Letošní Maraton hudby Brno rozezněl centrum města hudbou. Přišly desetitisíce lidí

Centrum Brna se na čtyři dny proměnilo v tepající metropoli plnou hudby mnoha žánrů, která zněla opravdu všude. Brno během tohoto prodlouženého víkendu potvrdilo, že je právem městem hudby v UNESCO. Většina produkcí byla zdarma, ty placené byly vyprodány a dokonce se přidávala představení. Pořadateli odhadovaná návštěvnost je 35 tisíc lidí. Hrálo se na náměstích, v ulicích, na balkonech, ale také v podzemí, na radnici, v pasáži či v kostelích. Letošní specialitou byly koncerty ve čtyřech pouličních pokojích od výtvarnice Kateřiny Šedé.

Zahájení největšího hudebního festivalu v centru Brna předcházel alegorický průvod performerů z Amanitas Fire Theatre v kostýmech ozvláštněných pyrotechnickými efekty. Ten desítky lidí dovedl z festivalového Guest centra na Staré radnici přes město až na Jakubské náměstí, kde předali štafetu buskerům. V koupelně, prvním ze čtyř pokojů výtvarnice Kateřiny Šedé, zde vystpupil beatboxer En.dru a bubenická sestava Rhitmo factory. Tímto velkolepým zahájením se rozběhl kolotoč koncertů a vystoupení na celkem dvaadvaceti místech v centru Brna, který pokračoval i následující tři dny. Všude bylo plno, lidé si užívali hudbu mnoha žánrů a vydrželi i za deště, který festival pokropil v sobotu večer. Stovky lidí si za deště například vychutnalo koncert první dámy slovenského popu Jany Kirschner, která vystoupila na hlavním festivalovém pódiu Dominik stage, které stálo nahoře na Dominikánském náměstí.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_01Jana Kirschner

Django stage na Malinovského náměstí zase v pátek ovládla Monika Bagárová. Náměstí plné lidí se jejím koncertem doslova protančilo, Bagárová vyzvala na podium několik dětí a rozjela s nimi taneční battle. Brunch 'n' Park stage proměnil Moravské náměstí ve velkou taneční scénu, za DJským pultem se střídali umělci a lidé posedávali kolem kašny, tančili a bavili se. Žamboši pokřtili na Orlí stage, která se věnovala folku, své nové CD. Folklor stage, letos na Biskupském dvoře, rozezněl svými silnými hlasy Mužský pěvecký sbor z Hrubé Vrbky a mnohé další hudební uskupení. Plné sály fanoušků si užily kapelu Khoiba na scéně Kabinet stage, Barbaru Mariu Willi & Friends ve Sněmovním sále Nové radnice a duo Pavel Fischer & Jakub Jedlinský v netradičním prostředí Mincmistrovského sklepa.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_03Monika Bagárová

Vyprodaná Fléda přivítala britského producenta a DJ Jona Hopkinse, vyprodané Sono Centrum zase hudební představení Cirku La Putyka a Letní terasa hradu Špilberk písničkáře Pokáče. V Lázních Rašínova se dokonce přidávalo jedno představení Poslední pólo od Hausopery. Letošním znakem festivalu byly bytové koncerty na ulici. V pokojích, výtvarnice Kateřiny Šedé, na České, Jakubském náměstí, za OC Letmo a v Myší díře, se vystřídalo mnoho mezinárodně zastoupených hráčů. Tradiční Pianoštafeta v pasáži Alfa, proběhla pod patronátem ředitele České filharmonie Davida Marečka. Letos ji velkolepě zahájil pianista Igor Ardašev. Nekonečné varhany u jezuitů zase pod záštitou paní profesorky Aleny Veselé. Za královským nástrojem se vystřídali varhaníci jako Hana Bartošová, Petr Kolař, Jiří Lang a Martin Jakubíček.

maraton_hudby_brno_2019_zahajeni_04Cirk La Putyka

Na náměstí Svobody proběhla tanečně-akrobatická vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, i mnohá vytopení flašinetářů, kteří do Brna z celé Evropy dorazili na své desáté mezinárodní setkání, které zakončili společným koncertem v Červeném kostele.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější