Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Ve dnech 24. až 30. srpna 2014 se na brněnské konzervatoři uskutečnil druhý ročník Brněnských smyčcových kurzů, které nesou podtitul „Radostně se smyčcem-prázdninové rozehrávání“. V letošním roce do Brna přijelo kolem 60 mladých hráčů na smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello, kontrabas) ve věkovém rozmezí 8 až 20 let, aby se zdokonalovali ve hře na svůj nástroj pod vedením pedagogů smyčcového oddělení brněnské konzervatoře.

Zvláštním hostem Brněnských smyčcových kurzů byl významný houslista, emeritní profesor univerzit v norském Oslo a Stavangeru, František Veselka, který zde vedl mistrovskou třídu pro posluchače konzervatoře. V průběhu celého týdne účastníci také hráli v orchestrech pod vedením dalšího hosta, paní Evy Bublové, která působí jako pedagog v Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Součástí kurzů byl rovněž bohatý doplňující program, například návštěva generální zkoušky Filharmonie Brno, houslařského ateliéru rodiny Bursíků, prohlídka brněnské katedrály Petrov, Památníku Leoše Janáčka atd.

Také v letošním roce byl každý den zakončen koncertem hudebního „Festiválku“. Vystoupili zde lektoři letošních kurzů a jejich hosté. Hlavním tématem koncertů byl Rok české hudby a evropské kontexty. Na úvodním koncertu (25. 8.) s názvem „Večer s hlubokými tóny“ se představil kontrabasista Martin Šranko za klavírního doprovodu Jarmily Šrankové a přednesl Bottesiniho virtuózní skladby pro svůj nástroj. Variace na slovenskou lidovou píseň B. Martinů přednesla Eva Rohleder (violoncello a zpěv) a večer doplnila o vlastní tvorbu inspirovanou lidovou písní. Další večer se uskutečnila beseda s prof. Františkem Veselkou, doplněná poslechem jeho nahrávek. Koncert 27. 8. nesl podtitul „Smyčcové kvarteto na druhou“. Představila se zde dvě smyčcová kvarteta. Matysovo kvarteto předneslo 1. kvartet L. Janáčka a Graffovo kvarteto 6. kvartet Viktora Kalabise, společně potom slavný Oktet Felixe Mendelssohna. 28. 8. se uskutečnil „Večer s violou“ a byl věnován památce Bohuslava Martinů (na tento den připadalo 55. výročí úmrtí skladatele). Zazněla sonáta J. Brahmse a Martinů violová sonáta v interpretaci Jana Řezníčka (viola) a Libuše Pančochové (klavír). Tento večeru přinesl také hudební lahůdku, světovou premiéru Suity pro violu a klavír Jana Nováka, jenž byl také žákem B. Martinů. Poslední koncert (29. 8.) nesl název „Večer s Moravským komorním orchestrem“. Tento smyčcový komorní orchestr, složený z posluchačů brněnské konzervatoře, přednesl pod taktovkou svého vedoucího Richarda Kružíka Sukovu Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave a málo slýchaný Houslový koncert d moll Felixe Mendelssohna. Sólového partu se ujal houslista Jiří Pospíchal. Po koncertě následovala zajímavá beseda o historii a činnosti tohoto tělesa, které je opakovaným vítězem renomované rozhlasové soutěže Concerto Bohemia.

Závěrečný koncert kurzů se konal 30. 8. a vystoupili na něm orchestry účastníků kurzů (mladších i straších) pod vedením Evy Bublové a Moravský komorní orchestr na závěr přednesl Suitu pro smyčce Leoše Janáčka. Dlužno podotknout, že koncerty by se jen stěží mohly uskutečnit bez laskavé podpory Nadace Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Nadačního fondu Antonína Moravce.

Odměnou všem pořadatelům a pedagogům byly rozzářené tváře účastníků a jejich rodičů a krásná hudba, která zazněla na letošních kurzech, jež snad začínají zakládat novou tradici obohacující zdaleka hranice moravské metropole.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější