Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

V kanadském Londýně právě probíhá každoroční setkání zástupců měst hudby UNESCO. Hostitelské město se nachází jihozápadně od Toronta a je jediným kanadským městem hudby UNESCO; členem Sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba se Londýn stal v roce 2021.

Brno na tomto setkání reprezentuje koordinátorka projektu Jana Padrnosová. Schůzky se účastní reprezentanti celkem dvaceti měst hudby UNESCO ze všech částí světa od korejského Daegu přes italské Pesaro, mauricijské Port Louis až po americký Kansas či novozélandský Auckland. Letošní setkání navštívilo také pět nově zvolených měst hudby, kterým byl titul přidělen ke konci roku 2023. Předmětem jednání jsou mimo jiné otázky trvale udržitelného rozvoje sektoru hudby a mezinárodní spolupráce měst hudby. Dalším důležitým bodem je příprava na setkání zástupců celé Sítě kreativních měst UNESCO, které proběhne letos v červenci, kdy bude zástupce tří stovek kreativních měst napříč obory hostit severoportugalské město Braga.

Tento týden se v rámci bohatého pracovního programu v Londýně připravují také společné projekty měst hudby. Zástupkyně Brna jednotlivě jedná o konkrétních spolupracích a výměně umělců s městy Idanha-a-Nova, Katovice, Pesaro, Hannover, Bolzano, Bydgoszcz, Norrköping a Daegu.

Všechna přítomná města byla také vyzvána k aktivní účasti na letošním Maratonu hudby Brno. Tento respektovaný festival si již mezi hudebními městy UNESCO vybudoval renomé vysoce kvalitního festivalu, na jehož tzv. UNESCO stage se s úspěchem už představila řada vynikajících muzikantů z partnerských měst a na který se sjíždějí hudební manažeři a producenti i ke společným jednáním a projektům – nejinak tomu bude i letos. Hudebníci z měst hudby zahrají nejen na UNESCO stage, ale dorazí i řada špičkových akordeonistů, kteří si nemohou nechat ujít master class legendárního Vincenta Peiraniho, rezidenčního hudebníka Maratonu hudby Brno 2024.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější