Nové mysterium coby poslední koncert Brno Contemporary Orchestra v letošním roce

14. prosinec 2023, 13:00

Nové mysterium coby poslední koncert Brno Contemporary Orchestra v letošním roce

Brno Contemporary Orchestra uvede ve světové premiéře kompozici ARBOR (Strom) od Maria Buzziho. Koncert s názvem Nové mysterium aneb „Vyprávění o hudbě, která neumí kázat“ je 3. dílem z cyklu Neviditelné město.

Třetí díl z cyklu Neviditelné město se odehraje ve vánoční atmosféře husitského chrámu v Brně – Tuřanech. Nové mysterium poodkrývá tajemství, která ve všech společnostech i náboženstvích zahalují období zimní rovnodennosti. Láska, radost, společenství, štěstí i víra jsou obsaženy ve skladbách vybraných skladatelů a skladatelek dvacátého i jednadvacátého století. Ve světové premiéře zazní kompozice ARBOR (Strom) od Maria Buzziho, která je úžasnou kronikou jedné rodiny i nás všech Středoevropanů. V české premiéře pak zazní Štědrovečerní koncert Luigiho Dallapiccoly na překrásný, láskyplný text Jacopone de Todiho a snivá roční období od nedávno zesnulé Kaii Saariaho. Klid a mír nabídne meditativní kompozice tatarské skladatelky Sofie Gubaiduliny a na závěr již tradiční Hra s jesličkami od Miloslava Kabeláče připomene krásnou tradici vánočních koled.

Inspirací třetího dílu cyklu Neviditelné město byl Vánoční sjezd antroposofické společnosti, nedílnou součástí brněnského koncertu je též architektura budovy, ve které se koncert odehrává – chrám církve československé husitské v Tuřanech, postavený v letech 1927-28 tuřanským rodákem, architektem Jaroslavem Kinclem a oltářní obraz Světlo pravdy ve tvaru půloblouku, namalovaný v roce 1935 Rudolfem Kunderou. Vše bude navíc doplněno tanečními intervencemi Kristýny Kmentové v choreografii Martina Svobodníka a krátkou přednáškou Aleše Filipa o Rudolfu Kunderovi a jeho „tuřanské epopeji“.

„Inspirací dalšího z výletů do Neviditelného města souboru Brno Contemporary Orchestra byl Vánoční sjezd antroposofické společnosti, který proběhl kolem Vánoc v roce 1923. Právě zde bylo formulováno Nové mysterium. Nebojte, nevstupujeme na pole esoterických věd a okultismu, ale možná krapet nabouráváme ono bytostně tradiční, a v mnoha ohledech zkomercionalizované, nahlížení na Vánoce jako lidové svátky konzumu. Neopouštíme křesťanskou tradici, ale pojímáme ji v mnohem otevřenějším konceptu individuálních prožitků postavených na lásce, živoucí tradici a rozjímání nad ní, na rodinných vztazích a vazbách k předkům, na opěvování přírody i veskrze lidové hře s jesličkami. To vše v pestré škále jazyků poezie i soudobé hudby,“ představuje projekt dramaturg Viktor Pantůček.

„Proč je koncert zrovna v Husově sboru v Tuřanech? Budova se nachází pár metrů od mého rodného domu, narodil jsem se 17.6.1975 v Tuřanech, a pár metrů od domu, kde dosud bydlím. Výtvarník Rudolf Kundera se narodil 9. března 1911 v Tuřanech a architekt Jaroslav Kincl se narodil 25.10.1900 v Tuřanech. Všechny nás tedy spojuje místo narození a tato budova, ve které se koncert odehraje. Je to náhoda? Já na náhody nevěřím a vy? Přijďte si ověřit, jestli mám pravdu,“ zve na koncert dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr. Koncert proběhne 18. prosince 2023 od 19:00 v Husově sboru v Tuřanech.

Luigi Dallapiccola – Concerto per la notte di Natale dell’anno 1956 (1956-1957)
Sofia Gubaidulina – Meditation über den Bach-Choral (1993)
Mario Buzzi – ¡ARBOR? (objednávka BCO)

Kaia Saariaho – Tag des Jahrs (2002)

Miloslav Kabeláč – Hra s jesličkami (1937)

Irena Troupová – soprán
Daria Savvateeva – cembalo
Martin Kotulan, Kornel Mikecz – bas
František Sliž – tenor

BAS – Brněnský akademický sbor

Kristýna Kmentová – tanec

Martin Svobodník – choreografie 

Aleš Filip – komentář k obrazu Světlo pravdy 

Pavel Šnajdr – dirigent
Brno Contemporary Orchestra

Foto archiv BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější