Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

13. říjen 2014, 8:21

Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

Studenti Konzervatoře Brno scénicky provedou kantáty a melodramy Bohuslava Martinů a Zdeňka Fibicha pod názvem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“. Dramaturgicky odvážně koncipovaný projekt spojuje v jednom večeru erbenovské inspirace dvou významných českých skladatelů.

Brněnská konzervatoř tímto mimořádným počinem vedle účasti na Roku české hudby 2014 oslaví také 95. výročí svého založení. V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar s velmi silným, existenciálním podtextem. Nosným tématem inscenace, pomyslnou spojnicí všech čtyř částí, je pomíjivost života a zároveň vysoká cena tohoto „křehkého daru“. Apel na prostý lidský soucit a pospolitost, rezonuje obzvláště dnes, v době sílícího napětí a blízkých konfliktů. Studenti tak neotřelým divadelním jazykem interpretují klasická díla naší hudby a literatury. Tvůrci inscenace a zároveň jejich pedagogové s nimi směřují k bezprostřednímu hudebnímu, hereckému a pohybovému výrazu, v duchu sugestivnosti lidové poezie. V jevištním projevu hledají společně rovnováhu mezi stylizovanou formou a jejím vnitřním naplněním. Podobně jako Erben čerpal z lidové slovesnosti, sleduje stejný směr i skladba celé inscenace. Ta začíná Fibichovým Vodníkem, následují Svatební košile (Martinů) a Štědrý den (Fibich). Na závěr zazní jímavá kantáta B. Martinů Narození Páně na slova moravské lidové poezie, která je, jako jediné původně scénické dílo, součástí operní tetralogie Hry o Marii. Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“ bude k vidění na čtyřech představeních, která proběhnou 19., 20., 22. a 23. října 2014 v Brně, v Dělnickém domě Židenice. Naplánované je také jedno hostování 6. 11. na ostravské konzervatoři a probíhají jednání i o uvedení v Praze, na festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Symfonický orchestr Konzervatoře Brno pod vedením dirigenta Stanislava Kummera koncertuje pravidelně třikrát za sezonu s náročným repertoárem. Při absolventských koncertech orchestr spolupracuje s největšími talenty na škole, předloni spoluúčinkoval rovněž s operním studiem v inscenaci Big M a čas od času spojí síly i s renomovanými profesionály, roce 2009 např. doprovázel na slavnostním koncertě vynikající Michaelu Fukačovou ve Dvořákově Koncertu h moll pro violoncello a orchestr.

V Operním studiu Konzervatoře Brno vzniklo za poslední léta několik pozoruhodných inscenací se značným ohlasem v roce 2012 adaptace slavné opery Mikádo Gilberta a Sullivana pod názvem Big M, v předešlém roce tematický večer komorních oper (Haydn/Gluck – Con spirito), v roce 2009 Zpěvy země, inscenace vysočinských kantát B. Martinů s vynikajícím Richardem Novákem v Redutě, Purcellova Dídó a Aeneas (2008) atd.

Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“
Zdeněk Fibich – Vodník, Štědrý den
Bohuslav Martinů – Svatební košile, Narození Páně
Dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková, režie Tomáš Studený. Operní studio a Symfonický orchestr Konzervatoře brno. Premiéra: 19. října 2014, reprízy: 20., 22. a 23. října 2014. Dělnický dům Židenice, Jamborova 65, Brno – Židenice.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kytice z kvítí vonného a býlí hořkého

19.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

20.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

22.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

23.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

Po prosincovém uvedení Händelova Mesiášev instrumentaci W. A. Mozarta, provedla Filharmonie Brno další oratorium, tentokrát Die Schöpfung(Stvoření) Josepha Haydna (1732–1809). Ve čtvrtek 13. března se v Besedním domě do čela orchestru postavil dirigent Petr Altrichter, sborových pasáží se ujal Petrem Fialou vedený Český filharmonický sbor Brno, a sól se zhostili sopranistka Jana Sibera, tenorista Petr Nekoranec, a basista Peter Mikulášvíce

Další z jazzových večerů, které jsou pravidelně pořádány Filharmonií Brno, byl věnován duu Will Vinson (altsaxofon) a Aaron Parks (klavír). Tito hudebníci se spolu v různých formacích potkávají už dvacet let. Proto se rozhodli, že nastal čas, aby si vyzkoušeli to nejintimnější a podle mnohých i to nejtěžší – formát pouhého dua. V podání těchto muzikantů střední jazzové generace zazněl v pondělí 10. března v Besedním domě jak výběr z klasického jazzového materiálu, tak několik vlastních kompozic.  více

Pátý koncert z cyklu Auskultace, ve kterém se Brno Contemporary Orchestra postupně věnuje různým částem lidského těla, byl zaměřený na sluch. Nesl příznačný název Audio, přičemž byl především zdůrazněn rozdíl mezi pouhým slyšením a posloucháním. V pondělí 3. března (datum Mezinárodního dne sluchu) provedl soubor pod taktovkou Pavla Šnajdra v obřadní síni Ústředního hřbitova díla Petera Grahama, Petra Bakly, Jürga Freye a Iana Mikysky, který ve své skladbě orchestr doplnil tóny mikrotonální kytary. Jako klavírní sólista se představil Miroslav Beinhauervíce

V duchu romantických děl známých i méně známých autorů, která nejsou často zahrnována do repertoáru orchestrů, se nesl včerejší koncert v Janáčkově divadle. Filharmonie Brno s hostujícím dirigentem Robertem Kružíkem zde představila poutavý program pojmenovaný Skryté poklady romantismu, při kterém se publiku představil i tuzemský houslista a koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodičkavíce

Dvacátý druhý ročník cyklu koncertů staré hudby s názvem Barbara Maria Willi uvádí… přivítal v úterý 25. února v Konventu Milosrdných bratří soubor Capella Mariana s uměleckým vedoucím a tenoristou Vojtěchem Semerádem. Ansámbl se svými kmenovými členy Hanou Blažíkovou (soprán, gotická harfa), Jakubem Kydlíčkem (flétny) a Ondřejem Holubem (tenor) z důvodu hlasové indispozice zbylých kolegů mezi sebe na poslední chvíli přijal jako výpomoc barytonistu Jana Kukala. Večer byl unikátní propojením filmové epopeje Svatý Václav s živou hudbou, jež měla podpořit stylovost i historičnost svatováclavské epochy zachycené v němém snímku.  více

Nejčtenější