Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

29. listopad 2023, 1:00

Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

V rámci projektu Konektiv on tour se v Brně v Centru experimentálního divadla poprvé představí nová hudební spojení, prolínající rozmanité hudební žánry a kultury, ze kterých jednotliví hudebníci pocházejí. 

Portugalskou zvukovou umělkyni Saru Pinheiro a českou zpěvačku a producentku Fæ Bestia spojuje zájem o objevování nových způsobů vyjádření pohybujících se na hranici mezi hudbou a zvukem. Zatímco Sara se věnuje zejména terénním nahrávkám a vícekanálovým zvukovým instalacím, své hledání přetavuje do netradičně strukturovaných písní, ve kterých se prolínají prvky folku, RnB nebo elektronické i klasické hudby.

Propojení výrazně odlišných hudebních světů nabídne spolupráce Iana Mikysky, skladatele a intermediálního umělce, jehož tvorba se často zabývá pomíjivostí, kontemplací nebo vztahem mezi zvukem a dalšími uměleckými disciplínami, a kapely Dunjingarav, jejíž repertoár tvoří zejména tradiční písně evokující v posluchačích nekonečné stepi jejich rodného Mongolska.

Hluboké a komplexní hudební tradice, které se dlouhá staletí vyvíjely paralelně tisíce kilometrů od sebe, se protnou ve společném vystoupení mistra hry na barokní loutnu a její basovou variantu, theorbu, Marka Kubáta a Chaitanyi Bhata, který se pod vedením věhlasných guruů vypracoval na mistra pěvecké techniky severoindického žánru Khayal.

„S Konektiv Nights se zaměřujeme na vytváření jedinečného prostoru pro umělce, kteří zde objevují nové tvůrčí metody a hudební tradice, kombinují je se svými vlastními přístupy a ukazují, jak kreativní spolupráce může překonávat kulturní i žánrové bariéry“, říká iniciátor projektu Pavel Kraus. Koncert je ohlášený na 1. prosince 2023 od 19:30 v Centru experimentálního divadla.

V roce 2023 se Konektiv Night koná již pošesté, na minulých ročnících se ve spolupráci představili například Ema Brabcová z kapely Khoiba s experimentální perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie, přední česká harfistka Mariana Jouzová s z Egypta pocházejícím producentem vystupujícím pod jménem Qow nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan. Konektiv je hrdým podporovatelem Iniciativy Hlavák, uskupení pomáhající lidem, kteří jsou z různých důvodů nuceni opustit své domovy – ať už tito lidé přijíždějí přímo ze zemí sužovaných válkou, chudobou a z dalších vážných důvodů, nebo přijíždějí na nádraží po propuštění z českých detenčních zařízení, uprchlických táborů nebo z cizinecké policie.

Dunjingarav a Ian Mikyska/ foto Libor Galia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Diversní jaro v roce 2024 započalo prvním orchestrálním koncertem Ensemble Opera Diversa pod taktovkou dirigenta Patrika Červáka konaným v Domě pánů z Kunštátu v úterý 20. února. Dramaturgický koncept inspirovaný mýtickými náměty z oblasti antiky, ale také fantazijního světa spisovatele a filologa Johna Ronalda Reuela Tolkiena, netradičně podpořil i improvizovaný videoart tvůrce Tomáše Hrůzy. Sólově za doprovodu orchestru vystoupil kytarista Vít Dvořáčekvíce

Také Filharmonie Brno v čele se šéfdirigentem Dennisem Russellem Daviesem se letos přidává k oslavám Roku české hudby. V Janáčkově divadle se včera uskutečnil koncert věnovaný vokálně-instrumentálním dílům dvou exilových skladatelů rozdílných epoch – Antonína Rejchy (1770–1836) a Jana Nováka (1921–1984). V rámci večera se představili Český filharmonický sbor Brno pod vedením sbormistra Petra FialyMartina Janková (soprán), Pavla Vykopalová (mezzosoprán), Aleš Briscein (tenor) a Jiří Brückler (bas).  více

Pondělním koncertem Africa calls Europe byl v sále Konventu Milosrdných bratří zahájen XXI. ročník cyklu Barbara Maria Willi uvádí... Jak název večera napovídá, divákům bylo předvedeno propojení evropských a (nejen) afrických vlivů. O tento zajímavý dramaturgický počin se postaralo londýnské flétnové kvarteto i Flautisti ve složení Jitka KonečnáDoris KitzmantelIlona Veselovská a Monika Wimberger Devátá, ke kterému se v několika skladbách připojil perkusionista Jakub Kupčík. V první polovině večera nejdříve zazněla díla z renesanční a barokní epochy, ve druhé pak kompozice soudobých autorů.  více

Roky končící číslicí čtyři mají pro českou hudbu zásadní význam – kromě předních představitelů klasické hudby, ze kterých lze jmenovat Leoše Janáčka, Josefa Suka či Antonína Dvořáka, slaví svá jubilea také zásadní autoři české nonartificiální hudby jako například Jiří Šlitr či Karel Kryl. Tím nejzásadnějším výročím, které však letošek připadá, je bezesporu 200 let od narození zakladatele moderní české hudby Bedřicha Smetany. Národní divadlo Brno se tedy oslavy spojené s Rokem české hudby rozhodlo v projektu Smetana200 zahájit uvedením nové inscenace Smetanova Dalibora v koprodukci s Welsh National Opera. Představení režíroval David Pountney, jehož práce může být brněnským milovníkům opery známa například z inscenace Z mrtvého domu, která se uskutečnila v rámci festivalu Janáček Brno 2018. O hudební nastudování Dalibora se postaral Tomáš Hanus, který provedení při premiérovém uvedení v pátek 2. února rovněž řídil. Scénu navrhl Robert Innes Hopkins, kostýmy připravila Marie-Jeanne Lecca a světelného designu se ujal Fabrice Kebour. Postavy Smetanovy opery ztvárnili Tomasz Konieczny (Vladislav, král český), Peter Berger (Dalibor z Kozojed), Csilla Boross (Milada), Daniel Kfelíř (velitel stráže Budivoj), David Szendiuch (žalářník Beneš), Ondřej Koplík (Vítek), Jana Šrejma Kačírková (Jitka) a Petr Karas (soudce).  více

Podívat se na jednu z brněnských ikon nezvyklou optikou se snaží nová hudební inscenace Cabaret Janáček. Hudebního génia a inovátora v žánrově neobvyklém projektu propojili arthub Tamuza a Cabaret des Pechés, na jehož komorním jevišti se před diváky u stolků odehrál hodinový průřez Janáčkovým životem s nejznámějšími úryvky z jeho děl. A to vše za se děje za asistence mima, tří pěvců (lyrický a dramatický soprán s barytonem) s pianistkou a vše je navrch hned natřikrát alternováno.  více

Nejčtenější