Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

Londýn, Kanada 2024: setkání měst hudby UNESCO

V kanadském Londýně právě probíhá každoroční setkání zástupců měst hudby UNESCO. Hostitelské město se nachází jihozápadně od Toronta a je jediným kanadským městem hudby UNESCO; členem Sítě kreativních měst UNESCO v oboru hudba se Londýn stal v roce 2021.

Brno na tomto setkání reprezentuje koordinátorka projektu Jana Padrnosová. Schůzky se účastní reprezentanti celkem dvaceti měst hudby UNESCO ze všech částí světa od korejského Daegu přes italské Pesaro, mauricijské Port Louis až po americký Kansas či novozélandský Auckland. Letošní setkání navštívilo také pět nově zvolených měst hudby, kterým byl titul přidělen ke konci roku 2023. Předmětem jednání jsou mimo jiné otázky trvale udržitelného rozvoje sektoru hudby a mezinárodní spolupráce měst hudby. Dalším důležitým bodem je příprava na setkání zástupců celé Sítě kreativních měst UNESCO, které proběhne letos v červenci, kdy bude zástupce tří stovek kreativních měst napříč obory hostit severoportugalské město Braga.

Tento týden se v rámci bohatého pracovního programu v Londýně připravují také společné projekty měst hudby. Zástupkyně Brna jednotlivě jedná o konkrétních spolupracích a výměně umělců s městy Idanha-a-Nova, Katovice, Pesaro, Hannover, Bolzano, Bydgoszcz, Norrköping a Daegu.

Všechna přítomná města byla také vyzvána k aktivní účasti na letošním Maratonu hudby Brno. Tento respektovaný festival si již mezi hudebními městy UNESCO vybudoval renomé vysoce kvalitního festivalu, na jehož tzv. UNESCO stage se s úspěchem už představila řada vynikajících muzikantů z partnerských měst a na který se sjíždějí hudební manažeři a producenti i ke společným jednáním a projektům – nejinak tomu bude i letos. Hudebníci z měst hudby zahrají nejen na UNESCO stage, ale dorazí i řada špičkových akordeonistů, kteří si nemohou nechat ujít master class legendárního Vincenta Peiraniho, rezidenčního hudebníka Maratonu hudby Brno 2024.

Foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější