Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

13. říjen 2014, 8:21

Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

Studenti Konzervatoře Brno scénicky provedou kantáty a melodramy Bohuslava Martinů a Zdeňka Fibicha pod názvem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“. Dramaturgicky odvážně koncipovaný projekt spojuje v jednom večeru erbenovské inspirace dvou významných českých skladatelů.

Brněnská konzervatoř tímto mimořádným počinem vedle účasti na Roku české hudby 2014 oslaví také 95. výročí svého založení. V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar s velmi silným, existenciálním podtextem. Nosným tématem inscenace, pomyslnou spojnicí všech čtyř částí, je pomíjivost života a zároveň vysoká cena tohoto „křehkého daru“. Apel na prostý lidský soucit a pospolitost, rezonuje obzvláště dnes, v době sílícího napětí a blízkých konfliktů. Studenti tak neotřelým divadelním jazykem interpretují klasická díla naší hudby a literatury. Tvůrci inscenace a zároveň jejich pedagogové s nimi směřují k bezprostřednímu hudebnímu, hereckému a pohybovému výrazu, v duchu sugestivnosti lidové poezie. V jevištním projevu hledají společně rovnováhu mezi stylizovanou formou a jejím vnitřním naplněním. Podobně jako Erben čerpal z lidové slovesnosti, sleduje stejný směr i skladba celé inscenace. Ta začíná Fibichovým Vodníkem, následují Svatební košile (Martinů) a Štědrý den (Fibich). Na závěr zazní jímavá kantáta B. Martinů Narození Páně na slova moravské lidové poezie, která je, jako jediné původně scénické dílo, součástí operní tetralogie Hry o Marii. Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“ bude k vidění na čtyřech představeních, která proběhnou 19., 20., 22. a 23. října 2014 v Brně, v Dělnickém domě Židenice. Naplánované je také jedno hostování 6. 11. na ostravské konzervatoři a probíhají jednání i o uvedení v Praze, na festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Symfonický orchestr Konzervatoře Brno pod vedením dirigenta Stanislava Kummera koncertuje pravidelně třikrát za sezonu s náročným repertoárem. Při absolventských koncertech orchestr spolupracuje s největšími talenty na škole, předloni spoluúčinkoval rovněž s operním studiem v inscenaci Big M a čas od času spojí síly i s renomovanými profesionály, roce 2009 např. doprovázel na slavnostním koncertě vynikající Michaelu Fukačovou ve Dvořákově Koncertu h moll pro violoncello a orchestr.

V Operním studiu Konzervatoře Brno vzniklo za poslední léta několik pozoruhodných inscenací se značným ohlasem v roce 2012 adaptace slavné opery Mikádo Gilberta a Sullivana pod názvem Big M, v předešlém roce tematický večer komorních oper (Haydn/Gluck – Con spirito), v roce 2009 Zpěvy země, inscenace vysočinských kantát B. Martinů s vynikajícím Richardem Novákem v Redutě, Purcellova Dídó a Aeneas (2008) atd.

Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“
Zdeněk Fibich – Vodník, Štědrý den
Bohuslav Martinů – Svatební košile, Narození Páně
Dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková, režie Tomáš Studený. Operní studio a Symfonický orchestr Konzervatoře brno. Premiéra: 19. října 2014, reprízy: 20., 22. a 23. října 2014. Dělnický dům Židenice, Jamborova 65, Brno – Židenice.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kytice z kvítí vonného a býlí hořkého

19.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

20.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

22.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

23.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený pěvecký sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce