Premiéra Hubičky v Janáčkově divadle. Úsměvný příběh hnaný vnitřními konflikty

26. listopad 2015, 8:29

Premiéra Hubičky v Janáčkově divadle. Úsměvný příběh hnaný vnitřními konflikty

Druhou operní premiérou Národního divadla Brno v této sezóně je Hubička Bedřicha Smetany. Scénickému řešení dominuje množství oken – spor Vendulky a Lukáše sleduje pozorně celá vesnice.

Brněnské nastudování připravuje dirigent Jakub Klecker a režisérka Linda Keprtová. Ta se zaměřila v první řadě na vnitřní konflikt Vendulky, která se musí vyrovnat se smrtí Lukášovy první ženy. Tragickou událostí bylo vykoupeno Vendulčino vlastní štěstí a cesta ke smíření s Lukášem, který chce všechno hned, není jednoduchá.

Po Prodané nevěstě se Hubička řadí k nejhranějším operám Bedřicha Smetany. Libreto napsala česká básnířka a spisovatelka Eliška Krásnohorská podle stejnojmenné povídky Karolíny Světlé. Úsměvný příběh o vztahu tvrdohlavé Vendulky a Lukáše, jejichž lásku málem ukončila hádka o předmanželský polibek, Smetana zpočátku nevnímal jako dostatečně dramatický námět. Původní premiéra se uskutečnila v pražském Prozatímním divadle v roce 1876. Po velkém úspěchu se stala součástí repertoáru mnoha divadel u nás. Smetana psal operu již po ztrátě sluchu a znamenala pro něj i vítězství nad osobním neštěstím.

V hlavních rolích Smetanovy opery se v Brně představí Pavla Vykopalová, Daniela Straková-Šedrlová, Aleš Briscein, Petr Levíček a další. Autorkou scény je Eva Jiřikovská, kostýmy navrhla Marie Blažková. Režisérka přizvala do inscenace i několik dětí z projektu Brundibár z ghetta, na kterém se minulý rok podílela. Premiéra Hubičky se uskuteční 4. prosince 2015 od 19:00 v Janáčkově divadle.

Foto archiv ND Brno

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Hubička

4.12.2015, 19:00 / Janáčkovo divadlo

Dále si přečtěte

Děti ze sociálně vyloučených částí Brna sehrály v Divadle na Orlí operu Hanse Krásy Brundibár. Kdysi ji v Terezíně hrávaly děti židovské, dnes to byli převážně malí Romové. Ze svého současného ghetta tím ale vyšli jen na chvíli.  více





Propojení, jednota, rozjímání – těmito slovy lze popsat hudební večer v režii Schola Gregoriana Pragensis pod vedením Davida Ebena a varhaníka Tomáše Thona, který se včera uskutečnil v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v brněnském Kostele sv. Tomáše. Nejen zpěv gregoriánského chorálu, ale také díla skladatele Petra Ebena (1929–2007) na hodinu zvukově a barevně opanovala i oživila chrámový prostor.  více

Koncertem s názvem Ensemble Inégal: Zelenka včera v kostele sv. Janů zahájil 31. ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby, tentokrát s přízviskem Terroir. Toto napůl záhadné slovo, které se s oblibou používá v souvislosti s vínem, pochází z latinského označení pro zemi, půdu a nese v sobě souhrn všech vlivů, zejména pak přírodních podmínek konkrétního místa na zde pěstované rostliny. Tento výraz je tedy metonymicky přenesená na program letošního ročníku VFDH, neboť se skládá výhradně z děl tuzemských autorů, čímž doplňuje probíhající Rok české hudbyvíce

Největší doménou Filharmonie Brno je bezesporu pořádání koncertů klasické hudby. Přesto se občas pod její hlavičkou odehraje koncert, který se tomuto okruhu vymyká a naláká i posluchače, kterým je bližší spíše hudba populární, zejména jazzová. Jednou z těchto akcí byl recitál klavíristy Bojana Z, který se odehrál v úterý 19. března v sále Besedního domu.  více

Posledním projektem Komorní opery Hudební fakulty Janáčkovy akademie múzických umění se stalo uvedení dvou českých jednoaktových oper: V studni Viléma Blodka (1834–1874) a Polapená nevěra Otmara Máchy (1922–2006). Hudební fakulta se při jejich realizaci spojila s Ateliérem divadla a výchovy pro neslyšící Divadelní fakulty JAMU a vznikl projekt, který se snaží hudbu přiblížit právě neslyšícím. Toto spojení se ovšem na prknech Divadla na Orlí neuskutečnilo poprvé. Již dříve zde byly uvedeny inscenace, které fungovaly na podobném principu: například Hudba pro oči (2014) se skladbami Leoše Janáčka a Bohuslava Martinů nebo Pojď se mnou do světa – písně Jiřího Bulise tlumočené do českého znakového jazyka (2020). Nyní recenzovaný projekt měl premiéry 16. a 17. března v Divadle na Orlí.  více

Pro čtvrtý abonentní koncert cyklu Filharmonie doma, který se odehrál 14. března v Besedním domě a nesl označení Mozartiana, zvolila Filharmonie Brno, tentokrát pod vedením česko-japonského dirigenta Chuheie Iwasakiho, čtyři skladby z 18.–20. století. Tato díla dramaturgicky spojuje buď přímo vznik v období klasicismu nebo inspirace hudebními postupy pro toto období typickými. Jako sólistka se v první polovině koncertu představila flétnistka Martina Venc Matušínskávíce

Nejčtenější