Oslavte Beethovenovo výročí online s Graffovým kvartetem

Oslavte Beethovenovo výročí online s Graffovým kvartetem

Graffovo kvarteto připravuje na středu online přenos záznamu z koncertu s názvem "Beethoven a jeho doba" z cyklu Vox Imaginis, který pořádá Moravská galerie v Brně.

Záznam zkrácené verze pásma mluveného slova a hudby s názvem "Beethoven a jeho doba" je součástí cyklu Vox Imaginis, který pořádá Moravská galerie v Brně ve spolupráci koncertní agentury MgA. Jiřího Besperáta a Uměleckého sdružení ARS COLLEGIUM BRNO-spolku pro komorní hudbu. Koncert můžete sledovat ve středu 16. prosince 2020 od 19:00 na YouTube kanálu Moravské galerie.

Koncert proběhl bez publika minulý týden v Místodržitelském paláci a je věnován 250. výročí narození Ludwiga van Beethovena. Právě na datum 16. prosince totiž připadá domnělé datum jeho narození, záznam v matrice uvádí jako den křtu 17. prosince a dle zvyklostí v jeho době byly děti křtěny bezprostředně den po narození. V podání rezidenčního soboru cyklu Vox Imaginis - Graffova kvarteta (Štěpán Graffe a Lukáš Bednařík - housle, Lukáš Cybulski - viola, Michal Hreňo - violoncello) zaznívají v rámci koncertu části z Beethovenova prvního Smyčcového kvartetu F dur, op.18 a posledního kvartetu op. 135, který v poslední části přináší Mistrem vloženou otázku "Muß es sein"? Hudbu propojují Beethovenovy osobní texty a dobové dopisy v přednesu herce brněnského Národního divadla Vladimíra Krátkého. V průběhu večera je vystavena Stříbrná plastika Karla Malicha (1942) ze sbírek Moravské galerie v Brně. Graffovo kvarteto v roce 2020 zahájilo v lednu Beethovenův rok provedením jeho děl v americkém Bloomingtonu a symbolický oblouk by měl být uzavřen v rámci koncertu, který je součástí souborného provedení Beethovenových kvartetů předními kvartetními soubory v pražském Rudolfinu v koncertní řadě Českého spolku pro komorní hudbu v dubnu 2021. Živé provedení kompletní verze koncertu brněnského beethovenského večera v rámci cyklu Vox Imaginis je přesunuto do roku 2021.

Graffovo kvarteto při nahrávání/ foto archiv umělců

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Jedno starší – pravda, ne úplně typické – album skupiny Květy začínalo slovy: „Nejtišší kapela na světě tak, aby nerušila sousedy.“ To nejnovější, nazvané trochu záhadně Květy Květy, začíná textem: „Řítíme se do tmy tou největší rychlostí.“ Dá se něco vyvozovat z toho, že kapela kolem Martina E. Kyšperského v nejpomalejším roce, v době lockdownu, přišla s nejrychlejším a možná s nejenergičtějším albem za svou kariéru? Nebo je důležitější, že přes veškerý tlak, který z Květů Květů coby kolektivní práce vyvěrá, jde vlastně o velmi samotářskou a intimní desku?  více

Sedmý rok své oficiální existence završil brněnský bigband Cotatcha Orchestra dlouho připravovaným debutovým albem autorských skladeb tří komponistů – většinou z pera pianisty Martina Konvičky, s mírným přispěním Jiřího Levíčka a bandleadera Jiřího Kotači. Název Bigbandová elektronika/Bigband Electronics naznačuje, že skladby překračují čistě jazzový rámec směrem k různým nadžánrovým fúzím, ale pevné mantinely tím rozhodně nevymezuje.  více

Tomáš Kytnar, šéf brněnského klubu Stará Pekárna a kapelník skupiny Tady To Máš, léta zhudebňoval slovenské texty. Několik svých alb postavil na poezii současných slovenských básníků Judity Kaššovicové a Erika Ondrejičky. Na otázku, jestli se českým textům vyhýbá záměrně, v rozhovoru pro Brno – Město hudby v roce 2013 odpověděl: „Opravdu trochu přemýšlím o češtině, ale nějak systematicky hledat nebo si dávat inzerát rozhodně nebudu. Jako slovenští básníci vlastně přišli ke mně, musí cestou náhody přijít i ti čeští, nebo ne?“ Uplynulo sedm let. Kytnar od té doby se svou skupinou vydal „slovenská“ alba Srdiečka tiché a Krajina diamantov a… letos přichází změna. Novinka Ryba Květovoň propojila Kytnarův typický skladatelský rukopis s českou poezií Bogdana Trojaka.  více

Poetický název Květy nevadnoucí za sebou skrývá prozatím poslední vydavatelský počin Jiřího Plocka. Kompilační CD oslavuje čtvrtstoletí od vzniku moravské folklorní řady v jeho vydavatelství GNOSIS BRNO. Jde o čtrnáct alb, která vznikala mezi lety 1995 až 2005.  A nejsou to alba ledajaká. Nadšení a cit Jiřího Plocka pro píseň je nesporný, z nahrávek však dýchá mnohem víc. Jde například o zápal samotných zpěváků, který Jiří Plocek během natáčení rozdmýchával, nechal je hrát a zpívat podle jejich vůle a nálady. Musím zdůraznit také samotný výběr interpretů. Jména jsou to dnes již opravdu ikonická – František Okénka, Zdeněk Kašpar, Karel Rajmic, Vlasta Grycová, Jiřina Miklošková a mnozí další. Někteří z nich už bohužel opustili tento svět. Jiní, které na albu slyšíme jako nadané děti, sami už vychovávají další generace zpěváků, například Tomáš Beníček. Záměrně zmiňuji zpěváky, samotné album je i po hudební stránce kvalitní. Všechny písně jsou však přednášeny výjimečnými interprety. I to jim v duchu živé lidové tradice dodává jedinečnost.  více

Dva roky po monotematickém albu Bleděmodré město, za které získala nominaci na žánrového Anděla, vydala brněnská skupina Nevermore & Kosmonaut novinku se záhadným názvem XCR-9. Více prozrazuje podtitul Písně do rakety. Zatímco na minulém albu jsme se s Michalem Šimíčkem a jeho kapelou procházeli ulicemi města Brna, tentokrát nás písničkář, který léta používá přezdívku Kosmonaut, bere na fiktivní cestu do vesmíru.  více