Nová sezona Filharmonie Brno ve znamení velkých děl a oslav významných výročí

Nová sezona Filharmonie Brno ve znamení velkých děl a oslav významných výročí

Podobu nadcházející 69. sezony Filharmonie Brno spojují tři čísla – 90, 200 a 150. Celá sezona se ponese v duchu oslav mnoha výročí, uvedení několika veleděl a vysoké koncentraci světových sólistů jako jsou sopranistka Chen Reiss, tenorista Christoph Prégardien, klavírista Alexandr Tharaud, violoncellista Steven Isserlis, bicistka Adélaïde Ferrière nebo houslista a dirigent Fabio Biondi.

„Devadesátka se váže k nejvýznamnějšímu projektu sezony, k Mahlerově Písni žalobné. Uvedeme ji v původní třívěté podobě na den přesně devadesát let od její světové premiéry. Ta se uskutečnila v Brně, pod vedením Mahlerova synovce a v podání rozhlasového orchestru, ze kterého se později etablovala naše filharmonie. Baladický příběh v původní podobě bývá slyšet vzácně, protože autor dílo revidoval a rozsáhlou první větu vyškrtl,“ vysvětlila ředitelka Filharmonie Brno Marie Kučerová. Sólového partu se ujme jedna z nejuznávanějších světových sopranistek Chen Reiss. „V této sezoně se nám podařilo pozvat několik hvězdných světových sólistů, Chen Reiss je patrně největší z nich,“ zdůraznila Kučerová. Doplnila, že devadesátka se váže také k výročí narození Alfreda Schnittkeho, který patří mezi emblematické autory tělesa, protože je pravidelně uváděn v každé sezoně.

Dílo Gustava Mahlera se pojí s další výraznou dramaturgickou linií sezony, s pokračujícími oslavami Roku české hudby a otázkou, co vše tvoří českou hudební kulturu. Je to Mahler? Korngold? Rejcha? Všichni narození v Česku, ale přiřazováni k zemím, kde později žili. Všechny tři posluchači v nadcházející sezoně uslyší. „Dvoustovka patří samozřejmě Bedřichu Smetanovi, kterého při zahajovacím koncertě uctíme spolu s autorem slavícím stejné výročí: s Antonem Brucknerem,“ vysvětlil šéfdirigent Dennis Russell Davies, který patří k světově uznávaným znalcům Brucknerova díla. České autory připomene také například speciální dvořákovský koncert s violoncellistkou Laurou van den Heijden. „Těším se na všechna veledíla, která uvedeme, a že jich letos není málo. Chystáme třeba Händelova Mesiáše, a to v nádherné Mozartově úpravě, která je etalonem kultivované a procítěné interpretace tohoto kusu, navíc s tenoristou Christopherem Prégardienem, který letos v lednu uhranul brněnské publikum Schubertovými písněmi. Uvedeme také velkolepé Stvoření Josepha Haydna nebo Šostakovičovu Čtvrtou symfonii,“ informoval Davies.

Do Brna se vrátí jeden z mezinárodně nejuznávanějších klavíristů své generace, Alexandre Tharaud. „Oslavíme s ním 150. výročí narození Maurice Ravela. Čeká nás velkolepý, kompletně ravelovský večer s oběma jeho klavírními koncerty a suitou z baletu Daphnis a Chloé a choreografickou básní La valse. Ravelovy klavírní koncerty má Tharaud ve svém repertoáru od mladistvých let, nahrál je ovšem až loni, ve svých pětapadesáti letech. Jeho album je fantastické a velmi oceňované, skutečně se těším, až jej uslyšíme v Brně, v živém podání,“ upozornil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Doplnil, že velkému koncertu s orchestrem bude předcházet Tharaudův recitál, kde kromě Ravela zazní i Bach a Dukas.

Brněnští posluchači se mohou těšit na velké množství mezinárodních hvězdných sólistů: zmíněnou sopranistku Chen Reiss, tenoristu Christopha Prégardiena a klavíristu Alexandra Tharauda, kromě nich také na violoncellistu Stevena Isserlise, bicistku Adélaïde Ferrière nebo houslistu a dirigenta Fabia Biondiho. „Na jeho předvánoční koncert se mimořádně těším. On je opravdová legenda v oblasti poučené interpretace, založil a vede světoznámý soubor Europa Galante,“ zdůraznila Kučerová.

Kromě ostřílených hvězd dostanou v sezoně výrazný prostor mladé talenty, například Trio Bohémo, Petr Nekoranec nebo Lada Bočková. „Nově jsme zařadili Koncert s laureáty, na kterém představíme vítěze významných mezinárodních soutěží. Těší nás, že jedním z nich je náš kontrabasista Ondřej Sejkora,“ řekl Mikeš.

Nadcházející sezona pokračuje v uvádění znovuobjevovaných českých autorů, tentokrát Václava Huga Voříška, Jana Dismase Zelenky a tradičně Antonína Rejchy. Pokračuje také loňská novinka, edukační projekt V orchestru, kdy posluchači sedí při koncertě mezi hráči. „Pro obrovský zájem jsme rozšířili naše dětské koncerty. Sobotní Rodinné abonmá, které je roky beznadějně vyprodáno, budeme nově hrát dvakrát, nejen dopoledne, ale i odpoledne. Stejně tak přidáváme jeden čas k abonmá Komorní rodinná odpoledne. Nově hrajeme ve dvou časech, ve dvě a ve čtyři odpoledne,“ uvedla vedoucí edukací Filharmonie Brno Kristýna Drášilová.

Orchestr čekají hostování na prestižních mezinárodních pódiích v rakouském Grafeneggu, Linci a Vídni, v polských Katovicích a podzimní turné v Jižní Koreji. „Výrazně posilujeme naši roli významného hráče na mezinárodní koncertní scéně, vytváříme totiž programy, které se po právu řadí k nezajímavějším a nejsmysluplnějším v celé Evropě,“ zdůraznil Davies.

Prodej nové sezony začíná v pondělí 27. května v 8:00. Je určen pro všechny abonenty, kteří si chtějí obnovit své předplatné, což mohou udělat on-line z domova nebo přijít fyzicky do předprodeje Filharmonie Brno. V ten den se začnou prodávat také všechny mimořádné koncerty a vstupenky na Festival Špilberk. V pondělí 17. června pak začíná prodej všech neobnovených abonentních míst a také Sezony na míru.

Filharmonie Brno/ foto archiv souboru

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Festival Concentus Moraviae nabízí nejen zajímavá místa, ale také interprety. Výjimku v konceptu tvořil open air koncert konaný ve čtvrtek 13. června na náměstí 1. května v Kuřimi, který byl propojen s městskými oslavami. V podvečer se v hodinovém vstupu publiku představilo české těleso Epoque Quartet v obsazení David PokornýVladimír Klánský (housle), Alexey Aslamas (viola), Vít Petrášek (violoncello), které mnozí znají z televizního pořadu Star dance. Kuřim však v tomto roce není jediným oslavencem, jelikož i samotné kvarteto letos slaví 25 let svého působení.  více

Když se hovoří o českém funku, je nemožné nezmínit osobnost producenta, klávesisty a zpěváka Romana Holého, který je neodmyslitelně spjat jak s mnoha hudebními projekty, tak se současnou populární hudební scénou. V současné době živě vystupuje především s kapelami Monkey Business a J.A.R., bez kterých si lze český funk jen stěží představit. Obě kapely vystoupily v rámci Gregoryfestu 2024 ve čtvrtek 13. června v Amfiteátru Starý pivovar v brněnských Řečkovicích.  více

Nejčtenější