Poslední pólo: První česká site-specific opera

Poslední pólo: První česká site-specific opera

Hausopera je spolek nadšenců, který připravuje operu na míru pro různá brněnská zákoutí. Ve startovacím ročníku zve posluchače k bazénu Lázní Rašínova, kde odehraje jednoaktovou operu Poslední pólo. Hudba Marka Ivanoviće se prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Prostřednictvím hudebního příběhu zažijí návštěvníci známé místo v novém kontextu.

Pilotní opera Poslední pólo bude uvedena ve třech představeních v září a říjnu 2018 u bazénu v Lázních Rašínova. Zkomponoval ji skladatel a šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović na libreto Josefa Škarky. Inscenaci vytvořil režisér Petr Hašek, umělecký vedoucí divadelní skupiny Geisslers Hofcomoedianten. Nedílnou součástí inscenace bude vystoupení olympijské reprezentantky v synchronizovaném plavání Alžběty Dufkové a jejího týmu akvabel.

Marko Ivanović přibližuje svůj tvůrčí záměr: „Práce na opeře pro konkrétní prostor mi přinesla mnohem více tvůrčí volnosti, než by se mohlo zdát. Lázně jsem několikrát navštívil a nechal se inspirovat jejich atmosférou. Dokonce jsem do partitury zakomponoval hru na zábradlí, které je po obvodu celého bazénu. Musel jsem taky brát v potaz specifičnost akustických dispozic i vysokou vlhkost vzduchu při výběrů hudebních nástrojů.“

Ambicí spolku Hausopera je uvádění nových komorních oper komponovaných na míru různorodým místům města Brna, která jsou pozoruhodná architektonicky, svým příběhem nebo geniem loci. Vznikají tak site-specific projekty, neoddělitelně svázané s konkrétními prostory. Site-specific opera nemá v České republice tradici, v kontextu našeho regionu se tedy jedná o zcela nový žánr. Hausopera se hlásí k tradici progresivní dramaturgie Janáčkovy opery i k Miloslavovi Ištvanovi, Josefu Bergovi a dalším duchům brněnské moderny. K jejím inspiracím patří kolektivní práce brněnských skladatelů (Piňos – Štědroň – Medek atd.). Cíleně navazuje i na silný odkaz brněnských konceptuálních umělců a jejich intervencí do veřejného prostoru.

Premiéra opery Poslední pólo je ohlášena na 30. září 2018 od 19:00 v Lázních Rašínova. Reprízy 12. a 14. října 2018.

Zakládajícími členy spolku Hausopera jsou operní pěvec Josef Škarka, hudební publicista Boris Klepal a produkční Lucie Kořínková. Poslání Hausopery podle slov Josefa Škarky : „Svět je jedno velké divadlo, stačí jen najít správné místo a začít hrát. Herci nepotřebují jeviště ani oponu, publikum se obejde bez smokingů a večerních šatů. Místo pro novou operu je možná zrovna tam, kde pravidelně nakupujete, pracujete, venčíte psa, hrajete fotbal nebo pijete pivo. Umíme taková místa najít a ukázat je v nečekaném světle. Dokážeme z nich sejmout iluzi všednosti a vzkřísit jejich pravý lesk. Nenatíráme je na růžovo, nic si o nich nenamlouváme, jen je necháváme promluvit. A zaručujeme jim svobodu slova.“

Foto/ Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Daniel Lazar je rumunsko-srbský houslista, Almir Mešković je akordeonista z Bosny. Potkali se v Norsku, kde oba studovali na akademii. Oba také svou hudbu, která vychází z balkánských folklorních kořenů, obohacují o prvky hudby severské. Nevyhýbají se ani inspiraci klasickou hudbou nebo třeba hudbou romskou a mezi hosty na svém oceňovaném albu Family Beyond Blood mají i nedávno zesnulého špičkového afrického hudebníka Toumaniho Dabatého. Duo, které letos na jaře stanulo na čele Balkan World Music Chart, vystoupí na festivalu Maraton hudby Brno. Představí se v sobotu 10. srpna v rámci scény Balkan Soirée.  více

Letošní 29. ročník mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae na téma Metamorfózy: Czech Smetana! uzavřel ve středu 10. července v brněnském Besedním domě komorní koncert mezzosopranistky a patronky festivalu Magdaleny Kožené a klavíristy Kirilla Gersteina. Na programu se objevily písňové cykly Leoše Janáčka, Hugo Wolfa, Sergeje Rachmaninova a Arnolda Schönberga.  více

Závěrečný koncert letošní sezóny Filharmonie Brno patřil dílům Antonína Dvořáka a Jeana Sibelia v Janáčkově divadle. Do čela filharmonie se ve čtvrtek 20. června postavil dánský dirigent Michael Schønwandt, který se brněnskému publiku představil naposledy v lednu minulého roku. V první polovině programu orchestr doplnil houslista Alexander Sitkovetskyvíce

Letošní, 29. ročník hudebního festivalu Concentus Moraviae je z velké části věnovaný Roku české hudby, čemuž nasvědčuje jeho podtitul Metamorfózy: Czech Smetana!. Podobně zaměřený byl i recitál klavíristy Jana Bartoše, který se odehrál v úterý 18. června v malém sále kulturního domu v Bystřici nad Pernštejnem. Na programu se objevily klavírní cykly Bedřicha Smetany a Miloslava Kabeláče, které vyšly minulý rok na Bartošově CD pod hlavičkou labelu Supraphon.  více

Vrcholem sezony 2023/24 Národního divadla Brno se bezpochyby stalo uvedení světové premiéry opery Here I am, Orlando slovenské skladatelky Ľubice Čekovské. Libreto k tomuto dílu, jehož premiéra se odehrála 14. června v Janáčkově divadle, napsala Viktorie Knotková podle románu Orlando od Virginie Woolfové. Odvážný dramaturgický počin vypráví příběh mladíka Orlanda, který se jednoho dne změnil v ženu a žije tak už pár století, režíroval umělecký šéf opery NdB Jiří Heřman. Za dirigentský pult se při premiéře postavil Robert Kružík, který měl i hudebním nastudování. Role Orlanda/y byla rozdělena mezi dva představitele: mezzosopranistku Markétu Cukrovou a kontratenoristu Maayana Lichtavíce

Nejčtenější