Poslední pólo: První česká site-specific opera

Poslední pólo: První česká site-specific opera

Hausopera je spolek nadšenců, který připravuje operu na míru pro různá brněnská zákoutí. Ve startovacím ročníku zve posluchače k bazénu Lázní Rašínova, kde odehraje jednoaktovou operu Poslední pólo. Hudba Marka Ivanoviće se prolne s ladnými pohyby akvabel, nostalgické libreto Josefa Škarky v podání operních zpěváků vystupujících v plavkách potvrdí, že na první lásku se nezapomíná. Prostřednictvím hudebního příběhu zažijí návštěvníci známé místo v novém kontextu.

Pilotní opera Poslední pólo bude uvedena ve třech představeních v září a říjnu 2018 u bazénu v Lázních Rašínova. Zkomponoval ji skladatel a šéfdirigent Janáčkovy opery Marko Ivanović na libreto Josefa Škarky. Inscenaci vytvořil režisér Petr Hašek, umělecký vedoucí divadelní skupiny Geisslers Hofcomoedianten. Nedílnou součástí inscenace bude vystoupení olympijské reprezentantky v synchronizovaném plavání Alžběty Dufkové a jejího týmu akvabel.

Marko Ivanović přibližuje svůj tvůrčí záměr: „Práce na opeře pro konkrétní prostor mi přinesla mnohem více tvůrčí volnosti, než by se mohlo zdát. Lázně jsem několikrát navštívil a nechal se inspirovat jejich atmosférou. Dokonce jsem do partitury zakomponoval hru na zábradlí, které je po obvodu celého bazénu. Musel jsem taky brát v potaz specifičnost akustických dispozic i vysokou vlhkost vzduchu při výběrů hudebních nástrojů.“

Ambicí spolku Hausopera je uvádění nových komorních oper komponovaných na míru různorodým místům města Brna, která jsou pozoruhodná architektonicky, svým příběhem nebo geniem loci. Vznikají tak site-specific projekty, neoddělitelně svázané s konkrétními prostory. Site-specific opera nemá v České republice tradici, v kontextu našeho regionu se tedy jedná o zcela nový žánr. Hausopera se hlásí k tradici progresivní dramaturgie Janáčkovy opery i k Miloslavovi Ištvanovi, Josefu Bergovi a dalším duchům brněnské moderny. K jejím inspiracím patří kolektivní práce brněnských skladatelů (Piňos – Štědroň – Medek atd.). Cíleně navazuje i na silný odkaz brněnských konceptuálních umělců a jejich intervencí do veřejného prostoru.

Premiéra opery Poslední pólo je ohlášena na 30. září 2018 od 19:00 v Lázních Rašínova. Reprízy 12. a 14. října 2018.

Zakládajícími členy spolku Hausopera jsou operní pěvec Josef Škarka, hudební publicista Boris Klepal a produkční Lucie Kořínková. Poslání Hausopery podle slov Josefa Škarky : „Svět je jedno velké divadlo, stačí jen najít správné místo a začít hrát. Herci nepotřebují jeviště ani oponu, publikum se obejde bez smokingů a večerních šatů. Místo pro novou operu je možná zrovna tam, kde pravidelně nakupujete, pracujete, venčíte psa, hrajete fotbal nebo pijete pivo. Umíme taková místa najít a ukázat je v nečekaném světle. Dokážeme z nich sejmout iluzi všednosti a vzkřísit jejich pravý lesk. Nenatíráme je na růžovo, nic si o nich nenamlouváme, jen je necháváme promluvit. A zaručujeme jim svobodu slova.“

Foto/ Marek Olbrzymek

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Dnes již světoznámá švédská kapela Dirty Loops zakončila v sobotu 30. listopadu v brněnském Metro Music Bar své podzimní evropské turné. Koncertem kapela přispěla do programu sedmnáctého ročníku funkového, soulového a jazzového festivalu Groove Brno. Trio virtuózních muzikantů ve složení Jonah Nilsson – zpěv a klávesy, Henrik Linder – basová kytara a Aron Mellergård – bicí se proslavilo perfektní technickou zdatností, propracovanými vlastními kompozicemi i cover verzemi známých, zejména popových písní. Tyto písně jsou však v jejich aranžích často reharmonizovány a stylem se blíží ke kombinaci disca, popu a jazz fusion. Aby se muzikanti nemuseli uchýlit k používání předem nahraných podkladů, doplnil trio při tour klávesák a vokalista Kristian Kraftlingvíce

Největší koncertní projekt stávající sezóny 28. a 29. listopadu zahájil abonentní řadu Filharmonie v divadle II. První polovinu věnovala Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese třem kratším kompozicím Ericha Wolfganga Korngolda a Josefa Bohuslava Foerstera. Druhou část pak vyplnila monumentální Píseň žalobná Gustava Mahlera, která zazněla v původní třívěté verzi. Orchestr doplnil Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy, a čtveřice sólistů ve složení Chen Reiss – soprán, Stefanie Irányi –alt, Attilio Glaser – tenor a Michael Wagner –baryton. Dvojice koncertů navíc připomínala velká výročí: 90 let od premiéry (28. 11. 1934) původní třívěté verze Mahlerovy Písně žalobné, která se odehrála v Brně, a 100 let od otevření brněnského studia Českého (Československého) rozhlasu.  více

Hudební soubor Ensemble Opera Diversa dal svému poslednímu orchestrálnímu koncertu letošního roku osobitý „spin“. Večer se odehrál 26. listopadu v hudebním klubu Alterna, který je spíše sídlem rocku, elektroniky a indie popu než koncertním sálem artificiální hudby. Dvojice vybraných skladeb sestávající z premiérovaného díla Vojtěcha Dlaska Querellovy písně pro sopránový saxofon a smyčce a skladby Miloslava Ištvana Hard Blues pro pop-baryton, soprán, recitátora a komorní soubor tomu rovněž odpovídala. Ištvanův Hard blues přirozeně propůjčil celému večeru i jméno – právě onen střet artificiálního, komponovaného a cíleně „uměleckého“ světa (myšleno bez pejorativního nádechu) s afroamerickými autentickými hudebními projevy vyvěrajícími z hlubin duše životem zkoušeného člověka byl totiž středobodem večera. Nejednalo se tedy o pouhou stylovou inspiraci, nýbrž o inspiraci tematickou, která byla inherentně přítomná také v úvodním díle večera. Tím byla skladba Querellovy písně inspirovaná románem Jeana Geneta, již dříve věnovaná souboru Ensemble Opera Diversa, tentokrát však v nové instrumentaci.  více

Poslední z komorních koncertů v brněnských vilách na festivalu Janáček Brno 2024 se odehrál v neděli 24. listopadu odpoledne. Smyčcové kvartety Vítězslavy Kaprálové, Leoše Janáčka a Vítězslava Nováka provedlo ve vile Löw-Beer Janáčkovo kvarteto ve složení Miloš Vacek – 1. housle, Richard Kružík – 2. housle, Jan Řezníček – viola a Lukáš Polák – violoncello.  více

Abonentní řadu Filharmonie doma zahájila ve čtvrtek 21. listopadu v Besedním domě Filharmonie Brno pod vedením Roberta Kružíka. Zatímco první polovina byla věnována skladbám Johanna Sebastiana Bacha, ovšem v úpravě autorů 20. století, druhou polovinu vyplnila Symfonie č. 4 Alfreda Schnittkeho. V další kompozici první poloviny před orchestr předstoupil houslista Martin Pavlík, a ve Schnittkeho Čtvrté symfonii se k orchestru přidali mezzosopranistka Hana Kopřivová a tenorista Pavel Valenta. V obou polovinách koncertu pak orchestr doplnil pěvecký sbor Gaudeamus Brno pod vedením Daši Karasové a Martiny Kirovévíce

Nejčtenější