Lednicko-valtický hudební festival připomene moravské Charváty

Lednicko-valtický hudební festival připomene moravské Charváty

Dramaturgie sedmého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu je postavena na historickém odkazu moravských Charvátů, jež na území jižní Moravy v minulosti žili. Od 24. září do 8. října 2022 festival nabídne především tvorbu balkánských skladatelů. Festival hostí hudební osobnosti světového renomé jako je barytonista David Bizic nebo sopranistka Nika Gorič. Symfonické večery proběhnou pod taktovkou brněnských dirigentů – Roberta Kružíka a Marka Ivanoviće.

Každým rokem hledáme historické momenty spjaté s Lednicko-valtickým areálem a příběh moravských Charvátů patří neodmyslitelně k naší minulosti,“ představuje letošní program ředitel festivalu Jiří Partyka. „Chceme připomenout příběh chorvatské skladatelky Dory Pejačević, jejíž hudba je posluchačům téměř neznámá. Pro chorvatský národ je tato žena stejně významná, jako pro Čechy Antonín Dvořák“ reaguje Partyka. Festival s připomínkou moravských Charvátů proběhne od 24. září do 8. října 2022.

Festival má na programu také dva symfonické večery – zahajovací koncert v sobotu 24. září s Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín s dirigentem Robertem Kružíkem a závěr, který obstará v sobotu 8. října Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Marka Ivanoviće. Během festivalu vystoupí skutečné hvězdy z Chorvatska, Srbska či Slovinska; během prvního symfonického večera zahraje houslista a koncertní mistr Vídeňského symfonického orchestru Dalibor Karvay, který hrál před králem Karlem III. z Walesu na hradě Windsor spolu s Mstislavem Rostropovičem. Hudebním kolegou mu bude violoncellista Vid Veljak, jenž vede sekci violoncellistů v Dubrovnickém symfonickém orchestru.

V rámci závěrečného večera se představí světově proslulý barytonista z newyorské Opery David Bizic, ceněný pro role v Mozartových operách, z nichž k jeho pravidelnému repertoáru patří postavy Dona Giovanniho, Leporella, Figara či Guglielma. Společně s ním vystoupí i sopranistka Nika Gorič. Dále se představí Josipa Bainac a soubor Ensemble Illyrica. S nimi i samostatně vystoupí domácí interpreti, jako je koncertní mistr České filharmonie Jiří Vodička, chorvatský houslista a člen Vídeňské filharmonie Luka Ljubas nebo soubory Talichovo kvarteto, Capella Mariana či Barocco sempre giovane. „Propojujeme nejen minulost v podobě skladatelů, ale i současnost spojením našich i zahraničních hudebníků. Obzvlášť v dnešní době je důraz na pestrost a národní hrdost důležitá,“ doplňuje Partyka.

Hudební zážitky umocní historické prostory zámku v Lednici, ve Valticích a v Mikulově nebo třeba Dianin chrám Rendez-vous. Poprvé se hudbě a návštěvníkům festivalu otevře i Zámeček Pohansko. Právě zde si nechal polní maršál Jan I. Josef z Lichtenštejna v letech 1810–1812 vystavět podle plánů architekta a knížecího stavebního ředitele Josefa Hardtmutha lovecký zámeček stejného jména. Nová kratochvilná stavba navíc nahradila dřívější gloriet a sám kníže v červnu 1811 staveniště dokonce osobně navštívil. Kruhové reliéfy pod římsou prvního patra obsahují motivy související s mytologickými příběhy o římské panenské bohyni lovu Dianě a její rodině.

Na letošní ročník festivalu upozornil na konci srpna tzv. Jugoprolog, tedy přehlídka balkánské dechové hudby. V Hlohovci a Charvátské Nové Vsi příchozí roztančily kapely z Čech, Srbska a Bosny a Hercegoviny.

Marko Ivanović/ foto David Konečný

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější