Mezinárodní hudebněvědné kolokvium o československé meziválečné operní avantgardě proběhne v Brně

Mezinárodní hudebněvědné kolokvium o československé meziválečné operní avantgardě proběhne v Brně

V Brně se uskuteční už 57. ročník Mezinárodního hudebněvědného kolokvia, letos pod názvem New Paths in Opera. Jeho pořadateli jsou Filozofická fakulta Masarykovy univerzity (FFMU) společně s Operou Národního divadla a Státní operou prostřednictvím projektu Musica non grata. Světové osobnosti z řad muzikologů, dirigentů, operních režisérů, intendantů, dramaturgů a zástupců hudebních nakladatelství zde budou diskutovat o avantgardním hudebním divadle 1. poloviny 20. století s důrazem na „Entartete Musik“. Konference bude živě streamována na platformách Musica non grata a FFMU. Součástí projektu je zahajovací koncert sezony Brno Contemporary Orchestra.

Inspirací 57. ročníku Mezinárodního hudebněvědného kolokvia Brno (MHKB) se stala kniha New Paths in Opera (Nové cesty opery) z roku 2021, jež se tematicky váže k hudebním skladatelům československé meziválečné avantgardy: Erwinu Schulhoffovi, Bohuslavu Martinů, Aloisi Hábovi, Viktoru Ullmannovi a Emilu Františku Burianovi. „Toto období je spojeno s inovacemi. Opera se u nás tehdy poprvé výrazně odpoutala od ‚národní’ tradice a stala se kosmopolitní záležitostí,“ říká editorka, spoluautorka a zároveň dramaturgyně letošního ročníku kolokvia Helena Spurná. „Konference, na kterou jsme pozvali významné osobnosti, jež se touto tematikou intenzivně zabývají, rozvádí témata knihy, obohacuje je o nové muzikologické poznatky a otevírá debatu nad dalšími souvisejícími okruhy, včetně prováděcí praxe,“ dodává.

Program MHKB je rozdělen do dvou dnů. V pondělí 9. října přednesou své referáty významní světoví muzikologové z univerzit a vysokých hudebních škol z USA, Austrálie, Spojených arabských emirátů, Spolkové republiky Německo a České republiky. V úterý 10. října proběhne panelová diskuse, do které se vedle muzikologů zapojí rovněž dirigenti, operní režiséři, intendanti, dramaturgové a zástupci hudebních nakladatelství Schott Music a Boosey & Hawkes. „Table ronde“ se dotkne témat nejen muzikologických, ale jeho důležitým cílem je přispět k debatě o praktických otázkách provozování, inscenování a prezentace „zvrhlé hudby“ („Entartete Musik”), tedy tvorby skladatelů, kteří byli ve 30. a 40. letech minulého století pronásledováni nacistickým režimem.

Účast v debatě přislíbili mezi jinými Albrecht Dümling, autor výstavy Entartete Musik. A critical reconstruction (Düsseldorf 1938/1988), jež byla uvedena na více než padesáti místech světa, Michael Haas, iniciátor slavné edice „Entartete Musik“ vydavatelství Decca, Matthew Jocelyn, režisér a umělecký ředitel Koffler Centre of the Arts v Torontu, a umělecký ředitel Opery Národního divadla a Státní opery Per Boye Hansen, iniciátor projektu Musica non grata. „Jsem nesmírně potěšen, že Filozofická fakulta Masarykovy univerzity a projekt Musica non grata spojily své síly a že můžeme v tomto zajímavém formátu dále přispět k oživování jednoho z nejzajímavějších období historie evropského a českého, resp. československého hudebního divadla. Velice mě těší, že se tak děje v Brně, v místě, které dalo světu osobnosti jako Erich Wolfgang Korngold nebo Pavel Haas, jejichž osudy si v rámci projektu Musica non grata rovněž připomínáme,“ říká Per Boye Hansen.

Ve spolupráci Brno Contemporary Orchestra (BCO) a Musica non grata vznikl unikátní program, který v rámci zahajovacího koncertu sezony BCO propojí díla brněnského okruhu skladatelů „Entartete Musik” s hudbou soudobou. Koncert proběhne 11. října od 19:00 v Cabaretu des Péchés.

Kolokviem provedou hosty a diváky muzikoložka Kelly St. Pierre, spolueditorka knihy New Paths in Opera, a ředitel Institutu Terezínské iniciativy Tomáš Kraus. Program obou dnů začíná vždy v 15:00. Komunikačními jazyky jsou angličtina a němčina. Detailní program kolokvia je k dispozici na webových stránkách Musica non grata. Technickou realizaci projektu zajišťuje FFMU v Brně.

Registrovaní účastníci získají po dobu tří dnů od 9. do 11. října bezplatný přístup k unikátním neveřejným nahrávkám operních představení a filmů, které souvisí s tématem kolokvia. Do projektu se zapojila Opera Národního divadla a Státní opera, Národní divadlo moravskoslezské, Moravské divadlo Olomouc, Opéra national du Rhin a Národní filmový archiv. Registrovat do knihovny médií se lze přes webové stránky. Zájemci mohou kolokvium sledovat online na FB a youtube FFMU.

Kolokvium 9.–10. října 2023

9/10 15.00–20.30 CET Referáty 

Odkaz na LIVE stream: https://youtube.com/live/XkTCtGytu58?feature=share   

10/10 15.00–20.00 CET Panelová diskuse 

Odkaz na LIVE stream: https://youtube.com/live/wIFB09j_oS0?feature=share 

Místo konání: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, areál Arna Nováka 1, budova C, Brno

Vstup volný

Detail projektu: https://bit.ly/46u5RmT

Koncert 11. října 2023

11/11 19.00 Brno Contemporary Orchestra

Místo konání: Cabaret des Péchés, Pasáž Jalta, Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější