Operky v Radosti. Hudební divadlo pro děti od Svěráka a Uhlíře

Operky v Radosti. Hudební divadlo pro děti od Svěráka a Uhlíře

Nová inscenace v Divadle Radost spojuje několik pohádek pro děti. Společné dílo Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře nese podtitul Něco většího než písnička, ale menšího než muzikál. Režie se ujal Jiří Hajdyla.

Čtveřice hudebních pohádek autorů Jaroslava Uhlíře (hudba) a Zdeňka Svěráka (veršovaná libreta) vznikala postupně pro hudební televizní pořady pro děti s názvem Hodina zpěvu. Budulínek 2004, Červená Karkulka 2005, O dvanácti měsíčkách 2007 a O Šípkové Růžence 2008. Hodina zpěvu byly vždy písničky z dílny obou autorů a ve výše uvedených letech byly součástí pořadu také tyto krátké pohádky. V podání dětského sboru za doprovodu klavíru a za spoluúčinkování obou autorů. V roce 2016 vyšly společně na písňovém albu nazvaném OPERKY. Spojením Šípkové Růženky, Červené Karkulky a O dvanácti měsíčkách vznikl také filmový scénář pro pohádku Tři bratři. Film natočil Jan Svěrák, premiéru měl v roce 2014. Premiéra Operek je ohlášena na 4. března 2022 od 18:00.

Dalším inspiračním zdrojem pro inscenaci byla ilustrační tvorba Vlasty Baránkové, brněnské výtvarnice, malířky a ilustrátorky mj. téměř všech knižních vydání „zpěvníků“ obou autorů. Scénografii Pavla Hubičky tak doplňují loutky i scénické prvky, vycházející z ilustrací, kreseb i grafiky Baránkové. Hrají a zpívají: Helena Pešková Dvořáková, Eva Koupová, Míša Rotterová, Pavel Jan Riedl, Petr Šmiřák a Matěj Tauš.

Foto archiv Divadla Radost

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější