Osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče

22. leden 2024, 10:00

Osm bicistů zahraje na plechovky, hodinové pružiny i květináče

První koncert svého druhu v historii brněnské filharmonie – sóla se totiž ujmou nástroje, které obvykle bývají ukryté vzadu za orchestrem. Osm bicistů obsadí část hlediště, posluchači budou sedět v jejich blízkosti a také na podiu. Bicisty doplní houslista Milan Pala. Tři z pěti skladeb zazní v české premiéře.

„Kromě klasických nástrojů hrajeme například i na velké plechovky, brzdové kotouče, hliněné květináče, železné trubice, struny od kontrabasu nebo třeba hodinářské bicí péro, což je pružina z pendlovek,“ uvedl šéf bicistů Filharmonie Brno Lukáš Krejčí. Všechny netradiční předměty se podle něj používají pro větší zvukovou barevnost, proto, aby nezněly jen zvuky ušlechtilé, ale i syrové a zajímavé, které lidé z koncertních síní neznají. Koncertu, který proběhne 24. ledna 2024, předchází setkání s bicisty, které povede dramaturg Vítězslav Mikeš. Koná se od 18:00 v ředitelském salonku Besedního domu a může na něj přijít každý, kdo má vstupenku na koncert. Kapacita je omezena, místo se dá rezervovat na adrese info@filharmonie-brno.cz.

V úvodní skladbě večera se představí postupně všech osm bicistů. Koncert otevře skladba 24 Loops francouzského skladatele Pierra Jodlowského zkomponovaná na principu nabalující se melodie. V hledišti bude rozmístěna sestava bicích nástrojů, kolem které se všichni vystřídají a díky nahraným smyčkám vytvoří před závěrečnou improvizací hutný zvuk. Výsledkem je meditativní až hypnotický charakter díla.

Následuje Psalmus Niger brněnského skladatele Miroslava Ištvana, a to téměř na den přesně padesát let od své premiéry, kterou tehdy provedli bicisté Filharmonie Brno v sále Besedního domu. Ištvan ve skladbě pracuje se rytmy západní Afriky. „Afronegerská hudební kultura je plná rytmické rozmanitosti a barevnosti a svým bezprostřední vztahem k okolnímu světu a přírodě,“ popsal kdysi svoje dílo autor. Skladba je rozčleněna do dvou přibližně tříminutových vět, které mají poněkud rozdílný, kontrastní charakter daný samotnou instrumentací. Pojítkem je rytmické bubnové ostinato či marimbový a xylofonový refrén.

Mezinárodně uznávanou litevskou skladatelku Ramintu Šerkšnytė představí skladba Idée fixe. Jak název napovídá, je postavena na opakujícím se motivu s rostoucí dramatičností, kterou utnou až burácející bubny následně končící v tichu. Na minimalismus Šerkšnyté naváže minimalismus Estonce Arvo Pärta ve skladbě Fratres. „Patří k jeho nejslavnějším dílům, o čemž svědčí i několik variant s odlišnými instrumentacemi od komorního obsazení přes orchestrální se sólovými houslemi až po provedení hudebníky zaměřujícími se na historicky poučenou interpretaci,“ uvedl publicista Jiří Čevela.

Opakem k Pärtově klidu a meditaci je závěrečná skladba prodchnutá indonéským gamelanem a divokými rytmy. Koncert pro housle a orchestr bicích nástrojů amerického autora Lou Harrisona zazní v české premiéře a bicisty v něm doplní houslista Milan Paľa. „Jedná se o jedinečné dílo v použití instrumentace a strhující co do posluchačského zážitku,“ zdůraznil Čevela s tím, že kromě tohoto díla zazní v české premiéře i skladba Jodlowského a Šerkšnyté.

Ištvanovu a Harrisonovu skladbu bude dirigovat Martin Opršál, vedoucí Katedry bicích nástrojů JAMU, která letos slaví čtyřicet let, a zároveň člověk, u kterého studovali všichni interpreti večera s výjimkou Maximiliana Joppa.

Lukáš Krejčí/ foto archiv Filharmonie Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější