Professor Bad Trip na Brněnské přehradě

Professor Bad Trip na Brněnské přehradě

V pátek 4. října večer se veřejnosti otevřou loděnice na Brněnské přehradě. V suchých docích, kde bývají přes zimu uschovány lodě, totiž proběhne koncert – a návštěvníci tak budou moci nejen nahlédnout do lodní „garáže“, ale především se stanou svědky nevídaného úkazu, který se v ní odehraje. Stejně jako nejde o obvyklý koncertní sál, nepůjde totiž ani o obvyklý program.

Soubor BCO – Brno Contemporary Orchestra v docích zahraje téměř hodinovou skladbu napsanou před patnácti lety na základě zážitků s omamnými a psychotropními látkami. Spolu s hudbou bude doslova šílenou atmosféru navozovat trio tanečníků ThC – Theatre Contemporary.

„Když jsem skladbu poprvé poslouchal, zcela mě šokovala. Nikdy jsem neslyšel žádnou podobně syrovou a přitom propracovanou věc plnou šílenství,“ popisuje dirigent a umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr. Skladbu Professor Bad Trip napsal v letech 1998–2000 předčasně zesnulý italský skladatel Fausto Romitelli, jeden z představitelů tzv. spektrální hudby. Na koncertě v brněnských loděnicích půjde o českou premiéru.

Manažer orchestru Ondřej Daněk popisuje důvody volby místa: „K takto neobvyklé svébytné hudbě jsme dlouho hledali adekvátní prostory. Loděnice nás nadchly hned z několika důvodů, mezi kterými bych rád zmínil alespoň přísnou akustiku haly a fakt, že jde o industriální prostředí a přitom ne o fabriku. Jedna vyřazená loď, která v docích zimuje i v létě, bude skvěle dokreslovat atmosféru.“ V rámci tripu neprobádanými zákoutími mysli a podvědomí bude pro posluchače připraven výlet speciální tramvají, která je přiveze na koncert z Mendlova náměstí – odjezd je v 19:10.

„Dispozice doků nám umožňuje rozdělit prostor do čtyř sektorů,“ vysvětluje Filip Veverka, držitel ceny Thalie a jeden ze tří tanečníků skupiny ThC – Theatre Contemporary, která zajišťuje vizuální stránku koncertu. „V jednom budou diváci, v jednom orchestr, v jednom se bude tančit a poslední část zabírá stará loď, se kterou hodláme také pracovat. Choreografii vymýšlíme a cvičíme už skoro měsíc a do vizuální podoby vystoupení zapojíme i orchestr.“

Velká výprava celého projektu napovídá, že půjde o opravdu velkou show. „Myslím, že tento koncert dokáže jak prostředím, tak programem oslovit kohokoliv,“ potvrzuje Šnajdr. „Hlavně ty, co jsou taky tak trochu šílení jako my.“

Fausto Romitelli: Professor Bad Trip – Suché doky, Brněnská přehrada

Brno Contemporary Orchestra, ThC – Theatre Contemporary ve složení Filip Veverka, Adam Sojka, Martin Svobodník | tanec

V 19:10 vyráží z Mendlova nám. na místo koncertu speciální tramvaj (bez zastávky). U haly je zajištěno parkování. Vstupenky jsou v předprodeji v Indies, Dům pánu z Lipé a Wolf Music za 250 Kč (plná cena) resp. 150 Kč (studenti, důchodci, držitelé předplatného jízdného DPMB). Na místě 300 Kč resp. 200 Kč.

P.S.: Bad trip je stav, kdy člověku nesednou drogy – především halucinogeny. Místo příjemných vizí se dostaví nějaký horror a je z toho opravdu „mizerný úlet“.

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..


Soubor Ensemble Opera Diversa brněnským posluchačům již několikrát představil skladby Davida Matthewse (*1943), dokonce se ve většině případu jednalo o světové či české premiéry. Ke skladatelovu letošnímu jubileu přispělo jmenované těleso, respektive jeho komorní odnož Diversa Quartet v čele s dramaturgem Jiřím Čevelou koncertem 20. září v prostorách Vily Löw–Beer. Programu sestavenému z děl skladatelů, kteří jsou úzce spojeni s osobností Davida Matthewse, včetně jeho autorské skladby, předcházela hodinová beseda za přítomnosti samotného skladatele. Matthews je skladatel britského původu s dlouholetými vazbami na brněnský okruh skladatelů a muzikologů. Kromě účasti na tzv. bytových seminářích v osmdesátých letech ho pojí také přátelství s několika osobnostmi jako je skladatel, pedagog a hobojista Pavel Zemek Novák (*1957).  více

V pondělí 18. září se v Rytířském sále Nové radnice uskutečnilo velmi neobyčejné přijetí: primátorka Markéta Vaňková iniciovala setkání více než třech desítek sbormistryň a sbormistrů, kterým tak při příležitosti projektu Rok sborů vyjádřila dík za jejich soustavný přínos k obohacování brněnské hudební scény a za mimořádnou péči o kulturní život našeho města. Fakt, že se v Brně můžeme pyšnit stovkou aktivních pěveckých sborů fungujícími napříč generacemi a profesemi, s sebou totiž nepřináší pouze velké množství koncertů či kultivaci talentů. Aktivní sborová komunita znamená pro město také početnou skupinu lidí věnujících volný čas společné tvůrčí činnosti a v neposlední řadě právě sboristé tvoří i poučené publikum pravidelně navštěvující ostatní kulturní akce.  více

Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Davisem a Českým filharmonickým sborem Brno vkročila 14. září v Janáčkově divadle do nové 68. sezony. Nadcházející koncertní sezona 2023/2024 nabídne pestrou paletu koncertních cyklů. Mnohé z večerů jsou v rámci oslav roku české hudby (2024) věnovány právě českým skladatelům a jejich (nejen) hudebnímu odkazu. Filharmonie ale také pořádá nebo se podílí na významných mezinárodních festivalech jako je například Moravský podzim, který začne prvního října. Těleso si pro svůj zahajovací koncert vybralo monumentální vokální dílo Gustava Mahlera – jeho druhou symfonii s podtitulem Vzkříšenívíce

Již nezvyklý podtitul „XI. ročník hudebních a divadelních slavností předtím, než…“ dával tušit, že jedenáctý ročník festivalu Olomoucké barokní slavnosti bude něčím výjimečný. Jen málokdo však nejspíše věděl, že závěrečný koncert 11. ročníku festivalu bude také jeho posledním večerem vůbec. Koncert souboru Societas Incognitorum pod uměleckým vedením Eduarda Tomaštíka, který se odehrál v sobotu 9. září v olomouckému kostele Panny Marie Sněžné, totiž uzavřel nejen letošní festivalovou řadu, ale také celou jedenáctiletou historii Olomouckých barokních slavností. V úvodní řeči však zazněl také příslib, že Volantes Orchestra (rezidenční orchestr festivalu) bude ve své činnosti nadále pokračovat. Jeho činnost by mohla určitým způsobem zaplnit tuto nově vzniklou díru na olomouckém festivalovém trhu.  více

Vlaky jako symbol odjezdu, příjezdu a návratu byly hlavním tématem druhého ročníku Mezinárodního festivalu židovské kultury ŠTETL FEST, který se konal na přelomu srpna a září. Čtyřdenní program v sobě propojil historické události židovských spoluobčanů odvezených z Brna do koncentračních táborů za druhé světové války s novodobými příběhy Ukrajinců, kteří do jmenovaného města před válkou utekli. Jako připomínka těchto událostí byl při zahájení festivalu na brněnském hlavním nádraží odhalen Památník zmizelých a na vybraných brněnských náměstích si mohou občané až do konce září prohlédnout výstavu Příběhy z Ukrajiny. Závěrečný koncert v režii Škampova kvarteta s podtitulem Vlaky konaný v neděli 3. září v Besedním domě byl pomyslnou tečkou za festivalem, při níž se hudebně i historicky umocnila otázka opouštění a návratů.  více

Nejčtenější