Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Ve dnech 24. až 30. srpna 2014 se na brněnské konzervatoři uskutečnil druhý ročník Brněnských smyčcových kurzů, které nesou podtitul „Radostně se smyčcem-prázdninové rozehrávání“. V letošním roce do Brna přijelo kolem 60 mladých hráčů na smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello, kontrabas) ve věkovém rozmezí 8 až 20 let, aby se zdokonalovali ve hře na svůj nástroj pod vedením pedagogů smyčcového oddělení brněnské konzervatoře.

Zvláštním hostem Brněnských smyčcových kurzů byl významný houslista, emeritní profesor univerzit v norském Oslo a Stavangeru, František Veselka, který zde vedl mistrovskou třídu pro posluchače konzervatoře. V průběhu celého týdne účastníci také hráli v orchestrech pod vedením dalšího hosta, paní Evy Bublové, která působí jako pedagog v Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Součástí kurzů byl rovněž bohatý doplňující program, například návštěva generální zkoušky Filharmonie Brno, houslařského ateliéru rodiny Bursíků, prohlídka brněnské katedrály Petrov, Památníku Leoše Janáčka atd.

Také v letošním roce byl každý den zakončen koncertem hudebního „Festiválku“. Vystoupili zde lektoři letošních kurzů a jejich hosté. Hlavním tématem koncertů byl Rok české hudby a evropské kontexty. Na úvodním koncertu (25. 8.) s názvem „Večer s hlubokými tóny“ se představil kontrabasista Martin Šranko za klavírního doprovodu Jarmily Šrankové a přednesl Bottesiniho virtuózní skladby pro svůj nástroj. Variace na slovenskou lidovou píseň B. Martinů přednesla Eva Rohleder (violoncello a zpěv) a večer doplnila o vlastní tvorbu inspirovanou lidovou písní. Další večer se uskutečnila beseda s prof. Františkem Veselkou, doplněná poslechem jeho nahrávek. Koncert 27. 8. nesl podtitul „Smyčcové kvarteto na druhou“. Představila se zde dvě smyčcová kvarteta. Matysovo kvarteto předneslo 1. kvartet L. Janáčka a Graffovo kvarteto 6. kvartet Viktora Kalabise, společně potom slavný Oktet Felixe Mendelssohna. 28. 8. se uskutečnil „Večer s violou“ a byl věnován památce Bohuslava Martinů (na tento den připadalo 55. výročí úmrtí skladatele). Zazněla sonáta J. Brahmse a Martinů violová sonáta v interpretaci Jana Řezníčka (viola) a Libuše Pančochové (klavír). Tento večeru přinesl také hudební lahůdku, světovou premiéru Suity pro violu a klavír Jana Nováka, jenž byl také žákem B. Martinů. Poslední koncert (29. 8.) nesl název „Večer s Moravským komorním orchestrem“. Tento smyčcový komorní orchestr, složený z posluchačů brněnské konzervatoře, přednesl pod taktovkou svého vedoucího Richarda Kružíka Sukovu Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave a málo slýchaný Houslový koncert d moll Felixe Mendelssohna. Sólového partu se ujal houslista Jiří Pospíchal. Po koncertě následovala zajímavá beseda o historii a činnosti tohoto tělesa, které je opakovaným vítězem renomované rozhlasové soutěže Concerto Bohemia.

Závěrečný koncert kurzů se konal 30. 8. a vystoupili na něm orchestry účastníků kurzů (mladších i straších) pod vedením Evy Bublové a Moravský komorní orchestr na závěr přednesl Suitu pro smyčce Leoše Janáčka. Dlužno podotknout, že koncerty by se jen stěží mohly uskutečnit bez laskavé podpory Nadace Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Nadačního fondu Antonína Moravce.

Odměnou všem pořadatelům a pedagogům byly rozzářené tváře účastníků a jejich rodičů a krásná hudba, která zazněla na letošních kurzech, jež snad začínají zakládat novou tradici obohacující zdaleka hranice moravské metropole.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Brněnská rocková skupina Kulturní úderka v čele se zpěvákem a kytaristou Štěpánem Dokoupilem tentokrát své fanoušky nenechala čekat příliš dlouho. Zatímco mezi jejím prvním a druhým albem byla patnáctiletá pauza, novinka Black Metall vyšla necelé dva roky po předchozím albu Sarajevská Katarzija. S názvem nového alba je třeba zacházet opatrně. S black metalem coby hudebním žánrem totiž Úderka nic společného neměla a nemá. Stále máme co do činění nikoli s metalem, ale s poměrně syrovým rockem, který ovšem v některých momentech příjemně zjemňují klávesy Omera Blentiče, případně trubka hostujícího Jana Kozelka.  více

Kulturní život se pokusil v nerovném boji s virovým přízrakem a vládními nařízeními přesunout do sterilního a „životu bezpečného“ prostředí sociálních sítí. Hudební instituce se v nejtemnějších měsících předháněly v uvádění záznamů památných koncertů a významné operní domy vysílaly do světa divácky nejúspěšnější představení.  více

Brněnský hudebník, zpěvák, skladatel, producent a frontman skupiny Květy Martin Evžen Kyšperský vymyslel nový projekt. Nazval jej Dula a vydal s ním debutové album Uran. Na magnetofonové kazetě ve sběratelském nákladu pouhých 50 kusů. Kdo však kazetu s kresbou z pozůstalosti Martinovy přítelkyně Alenky Černé nesežene, nemusí zoufat. Dula je k dispozici samozřejmě také digitálně.  více

V Křišťálovém sále Staré radnice pořádalo hudební těleso Ensemble Opera Diversa svůj poslední předprázdninový koncert. Tentokrát však nevystoupili kmenoví hudebníci ansámblu, ale klavíristka Kristýna Znamenáčková, s jejíž energickou a technicky brilantní hrou se posluchači jmenovaného souboru mohli seznámit již na zatím posledním albu tělesa titulovaném prostě Jan Novák, Vol. 3. Náplní úterního koncertu však nebyla tvorba Jana Nováka – Kristýna Znamenáčková představila díla přecházející od impresionistických nálad, přes dravé jazzové rytmy až k vycizelovanému hudebnímu jazyku 60. let. Pojítkem autorů se stala hudebními směry a nápady přetékající Paříž – právě zde se setkali Ježek s Martinů, Mompou a Koechlin.  více

Těsně před vypuknutím koronavirové krize vydala brněnská skupina Plum Dumplings nové album. Na rozdíl od oficiálního debutu L’épitaphe des papillons (2014), nazpívaného francouzsky, skupina tentokrát vsadila na české texty. Hovoříme se zpěvačkou, která si říká Adéla Polka.  více