Moravský podzim ve znamení tří témat: Jan Novák, minimalismus a Arménie

Moravský podzim ve znamení tří témat: Jan Novák, minimalismus a Arménie

51. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Moravský podzim, se věnuje tvorbě hudebního skladatele Jana Nováka, spjatého s Brnem, od jehož narození letos uplynulo 100 let. Festival v sedmnácti dnech nabídne orchestrální a komorní koncerty, divadelní představení, recitály, projekce i program pro děti. Kromě Nováka se program věnuje ještě dvěma dramaturgickým liniím: minimalismu a Arménii.

Právě Novákova skladba celý festival otevře. Na úvod zahajovacího koncertu zazní jeho Filharmonické tance, které zkomponoval v roce 1956 pro tehdy čerstvě ustavenou brněnskou filharmonii. „Vyjádřil tím vděčnost za přízeň a odvahu, kterou mu orchestr a jeho první šéfdirigent Břetislav Bakala prokázali, když ho uvedli jako představitele nové české tvorby na festivalu Varšavská jeseň 1956, třebaže Novák dával okázale najevo svůj kritický postoj vůči komunismu,“ uvedla ředitelka pořádající Filharmonie Brno Marie Kučerová. Na zahajovacím koncertě zazní také česká premiéra Nočních hudeb současného rakouského autora Kurta Schwertsika, který pětivětou skladbu na objednávku BBC naplnil nostalgií a melancholií i zhudebněnými nočními přeludy. Druhou půli večera vyplní nejnovější symfonie Philipa Glasse, která v české premiéře a v podání Filharmonie Brno zazněla na letošním Pražském jaru, avšak bez posluchačů v sále. Glass ve své Symfonii č. 12 „Lodger“ zhudebnil texty Davida Bowieho z jeho stejnojmenného alba. Sólový pěvecký part napsal pro Angélique Kidjo, „královnu Afriky“ a trojnásobnou držitelku Grammy, která se postará i o brněnské provedení. Vše pod taktovkou šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, Glassova blízkého přítele a spolupracovníka.

Novákovu tvorbu představí také večer s jeho komorními skladbami, recitál nadějného brněnského klavíristy Jakuba Sládka nebo víkendový maraton Joannis Novak 100. Od pátku 8. října do neděle nabídne například světové premiéry skladeb na Novákovu latinskou poezii, projekci filmu s Novákovou hudbou nebo recitál jeho dcery Dory Novákové – Wilmington a bratrance, operního zpěváka Richarda Nováka. Vyvrcholení novákovského programu pak představuje světová premiéra divadelní inscenace s živým orchestrem Kočár do Vídně, která vzniká ve spolupráci s Národním divadlem Brno. Vychází z kultovního Kachyňova filmu, ke kterému Novák zkomponoval hudbu. „Je to pro mne vzrušující projekt, pro něhož jsem si musel napsat vlastní scénář, který je adaptací Procházkovy filmové povídky a Novákovy hudby do jedinečného jevištního tvaru. Inspirace filmem bude v představení jistě patrná, ale inspirace nejvíc pramenila z Novákovy hudby, která ve filmové verzi je spíše v pozadí. V jevištní podobě Kočáru do Vídně bude v hlavní roli. I proto jsme samotný orchestr Ensemble Opera Diversa umístili na jeviště, kde se vlastně stane součástí scénografie,“ uvedl autor jevištní adaptace Štěpán Pácl.

Kromě Nováka se festival věnuje ještě dvěma dramaturgickým liniím: minimalismu a Arménii. „Byl-li neoklasicismus jeden z hlavních směrů první poloviny 20. století, který v následujících desetiletích dozníval mimo jiné právě v tvorbě Jana Nováka, pak minimalismus lze označit za směr, který převzal iniciativu v druhé polovině téhož století. Festival nabídne možnost srovnání aktuálních trendů v minimalismu americkém, ruském i českém,“ uvedl dramaturg Vítězslav Mikeš. Americký minimalismus se představí tvorbou Philipa Glasse, nejen na zahajovacím koncertě, ale i při spojení Cello Octet Amsterdam s klavíristkou Maki Namekawou. V české premiéře zazní Glassova hudba k filmu Hodiny, Dracula nebo světová premiéra skladby Víta Zouhara Zvlněná hladina – jako ukázka domácího minimalismu. Ten ruský pak posluchači mohou poznat díky oratoriu Děti vydry od Vladimira Martynova. Představí je tuvinská skupina Huun-Huur-Tu spolu s Martynovem a pod uměleckým vedením legendární houslistky Taťjany Grinděnko.

Pozváním folklorního souboru The Naghash Ensemble vyjadřuje festival podporu válkou zmítané Arménii a připojuje se zároveň k oslavám třiceti let její samostatnosti. „Nahghash Ensemble se představí se svými Songs of Exile, ve kterých zhudebňuje posvátné texty středověkého arménského mystického básníka a kněze Mkrtiče Naghaše a představuje hlubokou meditaci na téma vztahu člověka a Boha z perspektivy mnicha, který byl nucen žít mnohá léta v exilu,“ uvedl Mikeš. Nejvýznačnější německé rádio hrající klasickou hudbu, BR Klassik, označilo koncerty Naghash Ensemble jako „velmi dojemnou kombinaci arménské lidové a duchovní hudby a soudobé klasiky“ a časopis Rolling Stone pak jako „okamžiky naplněné elegancí a meditací“. 

Festival uzavře Arménská filharmonie pod taktovkou Eduarda Topčjana. Program večera nabídne nejen reprezentativní průřez arménskou orchestrální hudbou 20. století, ale i tři naprosto odlišné skladatelské přístupy k arménským tradicím: Tigran Mansurjan se opírá o duchovní niternost, Avet Terterjan si na základě studia tradiční hudby vytvořil vlastní zvukový orchestrální svět, konečně Aram Chačaturjan dokázal osobitě využít arménských názvuků v symfonických dílech podléhajících dobově „diktované“ sovětské estetice.

Sedmnáctidenní přehlídka nezapomíná ani na tzv. starou hudbu, posluchači se mohou těšit například na Umění variace Antonína Rejchy v podání srbsko-amerického klavíristy a matematika Ivana Iliće, na renecanční vícesborové nešpory v podání několika špičkových těles nebo na francouzský soubor Le Poeme Harmonique. Kromě Národního divadla Brno se na přípravách letošního programu podílela také Masarykova univerzita a Janáčkova akademie múzických umění.

Huun Huur Tu/ foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější