RE:PUBLIKA – tři týdny plné hudby, tance, výstav a oslav

RE:PUBLIKA  – tři týdny plné hudby, tance, výstav a oslav

100. výročí od založení Československa oslaví město Brno v prostorách výstaviště. S podtitulem Buďme zase spolu! proběhne v rozmezí tří týdnů několik akcí jako putovní výstava Má vlast zblízka a nahlas v podání České filharmonie, výstava současného designu Avant Garde, taneční vystoupení Doctor Zhivago v doprovodu Filharmonie Brno nebo koncert Colina Currieho a Brno Contemporary Orchestra. Součástí festivalu jsou také komentované architektonické prohlídky.

Mimořádnou hudební akcí v rámci festivalu bude světová premiéra audiovizuální výstavy České filharmonie v londýnské produkci. Je od tvůrců zahajovacího ceremoniálu olympijských her v Londýně. Putovní výstavu Má vlast zblízka a nahlas připravili filharmonici k příležitosti 100. oslav založení republiky. Uvnitř speciální zatemněné konstrukce budou na oboustranné ledkové obrazovky promítána videa doprovázená audionahrávkou České filharmonie. První část, Vltava Bedřicha Smetany, symbolizuje hlubokou historii českého národa. Video sleduje tok řeky Vltavy, která zde představuje tok času. Druhá část projekce je zaměřena na rozmach českého umění v období od první republiky. Hudebním motivem je čtvrtá a pátá věta Janáčkovy Sinfonietty, pracuje s motivem taveného skla. Celý artwork navrhla agentura 59 Productions z Londýna, která pravidelně spolupracuje s BBC Proms, s Edinburským hudebním festivalem, připravovala projekty například pro Guggenheimovo muzeum ve španělském Bilbau nebo pro Operu v Sydney. Projekt odstartuje v pátek 8. června 2018, audiovizuální výstava bude přístupná denně až do konce festivalu.

Dalším projektem je Dance Brno 100, v rámci kterého proběhne také taneční představení Doctor Zhivago s živým doprovodem Filharmonie Brno. Doctor Zhivago – jeden z nejkrásnějších milostných příběhů světové literatury bude k vidění v tanečním provedení. V choreografii Jiřího Bubeníčka a v podání Slovinského národního baletu Lublaň pod vedením slovinské dirigentky Živy Ploj Peršuh. Představení je ohlášeno na 6. června 2018.

Třetí hudební událostí festivalu je vystoupení fenomenálního skotského bubeníka Colina Currieho s Brno Contemporary Orchestra. Currie se do Brna vrací po úspěšném vystoupení v rámci Moravského podzimu 2015. Na výstavišti se představí se skladbou Louise Andriesseana Tap Dance, kterou Currie premiéroval v roce 2014 v Concertgebouw v Amsterodamu a kterou napsal skladatel právě pro něho. Uvede také jazzem inspirovanou skladbu svého přítele a kolegy britského skladatele Dave Marica. Koncert proběhne v Rotundě pavilonu A 31. května 2018 od 19:30.

Festival RE:PUBLIKA proběhne od 26. května až17. června 2018 na Výstavišti Brno.

Colin Currie/ foto FB BCO

Komentáře

Reagovat

Zatím nebyl přidán žádný komentář..

K víkendovým oslavám a vzpomínkovým akcím se ve svátečním Brně připojila také Filharmonie Brno, a to s okázalostí hodnou této klíčové kulturní instituce. U příležitosti oslav 30 let demokratického státu bylo vybráno oratorium Svatá Ludmila Antonína Dvořáka, které je už svým obsazením jakoby předurčeno k provedení při významných příležitostech. Jeho zkrácenou verzi včera v chrámu sv. Petra a Pavla nabídla Filharmonie Brno pod vedením šéfdirigenta Dennise Russella Daviese, sbory Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna a Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Jana Ocetka. V pěti sólových rolích se představili Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor) a velikán české pěvecké školy Richard Novák (bas).   více

V brněnském Besedním domě bylo včera nebývale rušno. Zcela vyprodaný sál (a to včetně míst ke stání) dal tušit, že první abonentní koncert Filharmonie Brno z řady Filharmonie doma II „Klasicky i moderně“ patří k jedněm z nejdůležitějších večerů celé sezóny. Dramaturgie proti sobě postavila dva zcela opačné póly – českými i zahraničními posluchači milovaného Antonína Dvořáka, představitele vybroušené formy a melodické svěžesti, která učarovala i Johannesu Brahmsovi, a současnou americkou skladatelku, improvizátorku, zpěvačku, spisovatelku a režisérku Laurie Anderson, která pátrá po nových zvukových možnostech a proslula svými multimediálními projekty. Velkým lákadlem byla i účast samotné skladatelky. Laurie Anderson se však premiéry svého nově přepracovaného díla Amelia zúčastnila jako houslistka, zpěvačka a vypravěčka, když stanula na pódiu společně s orchestrem Filharmonie Brno, violoncellistou Rubinem Kodhelim a dirigentem Dennisem Russellem Daviesem. Ačkoliv by se dramaturgie večera – jak ostatně přiznává i programový text – dala trochu vratce podepřít „americkou“ berličkou, tím skutečně zásadním hudebním prvkem byl kontrast.  více

Smutnou náhodou se brněnský básník a prozaik Jan Skácel nedožil sametové revoluce – zemřel 7. listopadu 1989 v sedmašedesáti letech, deset dní před začátkem velkých společenských i politických změn. Jeho pohřeb v obřadní síni hřbitova v Brně-Židenicích byl tehdy sám o sobě tichou manifestací proti režimu, který Skácelovi, člověku přísně apolitickému, neustále komplikoval život i práci. Na den přesně po třiceti letech si výročí Skácelova úmrtí připomnělo zcela zaplněné hlediště Divadla Husa na provázku vzpomínkovým večerem (D)obrovský Skácel, který byl naplněný hudbou i mluveným slovem.  více

Big band Cotatcha Orchestra, složený ze špičkových hráčů nejen českých, ale i slovenských a rakouských, si postupně buduje zasloužené renomé na brněnské a potažmo české či středoevropské scéně. Rok po úspěšných koncertech s nizozemským dirigentem a trombonistou Iljou Reijngoudem nyní big band odhalil repertoár, který by měl být obsahem jeho debutového alba. Koncerty s názvem Bigbandová elektronika proběhly na začátku listopadu v Ostravě a v Brně.  více

Kulturní dům U lípy na ulici Charbulova vprostřed týdne hostil tradiční Folklorní taneční. Tato milá akce v režii brněnského Slováckého krúžku se konala již po třetí. V několika týdnech na ní přizvaní lektoři učili tance typické pro jejich region. Podtitul aktuálního třetího běhu tanečních zní Tance méně známé a neznámévíce