Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Nová podoba festivalu Maraton hudby Brno je spojena s příchodem šéfdramaturga, kterým je Milan Tesař, hudební publicista, vedoucí hudební redakce Radia Proglas a od roku 2000 vedoucí mezinárodního panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Na Maratonu hudby Brno se v minulých letech podílel jako dramaturg World music scény.

Šéfdramaturg Milan Tesař představuje novou koncepci festivalu a oznamuje jméno rezidenčního umělce, kterým je špičkový akordeonista Vincent Peirani z Francie. Do Brna znovu zavítá estonské duo Puuluup a návštěvníci se mohou těšit také na nové tváře hudby z Balkánu, střední Asie nebo Kavkazu. Maraton hudby Brno oživí jihomoravskou metropoli ve dnech 8.–11. srpna 2024.

Festival bude klást větší důraz na kompaktní dramaturgii. „Cílem je propojit jednotlivé scény, ale zároveň nezapomínat na dramaturgický rozvoj festivalu. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty mezinárodně uznávaných umělců, stejně jako na objevy, premiéry a na hudbu v nových kontextech. Uděláme vše pro to, aby se festival postupně stal inspirativním místem setkávání umělců, fanoušků i hudebních profesionálů nejen z Brna a celé naší republiky, ale i ze zahraničí,“ zmiňuje Milan Tesař.

Nový šéfdramaturg pokračuje: „Dívám-li se na pestré obsazení scén festivalu, napadá mě slovo kořeny. To je v poslední době možná nadužívané, ale já je vnímám ve dvou významech. Jednak mám na mysli veškerou hudbu, která vychází z tradice a má za sebou dlouhou historii, ať už je to hudba klasická, folklorní, world music, jazz nebo třeba i písničkářská tvorba. Současně jsou všechny tyto žánry pevně zakořeněny v městě Brně a mohou se v něm – mimo jiné v podobě různých fúzí a variant – rozrůstat a kvést. Ostatně Brno je od roku 2017 součástí Sítě kreativních město UNESCO jako město hudby a má být v hudební oblasti na co hrdé. Festival Maraton hudby Brno navíc hudbu různých žánrů zasazuje do vizuálně zajímavého kontextu brněnské architektury.“

Rezidenčním umělcem festivalu je pro rok 2014 francouzský akordeonista Vincent Peirani. Tento světově respektovaný hudebník se pohybuje stejně suverénně na poli jazzu, world music, rocku i experimentální hudby a je vzorem pro mnohé další umělce. Vincent Peirani se v Brně představí se třemi různými projekty. Ve čtvrtek 8. srpna vystoupí v jedinečném prostředí Sono Centra s triem Jokers, jehož koncertní program navazuje na stejnojmenné album, nahrané v roce 2021 s kytaristou Federicem Casagrandem a bubeníkem Zivem Ravitzem. V rámci World music scény Peirani uvede projekt Les Egarés, ve kterém spojil své improvizační umění s hudebníkem z Mali Ballakém Sissokem a se svými krajany, violoncellistou Vincentem Ségalem a saxofonistou Emilem Parisienem. Do třetice se pak akordeonista v Brně představí se svým sólovým recitálem.

Novinkou na Maratonu hudby Brno bude scéna unikátního moldavského hudebního vydavatelství Antonovka Records, jehož zakladatel Anton Apostol pořizuje autentické nahrávky folklorních souborů především ze zemí východní Evropy, střední Asie, Dálného východu a Kavkazu a vydává je v rámci své digitální edice. Rozšíření čeká oblíbenou balkánskou scénu. Vedle taneční Balkan Night na nádvoří hradu Špilberku bude nově součástí festivalu také Balkan Soirée s komornějšími balkánskými projekty. S jejich výběrem festivalovému týmu od letošního roku pomáhá osoba z nejpovolanějších, Bojan Djordjević, srbský hudební publicista, rozhlasový redaktor, manažer, člen panelu WMCE a zakladatel Balkan World Music Chart.

Do Brna se vrací také estonské duo Puuluup, které nadchlo návštěvníky minulého ročníku festivalu. V srpnu 2024 bude spolu s Vincentem Peiranim a jeho triem Jokers zahajovat Maraton hudby Brno v Sono Centru. Puuluup, tedy inovativní hráči na staré estonské nástroje talharpy Ramo Teder a Marko Veisson kráčí od úspěchu k úspěchu, naposledy vystoupili na světovém hudebním veletrhu WOMEX v A Coruñi.

Na Maratonu hudby Brno nebudou chybět další tradiční body programu jako například bezuliční busking v originálních pokojících Kateřiny Šedé, Piano štafeta, koncerty staré hudby, rocková scéna nebo romská Django stage. Těšit se znovu můžete i na oblíbený Street Foot Festival. Vstupenky na vybrané koncerty budou v prodeji už v předvánočním čase.

Milan Tesař/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější