Nové hudební těleso - Chamber Symphony Orchestra Brno

Nové hudební těleso - Chamber Symphony Orchestra Brno

V Brně vzniká nový komorní orchestr mladých se zaměřením na interpretaci klasické hudby. Cílem letošní sezóny je nastudování a provedení Symfonie č. 1 „Titán“ od Gustava Mahlera v komorním obsazení pro patnáct hráčů a dirigenta.

Celý orchestr se skládá z mladých a talentovaných hudebníků, které spojuje zájem o stejnou hudební tvorbu. Komorní ansámbly tohoto typu jsou v České republice vzácností, a proto být členem je pro mladé umělce jedinečnou příležitostí k nasbírání cenných zkušeností. Orchestr si vybral kompozici Gustava Mahlera právě pro její výsostné postavení v symfonickém světě. Symfonie č. 1 „Titán“ je v původním obsazení skladbou pro velký symfonický orchestr čítající sto hráčů. Její provedení je poněkud náročné a obtížné co do volby prostoru a množství hráčů, a z tohoto důvodu symfonii takřka výhradně provádějí velké symfonické orchestry.

Chamber Symphony Orchestra Brno pracuje s úpravou pro patnáct hráčů z pera britského aranžéra Iaina Farringtona. Pouhých patnáct sólistů dokáže vytvořit zvuk velmi se podobající barvě symfonického orchestru a umožní tak posluchačům seznámit se s tímto velkolepým dílem v mnohem intimnějším duchu komorní hudby.

Kvůli technické náročnosti této symfonie se hráči rozhodli požádat o spolupráci profesionálního dirigenta Stanislava Kummera, pedagoga na konzervatoři v Brně a šéfdirigenta Symfonického orchestru Konzervatoře Brno. Mahlerova symfonie bude provedena 20. května od 19:00 v Konventu milosrdných bratří.

Vynikající moravský cimbalista Dalibor Štrunc (1966) vyšel z folklorního prostředí na Valašsku a po absolutoriu brněnské konzervatoře prošel celou řadou muzikantských angažmá – od klasické hudby přes folklor až po dlouholeté členství ve skupině Javory Hany a Petra Ulrychových. Je tomu už neuvěřitelných pětadvacet let, co zformoval skupinu s názvem Cimbal Classic, v níž začal postupně uplatňovat své autorské představy nejen muzikantské, ale i písničkářské. Cimbal Classic se od té doby stal stálicí naší folkové scény a svébytným pojmem. Letos své výročí oslaví novým CD a řadou koncertů.  více

Pondělní koncert dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae na nádvoří boskovického zámku představil tradiční portugalskou písňovou formu – fado. Festivalové téma La voce - Hlas se tak inspirovalo jedinečným, osobitým hudebním stylem, který si vystačí s úsporným hudebním doprovodem; prezentuje totiž silně emotivní, takřka fyzický prožitek sdělitelný i přes jazykovou bariéru. Tak jej prezentovala čtveřice zpěváků a hudebníků, kteří se v tuzemsku představili vůbec poprvé.  více

Brněnské kolo, tedy nová hudební komedie z produkce Městského divadla Brno, se přikutálelo do Biskupského dvora. Titul je dalším autorským příspěvkem v sérii zdejších open air představení, které využívají magické kulisy komplexu historických budov s katedrálou v pozadí. Zábavná šaráda spojuje historická fakta i místní legendy s muzikou a s fantaskní pohádkovou story. A jak už tak tak u podobných inscenací bývá, někdy je výsledek zábavnější a jindy méně.  více

Přívětivý malý amfiteátr na nádvoří radnice v Ivančicích se stal dějištěm jednoho z koncertů dvaadvacátého ročníku mezinárodního hudebního festivalu třinácti měst Concentus Moraviae. Tradiční hostitelské město festivalu s jeho letošním tématem La voce - Hlas nabídlo publiku unikátní srovnání Janáčkova kompozičního pojetí horňáckých písňových motivů uvedených ve sbírce Moravská lidová poezie v písních s autentickou interpretací tradiční horňácké lidové muziky.  více

Že je Iva Bittová technicky dokonalejší, všestrannější i výrazově zajímavější zpěvačka než letošní držitelka hned několika Andělů Lenny (nic proti ní), beru jako nezpochybnitelný fakt. Přesto nové album skupiny Čikori, dlouho očekávané, vycizelované a ještě barevnější, než si kdo troufal odhadovat, nezískalo žádnou výroční cenu, a dokonce se neobjevilo ani v žánrových nominacích. Příčiny jsou minimálně dvě. Jednak album At Home vyšlo na samém konci roku 2016, a tedy se nikoli de iure (tedy vzhledem k Andělům a jiným cenám), nýbrž de facto se jedná o desku roku 2017. Skupina ostatně jednu z jejích oficiálních veřejných prezentací naplánovala na červnový festival Respect do Prahy. Druhým důvodem je pak neuchopitelnost alba. Iva Bittová a Čikori sice nahráli posluchačsky překvapivě přístupnou nahrávku, která je však na žánrové ceny příliš nadžánrová a na ceny mainstreamové bohužel stále příliš alternativní (což není ovšem chyba muzikantů, ale hodnotitelů).    více