Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Meditace obětem tsunami 11.3. zazní v Besedním domě dnes a zítra

Česká premiéra skladby Meditace obětem tsunami 11.3. od Toshio Hosokawa proběhne dnes a zítra v Besedním domě. Skladba reaguje na následky živelné katastrofy, která zasáhla severovýchodní pobřeží Japonska v roce 2011. Vystoupí Filharmonie Brno a Vilém Veverka pod vedením Alexandera Liebreicha.

Meditace je koncipována jako jednovětý hudební proud, rozčlenil ji Hosokawa do několika pasáží, jejichž povahu postihl programními názvy vepsanými do partitury: Dunění země (údery basového bubnu vyjadřující kosmickou pulsaci), Kaligrafie (melodie evokující orientální krasopis), Meditace, Elegie (žalozpěv), Obavy (žesťové a bicí nástroje v pozadí jako hrozba blížícího se živlu) a Modlitba. „Sledoval jsem televizní reportáž o matkách, jež přišly během katastrofy o děti. Vlna tsunami zasáhla základní školu a smetla všechny žáky jedné třídy. Jejich těla dosud nebyla vylovena z moře. Ačkoliv od katastrofy uplynulo už několik měsíců, jedna matka stále chodí každý den k moři a hledá své dítě,“ popisuje své pohnutky k vytvoření díla Hosokawa.

Skladbu v Brně provede Alexander Liebreich, který ji u autora objednal a dirigoval ve světové premiéře. „Tsunami je vlastně přirozený jev a my jako lidé musíme být trochu skromní. Jsme někdy příliš arogantní, protože si myslíme: je to přírodní katastrofa… Ale ne. Je to normální přírodní jev, který je katastrofou pro nás, neboť jsme na přírodě závislí. Toshiova skladba není o zármutku, i když vznikla na paměť obětem, ale jde v ní vlastně o úctu k přírodě, která je větší než my sami, o úctu s trochou strachu. Není to lamentace nebo melancholie, ale meditace, klid, je to přirozeně něco asijského, zenového a taoistického,“ řekl Liebreich v rozhovoru pro Český rozhlas.

Koncert s názvem Opuštěné ostrovy proběhne dnes, tedy 23. listopadu a zítra 24. listopadu od 19:30 v Besedním domě.

Po čtvrthodinové skladbě následuje stejně dlouhý Zimmermannův Koncert pro hoboj a malý orchestr z roku 1952, který tvoří spolu s koncerty Richarda Strausse (1945) a Bohuslava Martinů (1955) trojici klíčových děl hobojové koncertantní literatury 20. století. Jeho značně virtuózní pojetí posunulo technické i výrazové možnosti hoboje, jemuž tak po vzmachu v éře baroka a klasicismu a jisté stagnaci v době romantismu byla navrácena důstojná role sólového nástroje. V brněnském programu se představí jeden z nejlepších českých hobojistů Vilém Veverka, který skladbu provedl již několikrát, mj. dvakrát s Tokijskou filharmonií; v roce 2004 se také postaral o českou premiéru díla.

V druhé polovině večera zazní dramatická předehra k opeře Opuštěný ostrov, která rozvíjí příběh dvou sester – trosečnic, a ranná symfonie nazývaná někdy Smuteční od Josepha Haydna.

Čtvrteční koncert vysílá Český rozhlas Vltava a přebírají rozhlasy sítě Eurorádia (EBU) v rámci řady Euroradio Premium Concerts. Ozvláštněním večera bude to, že posluchači v sále uslyší komentář moderátorky i z reproduktorů v sále, což nebývá zvykem.

Alexander Liebreich/ foto Jiří Jelínek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Opuštěné ostrovy

23.11.2017, 19:30 / Besední dům

Opuštěné ostrovy

24.11.2017, 19:30 / Besední dům

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější