Nové CD Filharmonie Brno: Vydává průřez tvorbou Arvo Pärta

Nové CD Filharmonie Brno: Vydává průřez tvorbou Arvo Pärta

Filharmonie Brno vydává třetí CD na svém labelu, zaznamenává průřez tvorbou estonského skladatele Arvo Pärta, který nahrávku průběžně konzultoval. Nahrávání alba vedl Dennis Russell Davies.

Nahrávka vznikla pod vedením uměleckého ředitele a šéfdirigenta filharmoniků Dennise Russella Daviese, sólového partu v Lamentate se ujala klavíristka Maki Namekawa. „Nápad natočit takto koncipované album se zrodil poté, co jsme na podzim 2020 uvedli na svém abonentním koncertě Lamentate a záhy na festivalu Janáček Brno Symfonii č. 3. Bylo to večer před vyhlášením lockdownu a věděli jsme, že ten rok hrajeme nejspíše naposled pro živé publikum. Jedinou možností pak dlouhé měsíce bylo streamování a nahrávání. Album je tak poctou velkému současnému skladateli, ale i mementem složité doby, ve které vzniklo a která Pärtovu nadčasovou hudbu tolik potřebuje,“ vysvětlil dramaturg Filharmonie Brno Vítězslav Mikeš. Doplnil, že nahrávka vznikla v listopadu 2020 v Besedním domě.

Šéfdirigenta Daviese pojí s Pärtem dlouholeté přátelství, i díky tomu je považován za jednoho z nejlepších a nejautentičtějších vykladačů jeho orchestrálního díla. Přátelství využil například při konzultacích nad nejasnými místy v partituře Nekrologu. S ohledem na to, že se Pärt ke svým raným skladbám příliš nevrací, přidává možnost dialogu s ním této nahrávce na cennosti. „To, že se Arvo těší celosvětové úctě a oblibě, považuji za jeden z nejdůležitějších a nejvítanějších aspektů současného hudebního života. Na tento náš projekt jsem nesmírně hrdý, protože tři mistrovská díla, která prezentujeme, představují umělecký oblouk jeho životní cesty, jeho tvůrčího myšlení, které se vyvinulo velmi dramatickým způsobem,“ uvedl Davies.

booklet_filharmonie_brno_Arvo Part

Úvodní jednovětý dodekafonický Nekrolog z roku 1960 zajistil Pärtovi v kruzích stejně smýšlejících kolegů uznání, zároveň ho ale uvrhlo v nemilost oficiálních struktur, takže byl na několik let uložen do trezoru. Ve skutečnosti se totiž jedná o nekrolog za živými, nikoliv za mrtvými.

Pärtova Třetí symfonie ilustruje období, ve kterém se ponořil do studia středověké hudby, několik let téměř nekomponoval a nalezl „starou hudbu pro přelom druhého a třetího milénia“. Třívěté dílo se vyznačuje gotickou majestátností, jednoduchostí, diatonikou a statičností inspirovanou gregoriánským chorálem a ranou polyfonií. Všechny tři věty přitom na sebe navazují bez přerušení.

K rozsáhlé formě pro velký symfonický orchestr se Pärt ojediněle vrátil v roce 2002 klavírním koncertem Lamentate. „Není to klavírní koncert v pravém slova smyslu, sólový nástroj je zcela prost jakékoliv technické brilance, jeho virtuozita je jiného řádu a podléhá filozofické stránce díla,“ upozornil Mikeš.

Skladba je poctou monumentální soše Marsyas sochaře Anishe Kapoora. Sto padesát metrů dlouhý, sytě rudý artefakt je pravděpodobně největší skulpturou, která byla kdy vystavena v interiéru. V londýnské Tate Modern byla instalace koncipována tak, aby z žádného místa dílo nemohlo být shlédnuto jako celek – uchovávajíc si svá tajemství a vyvolávající v divákovi ohromení a stísněnost současně, tedy to, co člověka provází při pomyšlení na život a smrt.

Dennis Russell Davies/ foto archiv FB

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Na prkna Janáčkova divadla zavítala v české premiéře opera Král Roger polského hudebního skladatele Karola Szymanowského. Titulní postavy se zhostil Jiří Brückler, královu choť, Roxanu, ztvárnila Veronika Rovná, Rogerovy pravé ruky, mudrce Edrisiho, se ujal Vít NosekPetr Nekoranec vystoupil coby Pastýř a hlavní zdroj Rogerova příkoří. Roli Velekněze nastudoval David Szendiuch, jako Diakonistka se objevila Jana Hrochová a sólový soprán a tenor zazněly v podání Evy Daňhelové a Pavla Valenty. Kromě sólistů vystoupil také Sbor a orchestr Janáčkovy opery NdB pod vedením Martina Buchty a Dětský sbor Brno se sbormistryní Valerií Maťašovou. Režie byla dílem Vladimíra Johna, scénu navrhl Martin Chocholoušek a kostýmy Barbora Rašková. Světelného designu se chopil Martin Kroupa a choreografii zpracovali Jan Kodet a Michal Heriban. Hudebního nastudování se ujal Robert Kružík, který premiérové provedení rovněž řídil.  více

Mezinárodní hudební festival Concentus Moraviae, který každoročně přináší světové interprety a vedoucí osobnosti artificiální hudby do více než dvaceti měst na Moravě a v Dolním Rakousku, zahájil v sobotu 31. května v Porta coeli v Předklášteří svůj jubilejní 30. ročník. Hudební náplní večera se stala polyfonie z přelomu 14. a 15. století v provedení souboru Graindelavoix pod vedením dirigenta, spisovatele, filmaře a antropologa Björna Schmelzera.  více

Šestý koncert abonentního cyklu Filharmonie doma, který nesl název Beethoven, „český Beethoven“ a Martinů, se uskutečnil ve čtvrtek 22. května v Besedním domě. Jak název napovídá, na programu se objevila díla Jana Václava Huga Voříška, Bohuslava Martinů a Ludwiga van Beethovena. Do čela Filharmonie Brno se tentokrát postavila dirigentka Alena Hron a v první polovině koncertu brněnský orchestr doplnilo Trio Bohémo ve složení Matouš Pěruška – housle, Kristina Vocetková – violoncello a Jan Vojtek – klavír. Celý večer byl věnován nedávno zesnulé prof. Aleně Štěpánkové Veselé, brněnské varhanici, bývalé rektorce JAMU a jedné z nejvýraznějších osob brněnského kulturního dění.  více

Stejně jako v životě a tvorbě Dušana Holého i na koncertě se střídaly dvě polohy lidové písně. První z nich, věrná tradici a zakořeněná ve svém přirozeném prostředí regionu, zazněla v podání Horňácké muziky Petra Mičky. Druhá - výrazně stylizovaná a přetvořená pro potřeby koncertního provedení - zazněla v úpravách pro BROLN v současné době pod dirigentským smyčcem primáše Petra Varmuži.  více

Městské divadlo v Brně nejnověji uvádí Šakalí léta tedy původně filmový muzikál z období padesátých let, který vznikl na motivy povídek spisovatele Petra Šabacha. Film Šakalí léta natočil Jan Hřebejk a provázely jej písně Ivana Hlase. V roce 1993 získal jako první snímek také nově vzniklou oborovou cenu Český lev, a to hned ve čtyřech kategoriích. Bylo jen otázkou času, kdy po látce šáhne divadlo, k čemuž došlo v roce 2001 v Plzni. A muzikálová Šakalí léta od té doby mocně brázdí republiku…  více

Nejčtenější