Minifestival Dialogy uzavře koncert Schnittke & Rachmaninov s Milanem Paľou

7. březen 2023, 13:00

Minifestival Dialogy uzavře koncert Schnittke & Rachmaninov s Milanem Paľou

Filharmonie Brno připravila na tento týden koncerty s názvem Schnittke & Rachmaninov. Na programu jsou dvě díla: Houslový koncert č. 4 Alfreda Schnittkeho a Symfonie č. 3 a moll Sergeje Rachmaninova. Uzavírá tím minifestival Dialogy, který připravila pro domácí publikum po návratu z amerického turné. Páteční koncert vysílá živě Český rozhlas Vltava.

Sólového partu se ujme slovenský houslista Milan Paľa, který ke Schnittkeho tvorbě tíhne dlouhodobě a jehož osobitá interpretace zvláště hudby 20. a 21. století je dopředu příslibem, že toto provedení bude povýšeno na skutečnou událost. Skladbu autor složil v roce 1984 pro věhlasného Gidona Kremera a Berlínské filharmoniky. „Je typickou ukázkou jeho polystylové kompoziční metody. Schnittke v ní rozehrává drama bezi Dobrem a Zlem, mezi harmonií a chaosem, drama konfliktu odstředivých a dostředivých sil, černé a bílé, jin a jang,“ uvedl dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Ten Schnittkeho zařazuje v posledních deseti letech do každé sezony a učinil tak z něj jednoho z emblematických autorů orchestru. „Je v tom jistá urputná dramaturgická pravidelnost, díky které je jeho hudba v Brně hojně navštěvována, přijímána a horlivě diskutována. Schnittke je v Brně prosazený jako snad žádný jiný světový autor jeho generace,“ uvedl Mikeš.

Do motivického materiál koncertu autor zakódoval kryptogramy několika jmen, Kremera, své vlastní, a tří jeho skladatelských přátel: Edisona Děnisova, Sofie Gubajduliny a Arvo Pärta. „Jako u jiných jeho děl, i tady nás čeká závěrečná katarze, které předcházejí mnohé jakoby pokřivené motivy. A také typický zvuk orchestru s rozsáhlou baterií bicích a klávesových nástrojů, v tomto případě cembala, celesty a klavíru,“ doplnil Mikeš.

Druhá půle večera patří Rachmaninovově Symfonii č. 3., jedné z posledních autorových velkých skladeb. Podobě jako celé Rachmaninovovo dílo staví na tradici a lidovém základě, ale vyniká složitějším kompozičním jazykem. „Osobně se na završení našeho minifestivalu moc těším. Posluchači nám v jeho úvodu připravili krásné přivítání. Jsem velmi vděčná za jejich vřelé přijetí, kterého se nám dostalo minulý týden na koncertech Z Ameriky do Česka. A také za ohlasy. O přestávkách přicházelo mnoho lidí, aby nám pogratulovali k úspěchu za oceánem a řekli, že jsou pyšní, jak jsme tam reprezentovali českou hudbu,“ uvedla ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová.

Koncert se konají ve čtvrtek a v pátek 9. a 10. března 2023 v Janáčkově divadle, vždy od 19:00.

Milanem Paľa/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

SCHNITTKE & RACHMANINOV

9.3.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

SCHNITTKE & RACHMANINOV

10.3.2023, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Po Smetanově Daliborovi dorazila v pátek 5. dubna na prkna Janáčkova divadla další z oper velikánů české národní hudby – pohádková Rusalka Antonína Dvořáka na libreto Jaroslava Kvapila. V režii Davida Radoka, který dílo uchopil předně jako vážnou dramatickou a symbolickou operu, z níž mj. zcela vyškrtl komické postavy Hajného a Kuchtíka. Scénografie se rovněž ujal Radok, přičemž vycházel z konceptu Rusalky scénografa Larse-Ake Thessmana uvedené při inscenaci v operním domě GöteborgsOperan roku 2012. Kostýmy navrhla Zuzana Ježková, choreografii připravila Andrea Miltnerová a světelného designu se ujal Přemysl Janda. V pěveckých rolích se představili Jana Šrejma Kačírková (Rusalka), Peter Berger (Princ), Jan Šťáva (Vodník), Eliška Gattringerová (Cizí kněžna), Václava Krejčí Housková (Ježibaba), Tadeáš Hoza (Lovec) a Doubravka SoučkováIvana Pavlů a Monika Jägerová (trojice žínek). Sbor vedl Pavel Koňárek a hudebního nastudování a premiérového uvedení se chopil dirigent Marko Ivanovićvíce

Jedním z nejvýraznějších prvků letošního ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby bylo uvedení úctyhodného počtu skladeb, které zazněly ve světové premiéře. Jednou z těchto kompozic představovalo také Niedzielne rano (Nedělní ráno) skladatele Martina Smolky (*1959), které vzniklo na objednávku festivalu a v podání Cappelly Mariany. Ve složení Barbora Kabátková – soprán, Daniela Čermáková – alt, Vojtěch Semerád – tenor/umělecký vedoucí, Tomáš Lajtkep – tenor a Tomáš Šelc – baryton. Skladba zazněla v pátek 5. dubna v kostele sv. Augustina. Smolkovo dílo bylo doplněno chorálem a kompozicemi ze 13.–16. století.  více

Nejčtenější