl k odsouzení dvou z nich k dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři. Jejich varování před Putinem působí dnes prorocky.

Rovněž v tvorbě Johna Adamse nalezneme řadu děl politicky angažovaných. Na koncertě však zazní jeho Scratchband který spíše zastupuje jakousi vzpouru proti lacinosti a programové vlezlosti populární kultury, ze které přejímá energii a nástrojové obsazení, ale nevzdává se svého kompozičního jazyka a interpretační virtuozity. Je to neepigonská reakce na „enfant terrible“ americké hudby i kultury Franka Zappu.

V druhé půli večera pak zazní sžíravá kritika společnosti kapitalistické, a to v brilantní kompozici marxisty Frederica Rzewského „Price of Oil“. To vše orámováno rozhlasovým vysíláním z roku 1974 a záznamem z koncertu punkové kapely Visací zámek z února roku 1984.

Naprosto zbytečné a marné (…)“, „Byli jsme velice spokojeni (…)“ to jsou příklady kontroverzních recenzí lidí, kteří využili služeb veřejného ochránce práv, jehož sídlo se nachází v kontroverzní budově bývalého OV KSČ, která byla postavena v letech 1977–1979 na Údolní. Pro náš program jsme nemohli najít lepší místo. Určitě si nenechte ujít naši cestu zpět, nebo vpřed (?) časem a přijďte už v 18:30, ať vám neuteče VELMI ZAJÍMAVÉ VYSÍLÁNÍ Z roku 1974,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM:

Vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky

MINISTERSTVO PRAVDY

Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv, Údolní 39

Hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974

Jiří Austerlitz Adámek – WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO)
John Adams – Scratchband (1996, rev. 1997)

Visací zámek – záznam z živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984
Frederic Rzewski – The Price of Oil (1980)

Jana Vondrů, Vojtěch Šembera – zpěv
Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková –  vokalistky
Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

V duchu myšlenky, že Brno a folklor patří k sobě, proběhl ve čtvrtek 6. června Happening Roku folklorních souborů. Událost uspořádala Kancelář Brno město hudby UNESCO ve spolupráci se spolkem Brněnsko tančí a zpívá. Akce se tak stala součástí dlouhodobého projektu, který si předsevzal zmapovat amatérskou hudební scénu v Brně, a to nejen folklorní. V minulém roce Brno město hudby obdobným způsobem oslovilo pěvecké sbory, v budoucnu to budou například garážové kapely. Dokládá tak pestrost brněnské hudební scény nejen na úrovni profesionálních těles, ale i nadšených laiků, pro které je muzika neoddělitelnou součástí života.  více

Spolek Brněnsko tančí a zpívá a TIC Brno uspořádali 6. června 49. ročník přehlídky Brněnsko tančí a zpívá. Program koncentrovaný do jednoho dne byl nabitější, než v předchozích letech. Podtitul Rok folklorních souborů byl vypůjčen od stejnojmenného projektu kanceláře Brna města hudby UNESCO.  více

Nejčtenější