Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Česká premiéra skladby Meditace obětem tsunami 11.3. od Toshio Hosokawa proběhne dnes a zítra v Besedním domě. Skladba reaguje na následky živelné katastrofy, která zasáhla severovýchodní pobřeží Japonska v roce 2011. Vystoupí Filharmonie Brno a Vilém Veverka pod vedením Alexandera Liebreicha.

Meditace je koncipována jako jednovětý hudební proud, rozčlenil ji Hosokawa do několika pasáží, jejichž povahu postihl programními názvy vepsanými do partitury: Dunění země (údery basového bubnu vyjadřující kosmickou pulsaci), Kaligrafie (melodie evokující orientální krasopis), Meditace, Elegie (žalozpěv), Obavy (žesťové a bicí nástroje v pozadí jako hrozba blížícího se živlu) a Modlitba. „Sledoval jsem televizní reportáž o matkách, jež přišly během katastrofy o děti. Vlna tsunami zasáhla základní školu a smetla všechny žáky jedné třídy. Jejich těla dosud nebyla vylovena z moře. Ačkoliv od katastrofy uplynulo už několik měsíců, jedna matka stále chodí každý den k moři a hledá své dítě,“ popisuje své pohnutky k vytvoření díla Hosokawa.

Skladbu v Brně provede Alexander Liebreich, který ji u autora objednal a dirigoval ve světové premiéře. „Tsunami je vlastně přirozený jev a my jako lidé musíme být trochu skromní. Jsme někdy příliš arogantní, protože si myslíme: je to přírodní katastrofa… Ale ne. Je to normální přírodní jev, který je katastrofou pro nás, neboť jsme na přírodě závislí. Toshiova skladba není o zármutku, i když vznikla na paměť obětem, ale jde v ní vlastně o úctu k přírodě, která je větší než my sami, o úctu s trochou strachu. Není to lamentace nebo melancholie, ale meditace, klid, je to přirozeně něco asijského, zenového a taoistického,“ řekl Liebreich v rozhovoru pro Český rozhlas.

Koncert s názvem Opuštěné ostrovy proběhne dnes, tedy 23. listopadu a zítra 24. listopadu od 19:30 v Besedním domě.

Po čtvrthodinové skladbě následuje stejně dlouhý Zimmermannův Koncert pro hoboj a malý orchestr z roku 1952, který tvoří spolu s koncerty Richarda Strausse (1945) a Bohuslava Martinů (1955) trojici klíčových děl hobojové koncertantní literatury 20. století. Jeho značně virtuózní pojetí posunulo technické i výrazové možnosti hoboje, jemuž tak po vzmachu v éře baroka a klasicismu a jisté stagnaci v době romantismu byla navrácena důstojná role sólového nástroje. V brněnském programu se představí jeden z nejlepších českých hobojistů Vilém Veverka, který skladbu provedl již několikrát, mj. dvakrát s Tokijskou filharmonií; v roce 2004 se také postaral o českou premiéru díla.

V druhé polovině večera zazní dramatická předehra k opeře Opuštěný ostrov, která rozvíjí příběh dvou sester – trosečnic, a ranná symfonie nazývaná někdy Smuteční od Josepha Haydna.

Čtvrteční koncert vysílá Český rozhlas Vltava a přebírají rozhlasy sítě Eurorádia (EBU) v rámci řady Euroradio Premium Concerts. Ozvláštněním večera bude to, že posluchači v sále uslyší komentář moderátorky i z reproduktorů v sále, což nebývá zvykem.

Alexander Liebreich/ foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opuštěné ostrovy

23.11.2017, 19:30 / Besední dům

Opuštěné ostrovy

24.11.2017, 19:30 / Besední dům

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více

Brněnský zpěvák, skladatel a klávesista Oldřich Veselý zemřel v lednu 2018. V únoru 2019 se v sále Semilasso konal 10. Brněnský Beatfest, věnovaný jeho památce. A o rok později vyšel na CD pod názvem Malý princ záznam z tohoto koncertu, doplněný několika bonusy.  více

Dvacátého čtvrtého května letošního roku, pět dní před dvaadevadesátými narozeninami, odešla na věčnost paní Anna Kománková – a s ní rovněž velice rozsáhlý zpěvník (nejen) javornických a horňáckých balad, který nosila v hlavě. Kteroukoliv píseň uchovanou v paměti dokázala osobitým, nenapodobitelným způsobem interpretovat. Celý život pečovala o vzácný odkaz, tedy dědictví po předcích – o to zajímavěji, že stovky mnohdy komplikovaných nápěvů a mnoho desítek slok a variant balad si nezapisovala, ale všechny znala zpaměti. I po devadesátce, kdy už jí nesloužilo zdraví a veřejně nevystupovala, zůstávala v kontaktu s Javornickým ženským sborem, který oživila a dlouhá léta vedla. Nikdy se nikam nevnucovala, a přitom z dovedností svých předků hodně uměla: kromě zpěvu (desítek nápěvů z kancionálu a stovek lidových písní) byla výbornou vyšívačkou: Každou součástku kroje, který nosila, si ušila a vyšila vlastnoručně.  více

V sále Konventu Milosrdných bratří uzavřel soubor Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra svoji devátou sezonu koncertem nazvaným Con certo: s jistotou nebo s čertem?. Program uvedl díla ve světě současné klasické hudby již zavedených autorů Alexeje Frieda, Olgy Neuwirth a György Ligetiho, jehož koncert pro housle provedl s orchestrem houslový virtuóz Milan Paľa.  více