Moravský podzim: Mimořádný koncert k poctě Gijovi Kančelimu

Moravský podzim: Mimořádný koncert k poctě Gijovi Kančelimu

V reakci na úmrtí gruzínského skladatele Giji Kančeliho zařadil festival Moravský podzim na svůj program mimořádný koncert konaný k jeho poctě. Koncert pod vedením Jana Ocetka proběhne v kostele Jana Amose Komenského (Červeném kostele).

Uznávaný gruzínský skladatel Giji Kančeliho zemřel 2. října 2019. „Chceme tak uctít památku osobnosti, která patřila k těm nejvýznamnějším ve světě soudobé klasické hudby,“ uvedla Marie Kučerová, ředitelka Filharmonie Brno, která festival pořádá. V rámci koncertu zazní jedno z Kančeliho stěžejních děl Amao omi (Nesmyslná válka) z roku 2005 pro sbor a saxofonové kvarteto; na jeho provedení se pod taktovkou Jana Ocetka budou podílet vokální soubor Ensemble Frizzante, pěvecký sbor Vox Iuvenalis a Saxofonové kvarteto Moravia. „Koncertu se zúčastní i Dennis Russell Davies, šéfdirigent Filharmonie Brno, který byl Kančeliho blízkým přítelem a významně propagoval jeho hudbu,“ informoval dramaturg Vítězslav Mikeš. Koncert je ohlášený na 15. října 2019 od 21:00 v kostele Jana Amose Komenského (Červeném kostele).

Půlhodinová skladba Amao Omi byla v Brně provedena před rokem týmiž interprety, kteří se jí zhostí i na mimořádném koncertě Moravského podzimu. „Bylo poměrně náročné zorganizovat koncert v takto krátké době, ale nikdo ze zúčastněných umělců neváhal a navzdory rušení svých programů se do projektu zapojil,“ zdůraznil Mikeš. Filharmonie Brno před několika lety uvedla Kančeliho dílo Valse Boston pro klavír a smyčcový orchestr, shodou okolností věnované právě jejímu stávajícímu šéfdirigentovi.

Tvorba gruzínského skladatele Giji Kančeliho (1935–2019) se až do počátku osmdesátých let 20. století rozvíjela pouze ve dvou liniích; kvůli ekonomické nezávislosti psal Kančeli filmovou a scénickou hudbu, aby se pak mohl věnovat skládání symfonií (jichž napsal celkem sedm). Zlomovým okamžikem se stala Čtvrtá symfonie (1975) zkomponovaná na počest pětistého výročí narození Michelangela. Po jejím uvedení začalo růst mezinárodní renomé skladatele a na základě následujících prestižních objednávek se rozrůstala a žánrově také zpestřovala i jeho tvorba. Do širokého povědomí se Kančeliho hudba dostala zásluhou slavných interpretů jako Mstislav Rostropovič, Gidon Kremer, Jurij Bašmet, Džansug Kachidze, Dennis Russell Davies či Kronos Quartet a také prostřednictvím nahrávek, které vydává renomovaný mnichovský label ECM. V roce 1991 se Kančeli kvůli gruzínsko-ruskému konfliktu rozhodl pro emigraci do západní Evropy; absolvoval stipendijní pobyt v Berlíně a o čtyři roky později se usadil v belgických Antverpách; poslední léta života strávil v rodném Tbilisi. 

Kančeliho výrazně spirituální hudba je zakořeněna v tradici evropské hudby a gruzínského folklóru. Pracuje s tichem a velmi pomalým tempem jako významnými kompozičními komponentami, její charakter je výrazně modální. To, co ji posouvá do současnosti, je způsob konfrontace kontrastních poloh: unisona vůči mnohozvuku, dlouhých rytmických hodnot vůči nejkratším možným hodnotám, nejtišší dynamiky vůči fortissimovému zvuku apod., přičemž tuto konfrontaci provází neočekávanost, náhlost jejích proměn.

Program koncertu:

Gija Kančeli

Amao omi (Nesmyslná válka) pro sbor a saxofonové kvarteto (2005)

Ensemble Frizzante

Vox Iuvenalis, smíšený pěvecký sbor VUT v Brně

Saxofonové kvarteto Moravia

dirigent Jan Ocetek

Gija Kančeli/foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější