Muzikál Anna Karenina v podání studentů JAMU má premiéru dnes

20. září 2018, 2:00

Muzikál Anna Karenina v podání studentů JAMU má premiéru dnes

Nový původní muzikál Anna Karenina nastudovali studenti absolventského ročníku muzikálového herectví z Divadelní fakulty JAMU. Autor scénáře, hudby, ale i režisér inscenace Aleš Kohout volně zpracoval stejnojmennou románovou předlohu Lva Nikolajeviče Tolstého. Premiéra jeho inscenace se uskuteční dnes v Divadle na Orlí.

Původní muzikálové dílo Aleše Kohouta bude plné hudby. Autor výsledek nazývá muzikálovou operou a stvořil jej na míru pro ročník muzikálového herectví doc. Mgr. Sylvy Talpové. Anna Karenina bude první inscenací, v níž se studenti tohoto ateliéru v Divadle na Orlí představí. „Můj hudební vkus formovala od dětství klasická hudba. Už jako malý jsem se velice zajímal o operu a snad právě proto tíhnu nejen jako divák, ale i jako herec a také autor k velkým celozpívaným muzikálům, takovým muzikálovým operám,“ dodává autor.

Tragický příběh ženy, která se postavila konvencím své doby, hudební divadlo dobývalo už dříve. V devadesátých letech minulého století vznikly dva muzikály Anna Karenina: jeden v USA, druhý v Maďarsku. Ještě předloni se k nim přidala i ruská výpravná muzikálová show napsaná pro Moskevské operetní divadlo. A v Praze se stále ještě hraje česká rocková opera Anna Karenina. „Připočítám-li do tohoto výčtu i českou operu Emila Hlobila Anna Kareninová, je naše inscenace třetím českým pokusem na poli hudebních adaptací tohoto slavného románu,“ uvedl Kohout.

Premiéra je ohlášena na dnešní večer, tedy 20. září 2018 od 19:00 v Divadle na Orlí.

Při tvorbě svého díla se prý řídil jediným mottem: „Nemusí vyvolat pozitivní emoce, hlavně ať jsou silné.“ Přenést téměř tisíci stránkový román do podoby muzikálu pro osm lidí nebylo prý vůbec lehké, došlo i k jistému kontrahování figur do jedné postavy. „Ústřední téma mé dramatizace se, myslím, shoduje s tématem románu. Je to boj za lásku, kterou člověk zažije jen jednou za život. Láska Anny a Vronského je pro mě stejně silná a výjimečná jako u Romea a Julie,“ poznamenal Kohout.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Anna Kareninová

20.9.2018, 19:00 / Divadlo Na Orlí

Slibně se rozvíjející současná česká jazzová scéna, k níž patří skvěle fungující festivaly i dvě vysoké školy s výukou jazzu (v Brně a v Praze), vytváří zázemí nejen pro malé soubory, ale také pro velké orchestry. V Praze funguje vynikající Concept Art Orchestra, který se pod vedením trumpetistky Štěpánky Balcarové zaměřuje na tvorbu současných českých autotů střední a mladší generace (tzv. Pražská šestka). V Brně B-Side Band v čele s trumpetistou Josefem Buchtou vyprodává velké sály a hraje na velkých festivalech, spolupracuje s populárním Vojtěchem Dykem, ale nerezignoval ani na původní jazzový repertoár a také spolupracuje se zahraničními hvězdami formátu Kurta Ellinga. Další brněnský big band, Cotatcha Orchestra, pod vedením (také trumpetisty) Jiřího Kotači, se zatím takovými velkými úspěchy chlubit nemůže. Přesto se těleso, které vzniklo ze studentů a pedagogů jazzové katedry na JAMU, dravě a zdravě na naší scéně dere kupředu a vzhledem k tomu, jak kvalitní hudebníky má ve svém středu, jsem přesvědčen, že jeho místo na scéně bude za pár let nepřehlédnutelné.  více

Předposlední koncert brněnského hudebního festivalu Expozice nové hudby nesl název Příběh utrpení a naděje a postavil vedle sebe ve středu 17. října hudbu skladatelů Fausta Romitelliho a Francesca Filideie a výběr z poezie básníka, překladatele a esejisty Jana Zahradníčka. Vzhledem k tématu večera se hudební produkce odehrála v kapli bývalé brněnské káznice. Příznačně (i přízračně) zvolený podnázev koncertu Dům strach vycházel ze stejnojmenné Zahradníčkovy básnické sbírky. O uměleckou recitaci se postaral Otakar Blaha, díla obou skladatelů pak provedlo hudební těleso Brno Contemporary Orchestra pod vedením dirigenta Pavla Šnajdra. Koncert/představení režíroval Radim Nejedlý.  více

Jubilejní 25. ročník olomouckého Podzimního festivalu duchovní hudby se blíží ke konci. Před závěrečným Verdiho Requiem přehlídka ještě včera nabídla koncert brněnského komorního sboru Ensemble Versus pod vedením Vladimíra Maňase a souboru renesančních dechových nástrojů s doprovodem continua Capella Ornamentata pod uměleckým vedením jeho zakladatele Richarda Šedy v olomouckém kostele Zvěstování Páně. Obě tělesa se věnují převážně interpretaci duchovní hudby 16. a 17. století a podílela se na mnoha jiných společných projektech. V roce 2017 vzniklo z této spolupráce CD věnované dílu pozdně renesančního skladatele Nicolause Zangia, jehož skladby na nedělním koncertu též zazněly.  více

Festival Expozice nové hudby konfrontuje již jedenatřicet let brněnské posluchače se soudobou českou i zahraniční tvorbou. Za tuto dobu si festivalové koncerty dokázaly získat oddané publikum toužící zažít netradiční hudební díla a experimenty na vlastní kůži. Podzimní část nového ročníku včera zahájil vokální cyklus Canti del Capricorno italského skladatele Giacinta Scelsiho v sólovém provedení sopranistky Lore Lixenberg.  více

Milovníci jazzu i artificiální hudby si včera večer přišli na své. Filharmonie Brno zahájila koncertem v Besedním domě již pátou sezónu abonentní řady s názvem Jazz & World Music. Brněnští filharmonici společně s hudebním tělesem Matúš Jakabčic Quintet interpretovali světové skladby – nejen jazzové – v aranžmá vedoucího souboru Matúše Jakabčice. Koncert řídil dirigent a skladatel Pavel Šnajdr.  více