Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Prázdninové rozehrávání na brněnské konzervatoři

Ve dnech 24. až 30. srpna 2014 se na brněnské konzervatoři uskutečnil druhý ročník Brněnských smyčcových kurzů, které nesou podtitul „Radostně se smyčcem-prázdninové rozehrávání“. V letošním roce do Brna přijelo kolem 60 mladých hráčů na smyčcové nástroje (housle, viola, violoncello, kontrabas) ve věkovém rozmezí 8 až 20 let, aby se zdokonalovali ve hře na svůj nástroj pod vedením pedagogů smyčcového oddělení brněnské konzervatoře.

Zvláštním hostem Brněnských smyčcových kurzů byl významný houslista, emeritní profesor univerzit v norském Oslo a Stavangeru, František Veselka, který zde vedl mistrovskou třídu pro posluchače konzervatoře. V průběhu celého týdne účastníci také hráli v orchestrech pod vedením dalšího hosta, paní Evy Bublové, která působí jako pedagog v Hudební škole hlavního města Prahy a na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze.

Součástí kurzů byl rovněž bohatý doplňující program, například návštěva generální zkoušky Filharmonie Brno, houslařského ateliéru rodiny Bursíků, prohlídka brněnské katedrály Petrov, Památníku Leoše Janáčka atd.

Také v letošním roce byl každý den zakončen koncertem hudebního „Festiválku“. Vystoupili zde lektoři letošních kurzů a jejich hosté. Hlavním tématem koncertů byl Rok české hudby a evropské kontexty. Na úvodním koncertu (25. 8.) s názvem „Večer s hlubokými tóny“ se představil kontrabasista Martin Šranko za klavírního doprovodu Jarmily Šrankové a přednesl Bottesiniho virtuózní skladby pro svůj nástroj. Variace na slovenskou lidovou píseň B. Martinů přednesla Eva Rohleder (violoncello a zpěv) a večer doplnila o vlastní tvorbu inspirovanou lidovou písní. Další večer se uskutečnila beseda s prof. Františkem Veselkou, doplněná poslechem jeho nahrávek. Koncert 27. 8. nesl podtitul „Smyčcové kvarteto na druhou“. Představila se zde dvě smyčcová kvarteta. Matysovo kvarteto předneslo 1. kvartet L. Janáčka a Graffovo kvarteto 6. kvartet Viktora Kalabise, společně potom slavný Oktet Felixe Mendelssohna. 28. 8. se uskutečnil „Večer s violou“ a byl věnován památce Bohuslava Martinů (na tento den připadalo 55. výročí úmrtí skladatele). Zazněla sonáta J. Brahmse a Martinů violová sonáta v interpretaci Jana Řezníčka (viola) a Libuše Pančochové (klavír). Tento večeru přinesl také hudební lahůdku, světovou premiéru Suity pro violu a klavír Jana Nováka, jenž byl také žákem B. Martinů. Poslední koncert (29. 8.) nesl název „Večer s Moravským komorním orchestrem“. Tento smyčcový komorní orchestr, složený z posluchačů brněnské konzervatoře, přednesl pod taktovkou svého vedoucího Richarda Kružíka Sukovu Meditaci na staročeský chorál Svatý Václave a málo slýchaný Houslový koncert d moll Felixe Mendelssohna. Sólového partu se ujal houslista Jiří Pospíchal. Po koncertě následovala zajímavá beseda o historii a činnosti tohoto tělesa, které je opakovaným vítězem renomované rozhlasové soutěže Concerto Bohemia.

Závěrečný koncert kurzů se konal 30. 8. a vystoupili na něm orchestry účastníků kurzů (mladších i straších) pod vedením Evy Bublové a Moravský komorní orchestr na závěr přednesl Suitu pro smyčce Leoše Janáčka. Dlužno podotknout, že koncerty by se jen stěží mohly uskutečnit bez laskavé podpory Nadace Leoše Janáčka, Nadace Bohuslava Martinů, Nadačního fondu Viktora Kalabise a Zuzany Růžičkové a Nadačního fondu Antonína Moravce.

Odměnou všem pořadatelům a pedagogům byly rozzářené tváře účastníků a jejich rodičů a krásná hudba, která zazněla na letošních kurzech, jež snad začínají zakládat novou tradici obohacující zdaleka hranice moravské metropole.

Foto archiv festivalu

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Pro včerejší zahajovací koncert jubilejního 20. ročníku Festivalu Špilberk zvolila Filharmonie Brno dramaturgii sestávající z osvědčených i méně známých kusů. Podtitul Romantický karneval celý večer ponořil do karnevalového duchu, spjatého s oslavami před začátkem masopustu. Program si tedy vytyčil za cíl charakterizovat právě období veselí, oslav a masek skladbami, které svou náladou vypovídají o této periodě v roce. Téměř zaplněné nádvoří tak mělo příležitost vychutnat si nenáročný a líbivý program, který se také svou nižší teplotou snáze přiblížil onomu chladnému masopustní období.  více

Brno jako město hudby zapsané v UNESCO, má za sebou čtyři festivalové dny plné hudby a tance. Na celkem dvaadvaceti hudebních stanovištích probíhaly desítky koncertů a vystoupení se stovkami účinkujících. Hudba v ulicích zněla na každém rohu, nejvíce pozornosti však letos poutaly čtyři pokoje od výtvarnice Kateřiny Šedé, ve kterých se střídali umělci různých žánrů i národností. Lákadlem byly také vystoupení britských Motionhouse a No Fit State Circus, kteří opakovaně uhranuli náměstí Svobody svými akrobatickými kousky a dechberoucím představením. Nově vznikly také dvě velké scény – Dominik stage na Dominikánském náměstí a Django stage na Malinovského náměstí. Tady se vystřídali umělci jako Jana Kirschner, Monika Bagárová, minus123minut nebo Jan P. Muchow & The Antagonists. Již tradičně festival doprovázel zvuk flašinetářů, kteří se v Brně sešli v rámci svého 10. Mezinárodního setkání. Letos premiérově vystoupili na Maratonu hudby Brno také umělci partnerských měst hudby UNESCO. Zpěvačka a multiinstrumentalistka Tinatin Tsereteli (Hannover) a houslista Nicola Manzan (Bologna). Atmosféru celého festivalu zachycuje video, které najdete níže.

Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou jsou výjimečný festival. Dramaturgií, strukturou, atmosférou. Každý ročník má své téma, každý večer má své téma, a dokonce i některá jednotlivá vystoupení mají svá témata. Dlouholetému dramaturgovi festivalu Michalu Schmidtovi se i letos podařilo skvěle vyvážit české premiéry a skutečně mimořádné projekty s návraty a jistotami. Letošní téma Folkových prázdnin bylo O duši, ale tato týdenní přehlídka má duši každý rok.  více

Po téměř magickém zjevení v podobě CD Moravské hlasy - Jihomoravský kraj, které vyšlo před dvěma lety, jsme se konečně dočkali jeho pokračování. Autor tohoto odvážného počinu Jiří Plocek se v něm vydal dále, severně česko - slovenským pomezím až do kraje Zlínského.  více

Monumentální dílo Saul od Georga Friedricha Händela se v české premiéře dočkalo také scénického zpracování. Na závěr Hudebního festivalu Znojmo (po lednovém koncertním provedení v Brně a v Praze) jej nyní nastudoval soubor Czech Ensemble Baroque v čele s předními pěveckými osobnostmi působícími na české i zahraniční scéně.   více