Poslední pólo: První česká site-specific opera

Poslední pólo: První česká site-specific opera

Hausopera je spolek nadšenců, který připravuje operu na míru pro různá brněnská zákoutí. Ve startovacím ročníku zve posluchače k bazénu Lázní Rašínova, kde odehraje jednoaktovou operu Poslední pólo. Hudba Marka Ivanoviće se prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Prostřednictvím hudebního příběhu zažijí návštěvníci známé místo v novém kontextu.

Pilotní opera Poslední pólo bude uvedena ve třech představeních v září a říjnu 2018 u bazénu v Lázních Rašínova. Zkomponoval ji skladatel a šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović na libreto Josefa Škarky. Inscenaci vytvořil režisér Petr Hašek, umělecký vedoucí divadelní skupiny Geisslers Hofcomoedianten. Nedílnou součástí inscenace bude vystoupení olympijské reprezentantky v synchronizovaném plavání Alžběty Dufkové a jejího týmu akvabel.

Marko Ivanović přibližuje svůj tvůrčí záměr: „Práce na opeře pro konkrétní prostor mi přinesla mnohem více tvůrčí volnosti, než by se mohlo zdát. Lázně jsem několikrát navštívil a nechal se inspirovat jejich atmosférou. Dokonce jsem do partitury zakomponoval hru na zábradlí, které je po obvodu celého bazénu. Musel jsem taky brát v potaz specifičnost akustických dispozic i vysokou vlhkost vzduchu při výběrů hudebních nástrojů.“

Ambicí spolku Hausopera je uvádění nových komorních oper komponovaných na míru různorodým místům města Brna, která jsou pozoruhodná architektonicky, svým příběhem nebo geniem loci. Vznikají tak site-specific projekty, neoddělitelně svázané s konkrétními prostory. Site-specific opera nemá v České republice tradici, v kontextu našeho regionu se tedy jedná o zcela nový žánr. Hausopera se hlásí k tradici progresivní dramaturgie Janáčkovy opery i k Miloslavovi Ištvanovi, Josefu Bergovi a dalším duchům brněnské moderny. K jejím inspiracím patří kolektivní práce brněnských skladatelů (Piňos – Štědroň – Medek atd.). Cíleně navazuje i na silný odkaz brněnských konceptuálních umělců a jejich intervencí do veřejného prostoru.

Premiéra opery Poslední pólo je ohlášena na 30. září 2018 od 19:00 v Lázních Rašínova. Reprízy 12. a 14. října 2018.

Zakládajícími členy spolku Hausopera jsou operní pěvec Josef Škarka, hudební publicista Boris Klepal a produkční Lucie Kořínková. Poslání Hausopery podle slov Josefa Škarky : „Svět je jedno velké divadlo, stačí jen najít správné místo a začít hrát. Herci nepotřebují jeviště ani oponu, publikum se obejde bez smokingů a večerních šatů. Místo pro novou operu je možná zrovna tam, kde pravidelně nakupujete, pracujete, venčíte psa, hrajete fotbal nebo pijete pivo. Umíme taková místa najít a ukázat je v nečekaném světle. Dokážeme z nich sejmout iluzi všednosti a vzkřísit jejich pravý lesk. Nenatíráme je na růžovo, nic si o nich nenamlouváme, jen je necháváme promluvit. A zaručujeme jim svobodu slova.“

Foto/ Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější