Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

13. říjen 2014, 8:21

Kytice Erben – Fibich – Martinů na Konzervatoři Brno

Studenti Konzervatoře Brno scénicky provedou kantáty a melodramy Bohuslava Martinů a Zdeňka Fibicha pod názvem Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“. Dramaturgicky odvážně koncipovaný projekt spojuje v jednom večeru erbenovské inspirace dvou významných českých skladatelů.

Brněnská konzervatoř tímto mimořádným počinem vedle účasti na Roku české hudby 2014 oslaví také 95. výročí svého založení. V pojetí inscenačního týmu režiséra Tomáše Studeného, choreografky Ladislavy Košíkové a dirigenta Tomáše Krejčího se z propojení Fibichových melodramů a kantát Martinů zformoval sevřený jevištní tvar s velmi silným, existenciálním podtextem. Nosným tématem inscenace, pomyslnou spojnicí všech čtyř částí, je pomíjivost života a zároveň vysoká cena tohoto „křehkého daru“. Apel na prostý lidský soucit a pospolitost, rezonuje obzvláště dnes, v době sílícího napětí a blízkých konfliktů. Studenti tak neotřelým divadelním jazykem interpretují klasická díla naší hudby a literatury. Tvůrci inscenace a zároveň jejich pedagogové s nimi směřují k bezprostřednímu hudebnímu, hereckému a pohybovému výrazu, v duchu sugestivnosti lidové poezie. V jevištním projevu hledají společně rovnováhu mezi stylizovanou formou a jejím vnitřním naplněním. Podobně jako Erben čerpal z lidové slovesnosti, sleduje stejný směr i skladba celé inscenace. Ta začíná Fibichovým Vodníkem, následují Svatební košile (Martinů) a Štědrý den (Fibich). Na závěr zazní jímavá kantáta B. Martinů Narození Páně na slova moravské lidové poezie, která je, jako jediné původně scénické dílo, součástí operní tetralogie Hry o Marii. Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“ bude k vidění na čtyřech představeních, která proběhnou 19., 20., 22. a 23. října 2014 v Brně, v Dělnickém domě Židenice. Naplánované je také jedno hostování 6. 11. na ostravské konzervatoři a probíhají jednání i o uvedení v Praze, na festivalu Dny Bohuslava Martinů.

Symfonický orchestr Konzervatoře Brno pod vedením dirigenta Stanislava Kummera koncertuje pravidelně třikrát za sezonu s náročným repertoárem. Při absolventských koncertech orchestr spolupracuje s největšími talenty na škole, předloni spoluúčinkoval rovněž s operním studiem v inscenaci Big M a čas od času spojí síly i s renomovanými profesionály, roce 2009 např. doprovázel na slavnostním koncertě vynikající Michaelu Fukačovou ve Dvořákově Koncertu h moll pro violoncello a orchestr.

V Operním studiu Konzervatoře Brno vzniklo za poslední léta několik pozoruhodných inscenací se značným ohlasem v roce 2012 adaptace slavné opery Mikádo Gilberta a Sullivana pod názvem Big M, v předešlém roce tematický večer komorních oper (Haydn/Gluck – Con spirito), v roce 2009 Zpěvy země, inscenace vysočinských kantát B. Martinů s vynikajícím Richardem Novákem v Redutě, Purcellova Dídó a Aeneas (2008) atd.

Kytice „Z kvítí vonného i býlí hořkého...“
Zdeněk Fibich – Vodník, Štědrý den
Bohuslav Martinů – Svatební košile, Narození Páně
Dirigent Tomáš Krejčí, choreografie Ladislava Košíková, režie Tomáš Studený. Operní studio a Symfonický orchestr Konzervatoře brno. Premiéra: 19. října 2014, reprízy: 20., 22. a 23. října 2014. Dělnický dům Židenice, Jamborova 65, Brno – Židenice.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Kytice z kvítí vonného a býlí hořkého

19.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

20.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

22.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

KYTICE „Z kvítí vonného i býlí hořkého…“

23.10.2014, 19:00 / Dělnický dům Jamborova

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější