Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

29. listopad 2023, 1:00

Prolínání kultur a žánrů: Projekt Konektiv míří do Brna

V rámci projektu Konektiv on tour se v Brně v Centru experimentálního divadla poprvé představí nová hudební spojení, prolínající rozmanité hudební žánry a kultury, ze kterých jednotliví hudebníci pocházejí. 

Portugalskou zvukovou umělkyni Saru Pinheiro a českou zpěvačku a producentku Fæ Bestia spojuje zájem o objevování nových způsobů vyjádření pohybujících se na hranici mezi hudbou a zvukem. Zatímco Sara se věnuje zejména terénním nahrávkám a vícekanálovým zvukovým instalacím, své hledání přetavuje do netradičně strukturovaných písní, ve kterých se prolínají prvky folku, RnB nebo elektronické i klasické hudby.

Propojení výrazně odlišných hudebních světů nabídne spolupráce Iana Mikysky, skladatele a intermediálního umělce, jehož tvorba se často zabývá pomíjivostí, kontemplací nebo vztahem mezi zvukem a dalšími uměleckými disciplínami, a kapely Dunjingarav, jejíž repertoár tvoří zejména tradiční písně evokující v posluchačích nekonečné stepi jejich rodného Mongolska.

Hluboké a komplexní hudební tradice, které se dlouhá staletí vyvíjely paralelně tisíce kilometrů od sebe, se protnou ve společném vystoupení mistra hry na barokní loutnu a její basovou variantu, theorbu, Marka Kubáta a Chaitanyi Bhata, který se pod vedením věhlasných guruů vypracoval na mistra pěvecké techniky severoindického žánru Khayal.

„S Konektiv Nights se zaměřujeme na vytváření jedinečného prostoru pro umělce, kteří zde objevují nové tvůrčí metody a hudební tradice, kombinují je se svými vlastními přístupy a ukazují, jak kreativní spolupráce může překonávat kulturní i žánrové bariéry“, říká iniciátor projektu Pavel Kraus. Koncert je ohlášený na 1. prosince 2023 od 19:30 v Centru experimentálního divadla.

V roce 2023 se Konektiv Night koná již pošesté, na minulých ročnících se ve spolupráci představili například Ema Brabcová z kapely Khoiba s experimentální perkusistou Eliou Morettim původem z Itálie, přední česká harfistka Mariana Jouzová s z Egypta pocházejícím producentem vystupujícím pod jménem Qow nebo kytarový virtuóz Tomáš Niesner a hráčka na jakutský chomus Aldana Duoraan. Konektiv je hrdým podporovatelem Iniciativy Hlavák, uskupení pomáhající lidem, kteří jsou z různých důvodů nuceni opustit své domovy – ať už tito lidé přijíždějí přímo ze zemí sužovaných válkou, chudobou a z dalších vážných důvodů, nebo přijíždějí na nádraží po propuštění z českých detenčních zařízení, uprchlických táborů nebo z cizinecké policie.

Dunjingarav a Ian Mikyska/ foto Libor Galia

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

Koncert tělesa Brno Contemporary Orchestra v čele s vedoucím a dirigentem Pavlem Šnajdrem uskutečněný ve čtvrtek 18. dubna v netradičních prostorách kavárny Pole Rebelbean nesl podtitul Vyprávění o hudbě, která neumí kalkulovat. Dramaturgicky se večer inspiroval dvěmi literárními díly – My od Jevgenije Zamjatina a Paříž ve dvacátém století od Julese Verna – utopicky líčící budoucnost lidstva, ale i hudby. Kromě orchestru se publiku představili také mezzosopranistka Marie Kopecká-VerhoevenDominique Defontaines a francouzský ansámbl Rés(O)nances věnující se prolínání výtvarného umění s hudbou.  více

Stávající šéfdirigent Filharmonie Brno – Dennis Russell Davies oslavil v úterý 16. dubna osmdesáté narozeniny. U této příležitosti připravila filharmonie koncert s názvem Smetana 200 &Davies 80, na kterém zazněl cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany. Ve čtvrtek 18. dubna se tak v Besedním domě symbolicky propojilo Smetanovo a Daviesovo jubileum. Má vlast ovšem nezazněla v tradiční orchestrální verzi, ale v transkripci pro čtyřruční klavír, kterou vytvořil sám autor bezprostředně po dokončení cyklu. Dennise Russella Daviese, který se tentokrát nepředstavil jako dirigent, ale jako klavírista, doplnila jeho životní i umělecká partnerka Maki Namekawa. Celý koncert pak doprovodily vizualizace Cori O’Lana a umělecký přednes Michala Bumbálkavíce

Léta se čtyřkou na konci si v Česku pravidelně připomínáme jako Rok české hudby. Je ale samozřejmé, že výročí nemají pouze čeští skladatelé a jejich díla, ale také skladby autorů zahraničních, nebo takových, u kterých by se dal o zmíněné českosti vést spor. Program s příhodným názvem Rapsodie v modrém 100, složený ze dvou kompozic, které mají v tomto roce své kulaté výročí, s přidáním skladby od letošního jubilanta, provedla ve čtvrtek 11. dubna 2024 v Janáčkově divadle Filharmonie Brno pod vedením Dennise Russella Daviese, který se tentokrát představil také jako klavírní sólista.  více

Neznámý Leoš Janáček a počátky baroka byl název koncertu souboru Musica Florea věnujícího se poučené interpretaci, V roce 1992 ho založil violoncellista a dirigent Marek Štryncl. Od roku 2002 soubor pořádá speciální koncertní řady, v nichž se zaměřuje na prezentaci nově objevených i známých skladeb. A právě večery věnované Janáčkovým drobným liturgickým sborovým skladbám na latinské texty a převážně instrumentálním raně barokním dílům představují koncertní řadu, při které se posluchačům představili sólisté Barbora Kotlánová (soprán), Stanislava Mihalcová (soprán), Daniela Čermáková (alt), Hasan El Dunia (tenor) a Jaromír Nosek (bas).  více

Brněnský Velikonoční festival duchovní hudby vyvrcholil nedělním koncertem v katedrále sv. Petra a Pavla. Napříč letošním 31. ročníkem a také při posledním hudebním večeru zněla díla ryze českých skladatelů. Tentokrát v podání sólistů Pavly Vykopalové (soprán), Jany Hrochové (mezzosoprán), Eduarda Martyniuka (tenor), Jozefa Benciho (bas), varhaníka Petra Kolaře, dále Českého filharmonického sboru Brno pod vedením sbormistra Petra Fialy. Glagolská mše jako prvotřídní záležitost klasické hudby, byla uvedena za doprovodu Filharmonie Brno s milým hostem, dirigentem Tomášem Netopilemvíce

Nejčtenější