Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Nová podoba festivalu Maraton hudby Brno je spojena s příchodem šéfdramaturga, kterým je Milan Tesař, hudební publicista, vedoucí hudební redakce Radia Proglas a od roku 2000 vedoucí mezinárodního panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Na Maratonu hudby Brno se v minulých letech podílel jako dramaturg World music scény.

Šéfdramaturg Milan Tesař představuje novou koncepci festivalu a oznamuje jméno rezidenčního umělce, kterým je špičkový akordeonista Vincent Peirani z Francie. Do Brna znovu zavítá estonské duo Puuluup a návštěvníci se mohou těšit také na nové tváře hudby z Balkánu, střední Asie nebo Kavkazu. Maraton hudby Brno oživí jihomoravskou metropoli ve dnech 8.–11. srpna 2024.

Festival bude klást větší důraz na kompaktní dramaturgii. „Cílem je propojit jednotlivé scény, ale zároveň nezapomínat na dramaturgický rozvoj festivalu. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty mezinárodně uznávaných umělců, stejně jako na objevy, premiéry a na hudbu v nových kontextech. Uděláme vše pro to, aby se festival postupně stal inspirativním místem setkávání umělců, fanoušků i hudebních profesionálů nejen z Brna a celé naší republiky, ale i ze zahraničí,“ zmiňuje Milan Tesař.

Nový šéfdramaturg pokračuje: „Dívám-li se na pestré obsazení scén festivalu, napadá mě slovo kořeny. To je v poslední době možná nadužívané, ale já je vnímám ve dvou významech. Jednak mám na mysli veškerou hudbu, která vychází z tradice a má za sebou dlouhou historii, ať už je to hudba klasická, folklorní, world music, jazz nebo třeba i písničkářská tvorba. Současně jsou všechny tyto žánry pevně zakořeněny v městě Brně a mohou se v něm – mimo jiné v podobě různých fúzí a variant – rozrůstat a kvést. Ostatně Brno je od roku 2017 součástí Sítě kreativních město UNESCO jako město hudby a má být v hudební oblasti na co hrdé. Festival Maraton hudby Brno navíc hudbu různých žánrů zasazuje do vizuálně zajímavého kontextu brněnské architektury.“

Rezidenčním umělcem festivalu je pro rok 2014 francouzský akordeonista Vincent Peirani. Tento světově respektovaný hudebník se pohybuje stejně suverénně na poli jazzu, world music, rocku i experimentální hudby a je vzorem pro mnohé další umělce. Vincent Peirani se v Brně představí se třemi různými projekty. Ve čtvrtek 8. srpna vystoupí v jedinečném prostředí Sono Centra s triem Jokers, jehož koncertní program navazuje na stejnojmenné album, nahrané v roce 2021 s kytaristou Federicem Casagrandem a bubeníkem Zivem Ravitzem. V rámci World music scény Peirani uvede projekt Les Egarés, ve kterém spojil své improvizační umění s hudebníkem z Mali Ballakém Sissokem a se svými krajany, violoncellistou Vincentem Ségalem a saxofonistou Emilem Parisienem. Do třetice se pak akordeonista v Brně představí se svým sólovým recitálem.

Novinkou na Maratonu hudby Brno bude scéna unikátního moldavského hudebního vydavatelství Antonovka Records, jehož zakladatel Anton Apostol pořizuje autentické nahrávky folklorních souborů především ze zemí východní Evropy, střední Asie, Dálného východu a Kavkazu a vydává je v rámci své digitální edice. Rozšíření čeká oblíbenou balkánskou scénu. Vedle taneční Balkan Night na nádvoří hradu Špilberku bude nově součástí festivalu také Balkan Soirée s komornějšími balkánskými projekty. S jejich výběrem festivalovému týmu od letošního roku pomáhá osoba z nejpovolanějších, Bojan Djordjević, srbský hudební publicista, rozhlasový redaktor, manažer, člen panelu WMCE a zakladatel Balkan World Music Chart.

Do Brna se vrací také estonské duo Puuluup, které nadchlo návštěvníky minulého ročníku festivalu. V srpnu 2024 bude spolu s Vincentem Peiranim a jeho triem Jokers zahajovat Maraton hudby Brno v Sono Centru. Puuluup, tedy inovativní hráči na staré estonské nástroje talharpy Ramo Teder a Marko Veisson kráčí od úspěchu k úspěchu, naposledy vystoupili na světovém hudebním veletrhu WOMEX v A Coruñi.

Na Maratonu hudby Brno nebudou chybět další tradiční body programu jako například bezuliční busking v originálních pokojících Kateřiny Šedé, Piano štafeta, koncerty staré hudby, rocková scéna nebo romská Django stage. Těšit se znovu můžete i na oblíbený Street Foot Festival. Vstupenky na vybrané koncerty budou v prodeji už v předvánočním čase.

Milan Tesař/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější