Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

23. únor 2024, 1:00

Koncert Brno Contemporary Orchestra proběhne v bývalém sídle OV KSČ

V pořadí už čtvrtý díl z cyklu Neviditelné město nese název Ministerstvo pravdy – poddle Orwelova románu 1984, jež se zabývá manipulováním minulosti. Brno Contemporary Orchestra tentokrát zahraje v prostorách bývalého sídla OV KSČ. Ve světové premiéře zazní například kompozice Jiřího Adámka Austerlitze We Are The Power.

Dvanáctá abonentní sezona souboru Brno Contemporary Orchestra je postavena na hudebních exkurzích do zanikajících, mizejících či proměňujících se míst v Brně, do chtěných i nechtěných vzpomínek i do míst naprostého zapomnění.;„Hudba neumí budovat lepší zítřky a naštěstí už ani skladatelé to nemají v popisu své práce. Přesto, nebo právě proto nehodnotíme, nediktujeme jedinou pravdu, ale stavíme vedle sebe různé pravdy, různé upřímnosti i různé nesouměřitelné cti a především různé přístupy k hudbě a zvuku“, vysvětluje dramaturg Viktor Pantůček. Koncert proběhne 26. února 2024 v 19:00 (od 18:30 vysílají hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974).

Ve světové premiéře zazní kompozice Jiřího Adámka Austerlitze WE ARE THE POWER (vymítání diktátora podle Pussy Riot), inspirovaná příběhem ruských aktivistek, které se pokusily o protestní píseň v moskevském ústředním Chrámu Krista Spasitele. Zmanipulovaný proces proti nim vedl k odsouzení dvou z nich k dvouletému pobytu v nejtvrdších věznicích na Sibiři. Jejich varování před Putinem působí dnes prorocky.

Rovněž v tvorbě Johna Adamse nalezneme řadu děl politicky angažovaných. Na koncertě však zazní jeho Scratchband který spíše zastupuje jakousi vzpouru proti lacinosti a programové vlezlosti populární kultury, ze které přejímá energii a nástrojové obsazení, ale nevzdává se svého kompozičního jazyka a interpretační virtuozity. Je to neepigonská reakce na „enfant terrible“ americké hudby i kultury Franka Zappu.

V druhé půli večera pak zazní sžíravá kritika společnosti kapitalistické, a to v brilantní kompozici marxisty Frederica Rzewského „Price of Oil“. To vše orámováno rozhlasovým vysíláním z roku 1974 a záznamem z koncertu punkové kapely Visací zámek z února roku 1984.

Naprosto zbytečné a marné (…)“, „Byli jsme velice spokojeni (…)“ to jsou příklady kontroverzních recenzí lidí, kteří využili služeb veřejného ochránce práv, jehož sídlo se nachází v kontroverzní budově bývalého OV KSČ, která byla postavena v letech 1977–1979 na Údolní. Pro náš program jsme nemohli najít lepší místo. Určitě si nenechte ujít naši cestu zpět, nebo vpřed (?) časem a přijďte už v 18:30, ať vám neuteče VELMI ZAJÍMAVÉ VYSÍLÁNÍ Z roku 1974,“ doplňuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr.

PROGRAM:

Vyprávění o hudbě, která neumí budovat lepší zítřky

MINISTERSTVO PRAVDY

Budova bývalého OV KSČ, dnes sídlo Veřejného ochránce práv, Údolní 39

Hlavní rozhlasové zpravodajství z 26. února 1974

Jiří Austerlitz Adámek – WE ARE THE POWER, (vymítání diktátora podle Pussy Riot), objednávka BCO)
John Adams – Scratchband (1996, rev. 1997)

Visací zámek – záznam z živého vystoupení na Žofíně v únoru 1984
Frederic Rzewski – The Price of Oil (1980)

Jana Vondrů, Vojtěch Šembera – zpěv
Kateřina Císařová, Vendula Holičková a Bára Mišíková –  vokalistky
Brno Contemporary Orchestra – řídí Pavel Šnajdr

Pavel Šnajdr/ foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější