Národní divadlo Brno uvede Carmen v mezinárodním obsazení

7. březen 2016, 16:00

Národní divadlo Brno uvede Carmen v mezinárodním obsazení

Po roce se na prkna Janáčkova divadla vrací opera Carmen v novém nastudování. V titulní roli Carmen se představí hostující maďarská mezzosopranistka Atala Schöck, jako don José rumunský tenorista Alexandru Badea.

Po roce se vrací Bizetova Carmen v novém nastudování. Předešlá inscenace v režii Ladislava Štrose a Jana Zbavitele měla premiéru v roce 1998, derniérována byla v minulé sezóně. Nyní operu uvede hostující režisér Tomáš Pilař. Jde o jeho druhé působení v Janáčkově divadle, dříve zde nastudoval operetu Polská krev. Pilařova režijní koncepce Carmen vychází především z novely Prospera Mériméa, která posloužila jako námět libreta a taktéž čerpá z původního libreta (které má v dnešní době několik již verzí). Takřka všechny recitativy jsou v novém nastudování podány jako dialogy, je zde rozšířena scéna “hádka dělnic” a nově také zazní árie Moralese.

Maďarská mezzosopranistka Atala Schöck hostuje v Janáčkově opeře poprvé. Za posledních šest let se objevila jako Carmen v šesti inscenacích napříč Evropou. Atala Schöck pravidelně spolupracuje například s Maďarskou státní operou, Theater an der Wien a National Opéra de Paris.

Brněnská Carmen je zasazena do 40.let 19.století. Výtvarné zpracování Aleše Valáška pracuje zejména s krabicemi od tabáku, jejichž množství se postupně zmenšuje a zrcadlí tak prázdnotu života dona Josého. Kostýmy jsou šity ze zakázkově tištěných látek, které vznikly přímo pro inscenaci.

Premiéra se uskuteční 18. března 2016 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Foto Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Carmen

18.3.2016, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Opera George Bizeta Carmen je čtvrtou premiérou sezóny. V nastudování mladého operního režiséra Tomáše Pilaře a pod taktovkou Ondreje Olose vystoupí v hlavních rolích Jana Hrochová, Alexandru Badea, Jakub Kettner a další.  více




Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější