Letošní Maraton hudby Brno rozezněl centrum města hudbou. Přišly desetitisíce lidí

Centrum Brna se na čtyři dny proměnilo v tepající metropoli plnou hudby mnoha žánrů, která zněla opravdu všude. Brno během tohoto prodlouženého víkendu potvrdilo, že je právem městem hudby v UNESCO. Většina produkcí byla zdarma, ty placené byly vyprodány a dokonce se přidávala představení. Pořadateli odhadovaná návštěvnost je 35 tisíc lidí. Hrálo se na náměstích, v ulicích, na balkonech, ale také v podzemí, na radnici, v pasáži či v kostelích. Letošní specialitou byly koncerty ve čtyřech pouličních pokojích od výtvarnice Kateřiny Šedé.

Zahájení největšího hudebního festivalu v centru Brna předcházel alegorický průvod performerů z Amanitas Fire Theatre v kostýmech ozvláštněných pyrotechnickými efekty. Ten desítky lidí dovedl z festivalového Guest centra na Staré radnici přes město až na Jakubské náměstí, kde předali štafetu buskerům. V koupelně, prvním ze čtyř pokojů výtvarnice Kateřiny Šedé, zde vystpupil beatboxer En.dru a bubenická sestava Rhitmo factory. Tímto velkolepým zahájením se rozběhl kolotoč koncertů a vystoupení na celkem dvaadvaceti místech v centru Brna, který pokračoval i následující tři dny. Všude bylo plno, lidé si užívali hudbu mnoha žánrů a vydrželi i za deště, který festival pokropil v sobotu večer. Stovky lidí si za deště například vychutnalo koncert první dámy slovenského popu Jany Kirschner, která vystoupila na hlavním festivalovém pódiu Dominik stage, které stálo nahoře na Dominikánském náměstí.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_01Jana Kirschner

Django stage na Malinovského náměstí zase v pátek ovládla Monika Bagárová. Náměstí plné lidí se jejím koncertem doslova protančilo, Bagárová vyzvala na podium několik dětí a rozjela s nimi taneční battle. Brunch 'n' Park stage proměnil Moravské náměstí ve velkou taneční scénu, za DJským pultem se střídali umělci a lidé posedávali kolem kašny, tančili a bavili se. Žamboši pokřtili na Orlí stage, která se věnovala folku, své nové CD. Folklor stage, letos na Biskupském dvoře, rozezněl svými silnými hlasy Mužský pěvecký sbor z Hrubé Vrbky a mnohé další hudební uskupení. Plné sály fanoušků si užily kapelu Khoiba na scéně Kabinet stage, Barbaru Mariu Willi & Friends ve Sněmovním sále Nové radnice a duo Pavel Fischer & Jakub Jedlinský v netradičním prostředí Mincmistrovského sklepa.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_03Monika Bagárová

Vyprodaná Fléda přivítala britského producenta a DJ Jona Hopkinse, vyprodané Sono Centrum zase hudební představení Cirku La Putyka a Letní terasa hradu Špilberk písničkáře Pokáče. V Lázních Rašínova se dokonce přidávalo jedno představení Poslední pólo od Hausopery. Letošním znakem festivalu byly bytové koncerty na ulici. V pokojích, výtvarnice Kateřiny Šedé, na České, Jakubském náměstí, za OC Letmo a v Myší díře, se vystřídalo mnoho mezinárodně zastoupených hráčů. Tradiční Pianoštafeta v pasáži Alfa, proběhla pod patronátem ředitele České filharmonie Davida Marečka. Letos ji velkolepě zahájil pianista Igor Ardašev. Nekonečné varhany u jezuitů zase pod záštitou paní profesorky Aleny Veselé. Za královským nástrojem se vystřídali varhaníci jako Hana Bartošová, Petr Kolař, Jiří Lang a Martin Jakubíček.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_04Cirk La Putyka

Na náměstí Svobody proběhla tanečně-akrobatická vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, i mnohá vytopení flašinetářů, kteří do Brna z celé Evropy dorazili na své desáté mezinárodní setkání, které zakončili společným koncertem v Červeném kostele.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Po pouhých dvou letech se brněnská bluesová kapela Band of Heysek přihlásila se svým druhým albem. Jeho název, který naznačuje radost ze setkání (I’m Glad I Met You), můžeme brát jako symbolický. Výsledkem cesty frontmana Jana Švihálka do oblasti Severního Mississippi bylo totiž nejen jeho setkání se současnými hvězdami tamního syrového blues (mj. na Grammy nominovaný RL Boyce nebo tamější bílá superhvězda Kenny Brown), ale také cesta těchto venkovských bluesmanů na český festival Blues Alive. Letošní další výlet celé „bandy hejsků“ na prestižní festival do Mississippi – už po natočení druhého alba – je pak jen pokračováním, ale nikoli závěrem krásného příběhu. Za oceánem totiž znovu došlo k zajímavým setkáním a Švihálek a spol. si do Brna přivezli společnou nahrávku své kapely s oběma výše zmíněnými obdivovanými americkými bluesmany.  více

Prostory brněnské katedrály svatých Petra a Pavla včera rozezněla Jazzová Mše od Jaromíra Hniličky. Poselstvím večera byla především vzpomínka na autora díla. Znovuuvedení této specifické kompozice bylo taktéž připomínkou tří let od jeho úmrtí. Brněnské provedení na Petrově pak navázalo na sobotní uvedení ve Valticích, které se zároveň konalo přesně na den skladatelova úmrtí. Na společném nastudování se kromě dominujícího B Side Bandu podíleli také členové Filharmonie Brno, sbor Ars Brunesis Chorus, herec Zdeněk Junák a trumpetista Juraj Bartoš, vše pod taktovkou Dana Kalouska.  více

Přerod úspěšné klasické akordeonistky v písničkářku. To bylo jedno z témat rozhovoru s Klárou Veselou. Především jsme však strávili příjemný čas nad jejím novým, celkově už třetím, albem Delicia.  více

V brněnském divadle Buranteatr se o víkendu uskutečnila premiéra autorského pohybového divadla s názvem Ondina: Malá mořská milovaná v podání spolku ProArt. Jak je již zvykem u tohoto nezávislého tělesa, jednalo se o multižánrovou inscenaci, kombinující prvky tance a činohry a to za účasti toliko dvojice protagonistů (Lucie Hrochová a Martin Dvořák), kteří jsou zároveň tvůrci představení.  více

Komická opera Růžový kavalír patří k nejmilovanějším a nejčastěji uváděným operám Richarda Strausse, ale také k nejvýznačnějším operním dílům minulého věku. Za více než století od své premiéry 26. ledna 1911 se stala prubířským kamenem operních režisérů, sólových zpěváků, orchestrálních hráčů i dirigentů. V pátek se tento titul po pětatřiceti letech vrátil do Brna na jeviště Janáčkova divadla. Po více než úspěšných Hoffmannových povídkách v režii uměleckého dua SKUTR, které sezonu zahájily, se jednalo o další velké sousto dramaturgického plánu Národního divadla Brno. Režijního nastudování se tentokrát chopil umělecký šéf opery Národního divadla Brno Jiří Heřman. Scénu navrhl Tomáš Rusín, kostýmy Zuzana Štefunková Rusínová a světelný design Daniel Tesař. O videoprojekce se postaral Tomáš Hrůza. Orchestr řídil a hudbu nastudoval Robert Kružík, sbor vedla Klára Složilová Roztočilová.  více