Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Milan Tesař se stává šéfdramaturgem Maratonu hudby Brno

Nová podoba festivalu Maraton hudby Brno je spojena s příchodem šéfdramaturga, kterým je Milan Tesař, hudební publicista, vedoucí hudební redakce Radia Proglas a od roku 2000 vedoucí mezinárodního panelu rozhlasových hudebních publicistů World Music Charts Europe (WMCE). Na Maratonu hudby Brno se v minulých letech podílel jako dramaturg World music scény.

Šéfdramaturg Milan Tesař představuje novou koncepci festivalu a oznamuje jméno rezidenčního umělce, kterým je špičkový akordeonista Vincent Peirani z Francie. Do Brna znovu zavítá estonské duo Puuluup a návštěvníci se mohou těšit také na nové tváře hudby z Balkánu, střední Asie nebo Kavkazu. Maraton hudby Brno oživí jihomoravskou metropoli ve dnech 8.–11. srpna 2024.

Festival bude klást větší důraz na kompaktní dramaturgii. „Cílem je propojit jednotlivé scény, ale zároveň nezapomínat na dramaturgický rozvoj festivalu. Návštěvníci se mohou těšit na koncerty mezinárodně uznávaných umělců, stejně jako na objevy, premiéry a na hudbu v nových kontextech. Uděláme vše pro to, aby se festival postupně stal inspirativním místem setkávání umělců, fanoušků i hudebních profesionálů nejen z Brna a celé naší republiky, ale i ze zahraničí,“ zmiňuje Milan Tesař.

Nový šéfdramaturg pokračuje: „Dívám-li se na pestré obsazení scén festivalu, napadá mě slovo kořeny. To je v poslední době možná nadužívané, ale já je vnímám ve dvou významech. Jednak mám na mysli veškerou hudbu, která vychází z tradice a má za sebou dlouhou historii, ať už je to hudba klasická, folklorní, world music, jazz nebo třeba i písničkářská tvorba. Současně jsou všechny tyto žánry pevně zakořeněny v městě Brně a mohou se v něm – mimo jiné v podobě různých fúzí a variant – rozrůstat a kvést. Ostatně Brno je od roku 2017 součástí Sítě kreativních město UNESCO jako město hudby a má být v hudební oblasti na co hrdé. Festival Maraton hudby Brno navíc hudbu různých žánrů zasazuje do vizuálně zajímavého kontextu brněnské architektury.“

Rezidenčním umělcem festivalu je pro rok 2014 francouzský akordeonista Vincent Peirani. Tento světově respektovaný hudebník se pohybuje stejně suverénně na poli jazzu, world music, rocku i experimentální hudby a je vzorem pro mnohé další umělce. Vincent Peirani se v Brně představí se třemi různými projekty. Ve čtvrtek 8. srpna vystoupí v jedinečném prostředí Sono Centra s triem Jokers, jehož koncertní program navazuje na stejnojmenné album, nahrané v roce 2021 s kytaristou Federicem Casagrandem a bubeníkem Zivem Ravitzem. V rámci World music scény Peirani uvede projekt Les Egarés, ve kterém spojil své improvizační umění s hudebníkem z Mali Ballakém Sissokem a se svými krajany, violoncellistou Vincentem Ségalem a saxofonistou Emilem Parisienem. Do třetice se pak akordeonista v Brně představí se svým sólovým recitálem.

Novinkou na Maratonu hudby Brno bude scéna unikátního moldavského hudebního vydavatelství Antonovka Records, jehož zakladatel Anton Apostol pořizuje autentické nahrávky folklorních souborů především ze zemí východní Evropy, střední Asie, Dálného východu a Kavkazu a vydává je v rámci své digitální edice. Rozšíření čeká oblíbenou balkánskou scénu. Vedle taneční Balkan Night na nádvoří hradu Špilberku bude nově součástí festivalu také Balkan Soirée s komornějšími balkánskými projekty. S jejich výběrem festivalovému týmu od letošního roku pomáhá osoba z nejpovolanějších, Bojan Djordjević, srbský hudební publicista, rozhlasový redaktor, manažer, člen panelu WMCE a zakladatel Balkan World Music Chart.

Do Brna se vrací také estonské duo Puuluup, které nadchlo návštěvníky minulého ročníku festivalu. V srpnu 2024 bude spolu s Vincentem Peiranim a jeho triem Jokers zahajovat Maraton hudby Brno v Sono Centru. Puuluup, tedy inovativní hráči na staré estonské nástroje talharpy Ramo Teder a Marko Veisson kráčí od úspěchu k úspěchu, naposledy vystoupili na světovém hudebním veletrhu WOMEX v A Coruñi.

Na Maratonu hudby Brno nebudou chybět další tradiční body programu jako například bezuliční busking v originálních pokojících Kateřiny Šedé, Piano štafeta, koncerty staré hudby, rocková scéna nebo romská Django stage. Těšit se znovu můžete i na oblíbený Street Foot Festival. Vstupenky na vybrané koncerty budou v prodeji už v předvánočním čase.

Milan Tesař/ foto archiv

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější